Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 http://www.dagbladet.no/2012/11/15/nyheter/graviditet/helse/barn/gravid/24375203/ Hva tenker dere om dette? Jeg tenker at 1-6 enheter hver uke er veldig mye alkohol jeg, så om det er moderate mengder er det ikke rart moderate mengder er skadelig... Følte ikke at denne forskningen ga meg mer svar på om et halvt glass et par ganger i løpet av et svangerskap er skadelig. Ikke at jeg dermed gidder å ta sjangsen, men hadde vært interessant om de hadde skikkelig forsking på faktiske små mengder. Anonym poster: cac116d4c62ffa809495abf2b13d398e
Søskendrøm<3 Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Jeg tror den skaden kan skje den ene gangen, eller det kan gå bra den ene gangen. Ett halvt glass er vel ikke skadelig en gang innimellom, men det anbefales å holde seg unna uansett.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Jeg tenker at dette burde vise folk at alkohol under sangerskapet ikke er ok. Hvis man fortsatt ikke skjønner det får nok barnet uansett lav IQ, siden IQ sikkert også til en viss grad er arvelig... Anonym poster: 0414c5e4621270a42ccb04f0b4462c7b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Folk som setter likhetstegn mellom IQ og dumme valg pleier ikke selv å score veldig høyt på IQ tester. De jeg kjenner som har drukket (bittelitt) alkohol i svangerskapet er to leger. De som er mest hysteriske leser fifty shades... Men veldig mange leger røyker også, IQ er ingen beskyttelse mot dumme valg. Anonym poster: cac116d4c62ffa809495abf2b13d398e
*Håp* Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Å være lege er ikke d samme som å ha høy iq. Finnes en god del leger som ikke er spesielt smarte, empatiske eller generelt gode medmennesker.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Jeg studerte medisin i 3 år og kan skrive under på å være lege ikke betyr at du er automatisk smart. Skal lete lenge etter flere helgenarkiser enn de jeg møtte i det miljøet. Aldri før og aldri senere har jeg vært bort i lignende. Andre er strebere som har pugget siden de ble født Og de mangler sosial kompetanse så det synger. (Flesteparten er dog heldigvis normale) Anonym poster: 3130d6ea9e4d288cbf8ca3722df610f9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Jeg tenker at undersøkelsen er interessang og at det er overaskende at den kommer med stikk motsatt konklusjon av den undersøkelsen som ble publisert fra Danmark nylig. Jeg er enig med forskerene i at under 6 enheter alkohol i uka må sies å være moderat, og av dem som var med i undersøkelsen var det sikkert en god del som drakk mindre også. I snitt 2 poeng lavere skår på IQ tester synes jeg derfor er et stort utslag som man bør ta på alvor. Jeg vet imidlertid for lite om undersøkelsen til hverken å kunne gå god for at resultatene er riktige eller til å kunne forkaste dem. Jeg vet for eksempel ingenting om hvordan det er tatt hensyn til andre ting, som foreldrenes IQ og utdanning, økonomi ol. Uansett er det bra at det blir forsket på dette for å få en bedre formening om hva som faktisk er farlig og hva som er ufarlig. Anonym poster: a2730a198b7c9a9d5434715d60e35c0c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 Bra med forskning, men vansklig å vite hva man skal tro på når ulike studier gir motsatt svar. http://www.bjog.org/details/news/2085661/Danish_studies_suggest_low_and_moderate_drinking_in_early_pregnancy_has_no_adver.html http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2012/121115.html I dennee siste undersøkelsen fra England står dette: "Since the individual variations that people have in their DNA are not connected to lifestyle and social factors – they are randomly assorted across the population – this genetic approach removes the potential complication of these other factors influencing the result." Engelsken min er ikke god, men om undersøkelsen bygger på en antagelse om at det ikke finnes genetiske forskjeller mellom folk med ulik sossial bakgrunn og at sossiale forskjeller ikke virker inn på IQ-målinger gjør det meg litt skeptisk da jeg trodde det tidligere hadde blitt funnet ganske klare sammenhenger her. Tar gjerne imot en oversettelse eller forklaring på hva det egentlig ligger i dette avsnittet fra dere som er gode i engelsk. Anonym poster: a2730a198b7c9a9d5434715d60e35c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå