Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 En veninne av meg fikk en sa i uke 5 pga hånd og fot smitte i bhg.. Er det andre slike sykdommer som kan være kritiske for gravide? Jobber i bhg så er litt nervøs for slike ting :-( Jeg har heldigvis fått påvist antistoffer mot toksoplasmose så jeg trenger ikke være redd for d. Anonym poster: b783def0dd6dd1a1b1dc6ec919633309
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Vannkopper(ikke hvis du har hatt det selv.) Den 5. barnesykdom Røde hunder, men det er det jo liten risiko for å få og du er trolig sjekket for og har antistoffer mot det. Har ikke hørt noe om at hånd, fot, munnsykdom skal være farlig for gravide. Står heller ikke noe om det her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/barnesykdommer.php Anonym poster: 97d5a3f046011a98bb15241f448e5cd9
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Ville sjekket en ekstra gang om du fremdeles har antistoffer mot Røde Hunder hos legen. Jeg hadde ikke det nemlig, selvom jeg tok vaksinen som barn. Legen sa at det gir forsterskade 100% av tilfellene om jeg hadde fått røde hunder. De fleste norske har jo tatt vaksine, men mang invandrere har ikke tatt vaksiner mot dette. + sånn idiotiske antivaksine foreldre, som ikke evner å se konsekvensene det kan gi.
khm Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Meslinger også som kan føre til hjerneskade på fosteret, det er vel sjeldnere tilfeller av det enn røde hunder men samtidig noe man bør være obs på.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Røde hunder er verstingen, da blir det 100% sikkert fosterskade. Det er derfor det er viktig å få utryddet denne sykdommen. Meslinger kan gi fosterskade, stor sjanse med ikke 100% sikkert. Vannkopper skal ikke være farlig, men de anbefaler å holde seg unna første 3 månedene for sikkerhets skyld. Man ønsker heller ikke vannkoppsmitte på høygravide, for da kan barnet bli smittet av deg rett før det blir født, men ikke rekke få med seg antistoffene du danner før fødselen. Da vil barnet bli født med smitte, men uten antistoffer. Det er ikke dødelig, men da må barnet rett på nyfødtintensiven etter fødselen og få antistoffer intravenøst. Anonym poster: 3a15880766959cea0d2b222114d91f8e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Vannkopper kan være farlig. Dersom du er i tvil om du har hatt det kan du ta en blodprøve hos legen for å sjekke. Anonym poster: 5fba0778875f451e25117933116c9da0
hol(L)y COW Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 What.....den 5. barnesykdommen også?? Hvorfor?? Nå blir jeg litt redd for det går noe udefinerbart i bhg til mini nå, og han fikk rødt utslett og jeg tenkte det var sikkert den 5. barnesykdommen.........................
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 Er ikke den 5 barnesykdommen "slapped face desease"? Da er det i tilfelle ofte noen dager med feber og så kommer utslettet i ansiktet som er rødflammete. Sjelden voksne får det, men i tilfelle må man sjekkes hos lege. Står mer om det hvis du søker litt på sykdommen. Kan føre til fosterdød om jeg husker riktig. Anonym poster: f0058a27a05b32c20548e3a99bca1d02
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Ved femte barnesykdom kan fosteret utvikle anemi, altså så lav blodprosent at det dør. Anonym poster: c2098cddf3a39b92782682d4cb6027e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå