Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 For ca 10 år siden ble svigerfar alvorlig syk. Om han kom til å leve i 2 eller 10 år kunne man ikke vite. For mannen min ble det da veldig viktig at vi feiret jul hjemme hos hans foreldre. Vi viste jo ikke hvor lenge svigerfar kom til å leve og det var vansklig for dem siden de nettopp hadde fått beskjeden om sykdomen. Frem til dette hadde vi feiret jul annet hvert år hos min og hos hans familie. Vi var nygifte og jeg hadde eldstejenta i magen. Første året godtok jeg det uten videre. Det var godt for svigerfar å ha familien sin der og desuten var det uansett deres tur. Neste år var svigerfar like syk. Det var fortsatt ikke akutt men nå hadde vi jo barn. Jeg ville gjerne feire med min familie, som også inviterte svigerfamilien til seg, men dette året var det også spessielt viktig å feire hjemme hos svigers siden det kansje var svigerfars eneste mulighet til å feire jul med barnenarn i sitt eget hus. Da ble det sånn. Årene gikk. vi fikk et barn til og jeg lengtet etter egne juletradisjoner, men til svigers måtte vi. Det kunne jo være siste året. Etter 7 år døde svigerfar. Den julen trodde jeg vi kunne feire hjemme, sammen med min familie, men nei. Da var det ekstra viktig for svigermor at jula ble akkurat som hun var vant til ettersom hun var blitt enke. Neste året det samme. Det var for tidlig for henne å endre noen tradisjoner. Nå har svigermor flyttet inn i nytt hus og på alle måter kommet seg videre. Likevell ser mannen det som en selvfølge at vi skal dit. Som han sier: "Det er jo murs jul som er vår tradisjon...." Er det stygt av meg å nekte. Jeg godtar både jul hjemme i vårt eget hus med svigermor og svigersøster (ugift uten barn) på besøk og julefeiring hos min søster hvor også alle er invitert. De bor i nabohuset så det blir ikke noen reising. Svigerfamilien min er greie. Det er ikke egentlig noe galt de gjør, jeg ønsker bare noen av de tradisjonene jeg har vokst opp med. Søsteren min har allerede tilbudt seg å lage dobbelt eller trippel sett med julemiddag så alle skal få det de liker om det er det det står på. Barna mine er vant til å feire jul hos svigermor. For dem og mannen er det det som er normalen, men en eller annen gang må vi jo endre den tradisjonen. Anonym poster: b48166078792f9ebe6c720b2e115a80b
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 da tar dere julefeiringen hjemme hos dere og så får de komme de som vil :-) Anonym poster: 1d2b0e3b55018320842d2190b09f53ab
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Herregud, det er din tur Mammadalten av en mann får evt dra til henne alene da? Anonym poster: d16fa777124db327d9526cfdb6c6115f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 da tar dere julefeiringen hjemme hos dere og så får de komme de som vil :-) Anonym poster: 1d2b0e3b55018320842d2190b09f53ab Problemet er at mann og barn jo helst vil ha det som vanlig. Jeg blir nedstemt. Hvor hardt presser man på. Anonym poster: 22d20b185b186d61180ec21bfddf2a08
Gjest Antarctica Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Presser og presser, jeg syns du godt kan si, uten å være sur eller slem eller noe, når alle er der, at selv om de er vant til dette, så har du i alle disse årene hygget deg, men hele tiden savnet din egen familie og din egen jul. Og så kan du si at mormor og morfar også kan tenke seg å ha barnebarna hjemme hos seg en jul nå og da, og at det ville glede dem å få besøk. Innimellom har en mamma lov til å være et menneske også, med egne følelser og behov!
Elina Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Ja, du fortjener virkelig å få feire med din familie. Du har vært veldig tålmodig så nå er det din tur. Om så kan du sette foten ned å feire hjemme hos dere og invitere de som vil.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Når man er blitt familie og fått barn er det på tide med egne tradisjoner. Da skal "besteforeldre slippe" og styre til juleaftensmiddagen. VI har alle flyttet ut av søsknene og mine foreldre drar rundt, -eller velger og feire hjemme alene Det sammen gjelder min mann og hans søsken og forelder. Når man får samboer go barn, da lager man egen tradisjon, blir enig om hva som skal være julemiddagen, når man skla spise, skal man inivitere noen, hvordan skal gaveåpning ordnes,- hva gjør vi tidligere på dagen osv osv..En del av seriøst forhold dette med og planlegge høytider og tradisjoner, mener jeg..Begge har da lov og si sin mening. Da forholdene til dere har hatt er meget spesielle så blir jo dette litt vanskelig, men som mor så bør din svigermor skjønne at også DINE foreldre gjerne vil se dere og sine barnebarn på juleaften.. Jeg mener det enkle er det beste; Ha juleaften hjemme hos dere (evt formiddagsbesøk til bestefroeldre hvis avstand ikke for stor) og be foreldre fra begge sider. Så får de komme om de vil, eller dere feirer alene. Det er UTROLIG koselig det også, selv omjulemiddagen kan blir kjapt unnagjort om man bare har seg selv og småbarn MEN koselig...... Vendd et døve øret til for alt av sutter, tårere og gode og dårlige argument og motargument for hvorfor dere bør gjøre det som før, eller dra til dine foreldre evt, så sier dere at fra i år, 2012, så skal vi fiere HVER juleaften i vårt hus, med våre barn. Dermed basta...: Anonym poster: 39eb57d79e474f0252eeddef2212c87f
Lady lovely locks Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 Du er for snill. Jeg hadde vært et sutrende krapyl for lenge siden. Du feiret jul hos sivigers i 7 år i tilfelle det var din svigerfars siste jul. Så langt hadde ikke jeg gått. 2 julefeiringer på rad kanskje... Jeg skjønner jo greia med at dere er vandt med svigersjul som en tradisjon, men du skulle nok aldri ha latt det gå så langt. Men moren din da?? Har hun ikke mast og spurt etter dere de siste 7 årene?? NEI uansett det er din tur nå.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Du er for snill. Jeg hadde vært et sutrende krapyl for lenge siden. Du feiret jul hos sivigers i 7 år i tilfelle det var din svigerfars siste jul. Så langt hadde ikke jeg gått. 2 julefeiringer på rad kanskje... Jeg skjønner jo greia med at dere er vandt med svigersjul som en tradisjon, men du skulle nok aldri ha latt det gå så langt. Men moren din da?? Har hun ikke mast og spurt etter dere de siste 7 årene?? NEI uansett det er din tur nå. Selvfølgelig har min mor, og senere min søster som har overtatt vertinnerollen til jul i min familie, uttrykt ønske om at vi feirer med dem. Jeg vet vi er hjertlig velkomne og at de ønsker at å få feire med oss, men de blir aldri sure selv om vi gjør noe annet. Jeg tror ikke svigermor blir sur hun heller, men hun kommer nok til å vise at hun er skuffet. Det har mannen vansklig for å takle. Desuten elsker han å komme hjem til mor og slippe å ha noe ansvar. Anonym poster: 22d20b185b186d61180ec21bfddf2a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå