Tuttelura881 Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Svigerbror har fått me seg at jeg er gravid! Han mener jeg gjør noe ulovlig siden jeg ikke har informert arbeidsgiver om at jeg er gravid. Siden vi skal skrive fast kontrakt neste uke.. At jeg må fortelle arbeidsgiver om min tilstand, siden man skal fortelle arbeidsgiver om slike ting og om sykdommer man har før man skriver kontrakt! Er i uke 15 nå.. Har han rett? Eller kan jeg bare slenge tilbake med at han må slutte og prate så masse dritt. Og bare holde kjeftesmella igjen!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Du plikter ikke å fortelle arbeidsgiveren din at du er gravid før tre måneder før permisjonen skal starte.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2012/3/rettigheter-for-gravide/ I en ansettelsesprosess er loven klar; det er forbudt å spørre om eller på annen måte innhente opplysninger om graviditet fra en jobbsøker. Hvis en arbeidsgiver likevel skulle stille et slikt spørsmål i en intervjusituasjon, kan arbeidstaker la være å svare. Arbeidstaker har heller ingen plikt til å svare på spørsmål om familiesituasjonen sin. Loven pålegger ingen å si i fra om at de er gravide. Hverken i en ansettelsesprosess eller senere i arbeidsforholdet. Det er den enkelte arbeidstaker som må føle på når man mener tidspunktet for å fortelle lederen sin om graviditeten, er best. Så du gjør ingenting ulovlig når du ikke sier du er gravid.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Nei, han tar feil. Arbeidsgiver har ingenting med om man er gravid, prøver å bli gravid eller ønsker å bli gravid i fremtiden. Sånt er faktisk ikke lov til å spørre om på jobbintervju etc, og det er heller ikke lov å diskriminere gravide arbeidssøkere eller arbeidstakere.
Februargullet2013 Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Har aldri jeg hørt før,det er jo noe du bør avgjøre selv mener jeg
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Du plikter ikke å fortelle arbeidsgiver om graviditeten før det er 3 måneder igjen til permisjonen begynner. Men det kan være lurt å si det tidligere med tanke på tilrettelegging, dersom du trenger det, og for å gi arbeidsgiver lengre tid på å skaffe vikar til din permisjon. Du pliker IKKE å fortelle noe før du signerer en kontrakt. Din svigerbror tar feil.
Junimage Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Å være gravid er da ingen sykdom, du gjør ikke noe ulovlig når du ikke forteller det. Men av respekt ovenfor arb giver ville jeg nok fortalt det, ihvertfall når du har har kommet deg forbi 12 uker. Er det en arbeidsplass verdt å jobbe på, så får du nok kontrakten selv om du er ærlig med de. Lykke til
Tuttelura881 Skrevet 15. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2012 Saken er at de arbeidsgiverne mine er alvorlig slu, vet de at jeg er gravid. Vet jeg med hundre prosent at jeg ikke får jobben. Derfor velger jeg og holde det hemmelig, hadde jeg hatt en godt forhold til dama. Hadde jeg fortalt det for tre uker siden. Men det er viktig for meg og ha permisjons penger. Bor på en liten plass, er ingen andre jobber og få her akkurat nå. Så er veldig avhengig av jobben. Samtidig som jeg ikke trives så godt :/ men må man jobbe så må man! Hi
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Saken er at de arbeidsgiverne mine er alvorlig slu, vet de at jeg er gravid. Vet jeg med hundre prosent at jeg ikke får jobben. Derfor velger jeg og holde det hemmelig, hadde jeg hatt en godt forhold til dama. Hadde jeg fortalt det for tre uker siden. Men det er viktig for meg og ha permisjons penger. Bor på en liten plass, er ingen andre jobber og få her akkurat nå. Så er veldig avhengig av jobben. Samtidig som jeg ikke trives så godt :/ men må man jobbe så må man! Hi Du gjør ingenting ulovlig og jeg skjønner deg godt for det er faktisk fortsatt slik at mange jobber glipper når hun forteller at hun er gravid. Dessverre.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Saken er at de arbeidsgiverne mine er alvorlig slu, vet de at jeg er gravid. Vet jeg med hundre prosent at jeg ikke får jobben. Derfor velger jeg og holde det hemmelig, hadde jeg hatt en godt forhold til dama. Hadde jeg fortalt det for tre uker siden. Men det er viktig for meg og ha permisjons penger. Bor på en liten plass, er ingen andre jobber og få her akkurat nå. Så er veldig avhengig av jobben. Samtidig som jeg ikke trives så godt :/ men må man jobbe så må man! Hi Da hadde jeg ikke sagt noe før kontrakten var underskrevet..
Tuttelura881 Skrevet 15. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2012 Mine lepper er limt igjen om dette til vi har skreve kontrakt.. Da kan jeg endelig begynne og fortelle det til folk:) Den skal skrives nå i neste uke så da kan jeg endelig slappe av når det er unnagjort
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 Han tar feil, det er ikke ulovlig. Jeg søkte ny jobb og fikk den i det jeg fant ut at jeg var gravid. Begynte å jobbe der rundt uke 11 og sa ikke i fra om graviditeten før jeg var i uke 22. Da følte jeg nesten jeg måtte si noe, vanskelig å skjule. Jeg syns det var ubehagelig å si ifra om graviditeten siden det var tydelig at jeg visste at jeg var gravid da jeg takket ja til stillingen. Men du har retten på din side. Anonym poster: 22eba9f62969744e11e4c677a8a4261e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå