Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Er sikkert mange som har spurt om det samme, og jeg kommer ikke til å ta noen endelig avgjørelse basert på det dere svarer. Men syns det er godt å få luftet litt og motta noen synspunkt allikevel så håper mange svarer Vi har en jente på 2.5 år og har veldig lyst på ett barn til. "Problemet" er som hos flere økonomi, og kanskje plassmangel. Vi har en samlet inntekt på 440000 kr, og i forhold til plassmangel blir det slik at de to barna må dele rom noe som kanskje ikke bare er negativt?? Vi kommer begge fra veldig små familier og ønsker derfor att jenta vår skal ha søsken slik at hun får noen flere rundt seg. Men i dagens samfunn er kjærlighet og omsorg nok for en lykkelig familie, eller betyr pengene og status mer? Har vi egentlig nok inntekt til å få ett barn til? Vil gjerne høre deres synspunkt. Anonym poster: 9b72274304f324d48b2195000e0f7a00
DotM Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Jeg tror jeg ville fått et barn til hvis det er det dere virkelig ønsker Kjærlighet og omsorg er det aller viktiste et barn trenger. Så om dere føler at dere har råd til de nødvendige tingene et barn vil trenge (mat, bleier etc.) så tror jeg nok jeg ville fått et til. Når dere har et fra før så har dere sikkert en del ting fra førstemann som nr 2 kan bruke og, så alt dere trenger jo ikke å handle inn alt nytt
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 det er jo individuelt hva man har av forbruk så ikke alt avhegner av inntekt. Vi tjener en del over det dobbelte av dere, men en av mine "bekymringer" har også vært økonomi. Det å ha et ekstra barn som skal gå i barnehage + skal ha klær, sko og utstyr blir en del penger ut av. Sånn som det blir her har vi et topplån på huset som vil være ferdig betalt til barnet skal begynne i barnehage. Det er på ca. 2500 per måned (litt under takst for barnehage) og uten at jeg ser denne endringen i økonomien ville vi ventet litt til for vi har ikke så mye til overs hver måned til tross for at vi har en grei inntekt. Har dere muligheter til å tjene litt mer etterhvert? Bytte jobb eller på andre måter øke inntekt? I så fall ville jeg kanskje ventet litt til det var innenfor rekkevidde. Små barn koster heller ikke så mye, men etterhvert skal de på dyre aktiviteter, få lommepenger, ha treningsutstyr, sykler, ski, merkeklær, frisør osv som er kostbart Anonym poster: 8c03c7d4fc6a33429145ac5fb9bb108b
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Hmm, vi har omtrent samme inntekt som dere og har fire barn. Vi har det vi trenger av materielle goder vi, og lever et godt liv. Vi har ikke penger til dyre utenlandsturer, merkeklær og sløsing, men mangler ingenting. Mannen min tjener ca 400.000,- i året og jeg ca 200.000,- Ungene har gode klær, sunn mat, er med på fritidsinteresser og har ingen ide om at vi faktisk har det trangere økonomisk enn de aller fleste vennene deres. Vi er bevisste og økonomiske, kjøper en del brukt (f.eks skiutstyr o.l.) og er flinke til å handle på tilbud. Dere bestemmer selv hvordan livet deres skal være, unger trenger ikke to utenlandsturer i året og årets Reima-modeller for å ha en lykkelig og trygg oppvekst. Mine barn har det helt utmerket selv om ferier består av hytteturer og klærne er fjorårets modeller kjøpt på salt utenom sesong Anonym poster: 6096951bbf1f0b2161dcfaf27d5dec08
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Takker for svar Vi har begynt nå å handle brukt, og har funnet ut at det lønner seg selvsagt. Og mye ser jo nytt ut også, men det blir kanskje værre å handle brukt etterhvert som de blir eldre og krever mer? Foreløbig ser det dårlig ut med høyere inntekt, men det kan jo hende det bedrer seg. Noen som har erfaringer i forhold til det å dele rom? Og kom gjerne med flere synspunkt når det gjelder økonomien også. Anonym poster: 9b72274304f324d48b2195000e0f7a00
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Vi har relativt dårlig råd og venter barn nummer 3 nå. Har vel utbetalt ca 400 000 tilsammen, mannen min og jeg. Når nestemann kommer, begynner eldste på skole, så da slipper vi den ene barnehageutgiften inntil videre, iallefall i to år framover. Vi har ikke eget rom til alle tre, så her må to av dem dele. Vi lot ikke det være avgjørende for valget vårt. Jeg delte selv rom med storebroren min til jeg var 12 år, og det var helt greit. Vi håper selvsagt at vi skal få råd til å bygge større hus etterhvert, men hvis ikke, er det ingen krise. Man får gjøre det beste ut av det. Tid og overskudd er viktigere mener jeg. En ting jeg tenker på, er at det er mye dyrere å ha større barn, men vi har en god del til overs hver måned og lever generelt billig, så det skal nok gå bra. Noen steder må vi nok knipe inn litt, men har til nå hatt råd til sydentur hvert år og har alt vi trenger... Jeg tenker at har du lyst på og overskudd til et barn til, så pleier det å gå fint. Med mindre du har ekstremt dårlig råd, da. For det blir jo en ungdom ekstra i huset etterhvert, og det kan bli dyrt. Anonym poster: d3efa804ff601ee1c77c05776c9b7678
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå