Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Trenger å forstå dette avsnittet godt: "Since the individual variations that people have in their DNA are not connected to lifestyle and social factors – they are randomly assorted across the population – this genetic approach removes the potential complication of these other factors influencing the result." Anonym poster: 9c676b81e27cef9bb95cce0db6190395
Jettanicole Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Hei, Bruk google oversettelsen:) Siden individuelle variasjoner som folk har i sine DNA ikke er koblet til livsstil og sosiale faktorer - de er tilfeldig assortert i befolkningen - denne genetiske tilnærmingen fjerner potensiell komplikasjon av disse andre faktorene som påvirker resultatet ".
<3 2G <3 Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Ikke dum oversettelse, men hadde ikke stolt blindt på Google translate, da den ikke ser tvetydigheten i ord, så om det skurrer er det sikkert en feil
Jettanicole Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 ja er ikke allt som er riktig der, men synes det så ganske bra ut jeg:)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Slik ville jeg oversatt dette, har ikke brukt google translate, men svaret er sikkert ganske likt :-) DA den individuelle variasjonen som finnes mellom menneskers DNA ikke er knyttet til livsstil og sosiale faktorer, den er tilfeldig spredt innad i populasjonen, vil denne genetiske tilnærmingen fjerner potensielle komplikasjoner av de resterende faktorene som påviker resultatet. Ble tingene klarere? Anonym poster: cfa633960d4c39ed28a0ed0925a3bef9
Cruella De Vil Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Litt vanskelig når det er tatt ut av sammenhengen, synes jeg. I hvert fall hvis du ikke bare vil ha en ren oversettelse, men faktisk forstå innholdet (som jeg forstod det var det du ønsket over). Men jeg forstår det som om de har valgt en genetisk tilnærming (på et problem/en undersøkelse/statistikk/hva det nå er ), og sier at dette er bra fordi sosiale faktorer/livsstil ikke vil ha en innvirkning på resultatet av dette. Grunnen til at det ikke vil ha noen innvirkning er at variasjoner i DNA ikke har noen sammenheng med livsstil/sosiale faktorer, men er tilfeldig fordelt/blandet. Håper det var til hjelp?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Det var slik jeg tydet det, men jeg kunne ikke skjønne at det kunne stemme. Avsnittet står i undersøkelsen om alkoholbruk hos gravide i England og hvordan det påvirker IQ. Det må jo da bety at de ikke har tatt høyde for at det genetiske materialet, og IQ, hos kvinner som drikker mens de er gravide, kan være ulikt fra dem som ikke drikker? Noen ganger er det plagsomt å være dårlig i engelsk når man virklig ønsker å forstå skikklig hva som står i en tekst. Her mener jo de som har gjort undersøkelsen at den er bedre enn andre, men jeg skjønner ikke hvorfor. http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2012/121115.html HI Anonym poster: 9c676b81e27cef9bb95cce0db6190395
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 De regner med at sannsynligheten for at en gravid kvinner som drikker ikke er høyere dersom hun har lav IQ. De regner også at IQ er arvelig. Det de da prøver å si er at det er ikke slik at de kvinnene som drikker (og får unger med lavere IQ) har lav IQ selv, og at det er denne sammenhengen de ser..... Likevel, 2 poeng i IQ sammenheng er ikke mye. Ikke at man derfor skal drikke i svangerskapet altså....... Anonym poster: cfa633960d4c39ed28a0ed0925a3bef9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 De regner med at sannsynligheten for at en gravid kvinner som drikker ikke er høyere dersom hun har lav IQ. De regner også at IQ er arvelig. Det de da prøver å si er at det er ikke slik at de kvinnene som drikker (og får unger med lavere IQ) har lav IQ selv, og at det er denne sammenhengen de ser..... Likevel, 2 poeng i IQ sammenheng er ikke mye. Ikke at man derfor skal drikke i svangerskapet altså....... Anonym poster: cfa633960d4c39ed28a0ed0925a3bef9 Men stemmer disse forutsettningene? Jeg trodde IQ-målingene faktisk var en del påvirklige av for eksempel utdanning slik at barn av velstående foreldre som generelt får en bedre utdanning, går på bedre skoler ol i snitt får målt litt høyere IQ enn barn med mindre bemidlede foreldre for eksempel. Jeg trodde også det var sansynlig at drikkemønsteret ikke var det samme for alle samfunnsklasser. Er det det? HI Anonym poster: 9c676b81e27cef9bb95cce0db6190395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå