Gå til innhold

Mat, næring, hjelp meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til næringsrik mat, sunn mat. Skal legge om kostholdet. Hva bør jeg fokusere på? Hva kan man fint kutte ut? Og hva trenger man daglig (av næringsstoffer).

Mindre karbohydrater? Mer proteiner ? Mindre fett?

Anonym poster: 4230b37bf1bbc24b2bd29b53d94d3be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fint kutte ut:

godteri

snacks

fast food

kaker

kjeks

is

brus

alkohol

osv

Om du skal ned i vekt så kommer du langt med et gjennomtenkt, "normalt" kosthold. Mye grønnsaker, magert kjøtt, fet fisk, frukt, grove kornprodukter, egg og magre meieriprodukter. Det er mye større sjanse for at du klarer å holde en slik livsstilsendring enn om du skal gå på en eller annen kur eller legge om kosten radikalt.

Gjør noen grep som å bruke karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, velg rent kjøtt istedenfor farse, spis litt mindre porsjoner, dropp fete dressinger og sauser med magre alternativer og kutt småspising mellom måltidene. Du går ikke ned 17 kilo i uka, men du går antagelig ikke le etter 3 mnd heller ;)

Om du bare vil spise sunnere, så ta gjerne de samme grepene som over, men spis normale porsjoner.

Skrevet

Mer av riktig fett, dvs omega3, oliven, kokos, smør, men også det du får gjennom f.eks. fisk, avocado, nøtter og frø.

Mindre karbohydrater, velg bort sukker og raske karbohydrater og reduser mengden brød, ris, pasta og poteter.

Gå heller for de grovere variantene, og velg mer grønnsaker til middag i steden for pasta og potet.

Proteindelen trenger du ikke øke for mye, spis normale mengder av det. Prøv å velge så rene kilder som mulig, dvs ikke for mye pølser, farser osv.

Kan gi deg eksempel fra mine dager:

Eksempel på frokost:

- proteinbrød med gode proteinkilder på (makrell, fisk, egg, kalkunfilet) og en del agurk, paprika m.m.

- hirse eller havregrøt med mandelsmør og bær i, samt en klatt med smør.

- smoothie med finmalte nøtter/mandler, et par eggeplommer, linfrøolje, div. bær, biola.

Eksempel på lunsj:

- variert salat med gode proteinkilder og godt med olivenolje på.

- rester fra gårsdagens middag.

- hjemmelaget suppe (lager store porsjoner som jeg fryser ned og tar opp kvelden før)

Eksempel på middag:

- laks med ovnsbakte grønnsaker eller wok til.

- kylling/kalkun med masse grønnsaker og salat til.

- gryterett med karbonadedeig, masse gode grønnsaker og salat til.

Mellom måltidene spiser jeg f.eks. nøtter, litt tørket frukt (ikke for mye, da det kan bli mye sukker). Og min mørke sjokolade må jeg ha hver dag ;)

Anbefaler deg å lese litt god litteratur om det. Finnes en del bra som er ganske lettforståelig. Da forstår du hvordan blodsukkersvigninger påvirker helsen din, hva som påvirker blodsukkeret ditt osv.

Lykke til :)

Anonym poster: 9264416ce6c8e81eca49d6a354e6cce4

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar ! :D Har prøvd å lese litt på nettet, men når det kommer til kosthold så synes jeg det er en evig jungel der ute :S

Anonym poster: 4230b37bf1bbc24b2bd29b53d94d3be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...