geitemarken Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Da har jeg tenkt å utfordre meg selv litt. Jeg skal lage vårruller, men trenger oppskrift. Har aldri fritert før heller så tips mottas med takk Wish me luck..
Gjest mphs Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Her er min oppskrift. Ta mengdene med en klype salt da jeg har forandret på det flere ganger siden jeg laget de den første gangen. VÅRRULLER Vårrullomslag(jeg bruker den pakken med 40 ark) 2 pk - 400 g svinekjøttdeit eller kyllingkjøttdeig 500 g revet gulrot ca.5 stk hvitløk (store) ca. 230 g gul løk 1 bunt vårløk ca. 40 g ferdig skrellet fersk Ingefær ca. 8 g Habanera chilli 200 g Selleri i små terninger 1 bunt fersk Koriander 150 g frosne erter(tines før bruk) 2 ss sesamfrø 100 g glassnudler 4 ss Chillisaus 2 ss Soyasaus 2 ts Brunt sukker 3 ss Rapsolje Husk å ta opp vårrullomslagene, de må tines før bruk. Glassnudlene legger du i en bolle og heller kokende vann over. La dette trekke ca. 10-15 min. La dem dryppe godt av og klipp eller skjær dem i kortere lengder. Varm oljen i en wok eller kjele og rørestek gul løk, hvitløk, ingefær og vårløk i 2 minutter. Tilsett svinekjøttet(kyllinkjøtt), chilli og selleri og rørestek til kjøttet er brunet. Del klumpene. Tilsett gulrot, erter, koriander, chilisaus, soyasaus, sukker, sesamfrø, rapsolje og nudler og bland godt. La det hele bli kaldt. Legg vårrullomslagene i ett fuktig kjøkkenhåndkle, og ta ut ett omslag av gangen. La omslaget ligge med ett hjørne mot deg, fukt kantene med litt vann, og legg ca 1 1/2 ss fylli midten av omslaget. Brett hjørnet som ligger mot deg over fyllet deretter hjørnene på sidene før du ruller vårrullen mot det siste hjørnet og forsegler vårrullen med vann. Gjenta til alt fyllet er brukt opp! Pensle vårullene med smeltet smør og stek de i ovnen til de er gylne. Snu de under stekingen. 200 til 220 grader. (eller fritysrtek dem) De vårullene du ikke skal bruke den dagen kan du fryse ned ustekt i brødposer. Ha passe porsjoner i hver pose så er det bare å ta opp en når dere vil ha det til middag. Serveres med forskjellig dipp(sweet chilli, mango osv) og gjerne en suppe(tomatsuppe, tom kha suppe el.)
geitemarken Skrevet 15. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2012 Supert, takk må skrive handleliste til i morgen. Har heldigvis handlet wrappingen.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Denne er god: http://www.enestaaendemat.no/2011/07/04/ovnsstekte-varruller/ Man trenger ikke å frityrsteke vårruller, man kan pensle med olje og steke i ovn, sunnere og like godt; eller som jeg synes; bedre. Anonym poster: e7bb997e7fd2d7ea994aebc4950e9573
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 2 pk svinekjøttdeig stor boks ferdig pillede reker ett par gulrøtter (som regel 4 store) 1 kinakål litt fiskesaus (blir brukt istedenfor salt) søt chilisaus litt soyasaus spring roll pastry (kjøpes i innvandrerbutikk) raskt, billig og godt:-) stek kjøttdeig og grovhakkete reker. ha i kinakål (jeg bruker ostehøvel til å rive den) revet gulrøtter, smak til med søt chili, fisksaus og soyasaus legg litt fyll i et hjørne og rull litt, brett inn sidene å rull videre. fukt kanten som havner utenpå med vann. jeg steker i en panne med olje;-) Anonym poster: 49b59dadeff05d9da1fba6783f2d2fdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå