Gå til innhold

Hvorfor vil NAV vite hvor mye samvær barnefar har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefaren har privat avtale,men det er NAV som krever inn pengene.

Når får jeg beskjed om at NAV skal vite hvor mye samvær barnefaren har,ellers stoppet de all utbetaling av penger til meg.

Hvorfor skal NAV vite hvor mye samvær han har når vi har privat avtale?

Barnefaren vil ikke være alene med barnet så når han ser barnet så er alltid jeg med ettersom han ønsker det.

Teller det likevel som samvær?

Anonym poster: cea6faa2be03bb7270ae6fc0bcc4f510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har privat avtale, men NAV har en kopi av den som jeg har levert uten å tenke over det... Kanskje greit å ha hvis det blir uenigheter mellom mor og far? Jeg aner ikke.

Våres står det en gang i uken og annen hver helg. Den gang var det uten overnatting, men vi skrev på som om det var døgn fordi jeg synes det er teit at han skal betale mer i bidrag kun fordi at mini ikke sov der - koster ikke akkurat så mye penger om natten. Hadde vi regnet om timene til døgn hadde det blitt den minste samværssatsen, istede ble det opp til 7,99? Elrns.....

Anonym poster: 8640f055abdd2325ac9ebb601a78479b

Skrevet

Om det er nav som krever pengene, og du får de gjennom nav, har dere vel ikke privat avtale? Nav må vite hvor mye samvær far har, for å kunne regne ut hvor mye far skal betale i bidrag.

Om dere skal ha privat avtale, må far betale direkte inn på din konto det dere har avtalt sammen. Og da går ingenting gjennom nav.

Det du lurer på angående samvær, råder jeg deg til å ta kontakt med NAV om, så kan de forklare deg hvordan du regner ut samværet.

Skrevet

En privat avtale om bidrag innebærer en avtale der nav ikke er involvert. Der den bidragspliktige betaler direkte til mottaker.

I deres tilfelle er det nav som krever inn pengene, og da har dere ingen privat avtale. Dermed har nav rett på å vite om samvær for å kontrollere at det de krever inn fra faren er rett beløp.

Anonym poster: 45d1eff5535a72ae7da9d13ed8046b7b

Skrevet

Om det er nav som krever pengene, og du får de gjennom nav, har dere vel ikke privat avtale? Nav må vite hvor mye samvær far har, for å kunne regne ut hvor mye far skal betale i bidrag.

Om dere skal ha privat avtale, må far betale direkte inn på din konto det dere har avtalt sammen. Og da går ingenting gjennom nav.

Det du lurer på angående samvær, råder jeg deg til å ta kontakt med NAV om, så kan de forklare deg hvordan du regner ut samværet.

Jo det går ann å ha privat avtale der barnefar og mor blir enige om en fast sum hver måned,men det er NAV som krever de inn for meg.

Å det er sånn vi har det nå.

Siden barnefar ikke tør å ha barnet alene på overnatting så overnatter både meg og sønnen min annenhver helg hos han.

Skrevet

Mulig de mistenker svindel, eller at det har noe med bidraget å gjøre.

Her har bf samvær med tilsyn, noe som ble avgjort på fmvk, så når jeg sendte inn krav om bidrag gjennom nav innkreving, så måtte jeg føre på hvor mye samvær bf har med barnet.

Jeg la ved et vedlegg, hvor jeg bl.a, skrev at bf hadde samvær med tilsyn, hvor jeg var/er tilsynet..Har aldri senere måtte stå til rette for nav når det gjelder bidraget.

Så hvis dere har alt på det rene, så gi NAV det de vil ha.

Anonym poster: 7fe3465ef12c1d081812de700c530d30

Skrevet

Nå tror jeg du blander sammen her hi. Hva står det i brevet?Får du noen stønader som enslig, som overgangsstønad? Da skal de vite hvor mye samvær far har, for hvis han for eksempel har 50 % samvær så er du ikke aleneforsørger i den sammenhengen.

Når det gjelder privat avtale om bidrag så kan en privat avtale innkreves gjennom NAV. De ber ikke om samvæærsavtale i den forbindelse. Dersom en av dere har søkt om fastsettelse eller endring av underholdsbidrag, så vil du bli bedt om å gi opplysninger om samvær eller sende inn avtale. De stopper ikke bidraget eller innkrevingen om du ikke gir opplysninger om samvær.

Anonym poster: 2e9e0ffdaf261e247f6e0db6e4b72c48

Skrevet

"Enten bidraget er fastsatt i en privat avtale mellom dere eller det er fastsatt av det offentlige, kan hver av dere når som helst kreve at bidraget blir krevd inn og videreformidlet av NAV".

Skrevet

Viss du overnatte hos han annen hver helg så blir dere regnet som et par å da mister du pengene..

Skrevet

Jo det går ann å ha privat avtale der barnefar og mor blir enige om en fast sum hver måned,men det er NAV som krever de inn for meg.

Å det er sånn vi har det nå.

Siden barnefar ikke tør å ha barnet alene på overnatting så overnatter både meg og sønnen min annenhver helg hos han.

Ok, da beklager jeg min feilinformasjon :) Men da skriver dere opp annenhver helg da, men vet ikke helt hvordan det er når du også er der. Er ikke sikkert nav ser på det på samme måte som dere.

Skrevet

Her spurte i hve fall NAV etter kopi av vår private avtale så du får spørre dem - jeg gjorde ikke :-P

Anonym poster: 8640f055abdd2325ac9ebb601a78479b

Skrevet

Jeg får full overgangsstønad så er kanskje det de sikter til da ja.

Håper bare ikke at de skal begynne å blande seg oppi hvor mye han betaler.

Vi er kommet frem til en sum som begge har godtatt,ser ikke hvorfor de eventuelt skal blande seg oppi det.

Var jo ikke ment som at jeg har noen problemer med å gi NAV de papirene de vil ha,lurte bare på hva grunnen til at de spør var.

I brevet står det :

be ber at samværsavtale sendes til NAV forvaltning.

Alternativt kan du sende oss en beskrivelse av hvordan samvær praktiseres.

Dersom vi ikke mottar dokumentasjon fra deg vil stønaden opphøre uten ytterligere varsel.

Skrevet

Så visst jeg lyger å sier at han har barnet alene annenhver helg så kan jeg risikere at jeg får mindre bidrag.

Å visst jeg sier sannheten så mister jeg alle pengene jeg får av NAV å har ikke råd til husleie :S

Hva hadde dere gjort?

Løyet eller sagt sannheten?

Skrevet

For meg så høres det ut som at det gjelder overgangsstønad. Står det ikke hva det gjelder i overskriften, i tillegg til det du siterer?

Hvis dere har privat avtale om bidrag så skal de normalt ikke blande seg i det. Ett av to unntak jeg kommer på er hvis du søker om bidragsforskudd - da kan dere ikke avtale et lavere beløp enn bidragsforskuddet. Da vil nok saken bli tatt opp og bidrag fastsettes, men det brevet du har fått passer ikke i denne sammenhengen.

Skrevet

Så visst jeg lyger å sier at han har barnet alene annenhver helg så kan jeg risikere at jeg får mindre bidrag.

Å visst jeg sier sannheten så mister jeg alle pengene jeg får av NAV å har ikke råd til husleie :S

Hva hadde dere gjort?

Jeg har svart deg en gang over her, er jeg som har en bf som har samvær med tilsyn, hvor tilsynet er meg.

Da bf flyttet langt avgårde, en dagsreise fra barnet og meg, så ble det slik at bf måtte ligge over her 1 helg i mnd for ¨å ha samvær med barnet.

Jeg tok kontakt med nav lokalt og forklarte de situasjonen, og spurte om jeg mistet stønadene hvis bf måtte ligge over ifb med samvær .

Det gjorde jeg ikke. Du kan ha/være på overnatting med bf gitte dager per mnd, uten at det går utover stønadene du mottar fra nav.

Akkurat nå husker jeg ikke hvor mange dager det var snakk om, er et par år siden dette her, men tror ikke de reglene kan ha forandret seg mye på så kort tid.

Bare snakk med NAV, dette ordner seg nok:)

Skrevet

Hva hadde dere gjort?

Ja når du får overgangsstønaden så har dere ikke lov å sove hos hverandre, jo mer dere er med hverandre jo mer tar dem dere for ett par.. Eksmannen min bor ganske langt unna meg å har ingen i familie så bor i nærheten av meg, så viss han skal besøke ungene her så må han ta seg inn på hotel viss jeg lar han sove hos meg så mister jeg pengene..

Skrevet

Man kommer alltid lengst med sannheten

Skrevet

For meg så høres det ut som at det gjelder overgangsstønad. Står det ikke hva det gjelder i overskriften, i tillegg til det du siterer?

Hvis dere har privat avtale om bidrag så skal de normalt ikke blande seg i det. Ett av to unntak jeg kommer på er hvis du søker om bidragsforskudd - da kan dere ikke avtale et lavere beløp enn bidragsforskuddet. Da vil nok saken bli tatt opp og bidrag fastsettes, men det brevet du har fått passer ikke i denne sammenhengen.

overskriften er:

innhentning av opplysninger.

Så sa meg ikke så veldig mye.

Vi har hatt denne avtalen i 6 mnder nå så nei har ikke søkt om noe bidragsforskudd heller.

Skrevet

Hva hadde dere gjort?

Jeg har svart deg en gang over her, er jeg som har en bf som har samvær med tilsyn, hvor tilsynet er meg.

Da bf flyttet langt avgårde, en dagsreise fra barnet og meg, så ble det slik at bf måtte ligge over her 1 helg i mnd for ¨å ha samvær med barnet.

Jeg tok kontakt med nav lokalt og forklarte de situasjonen, og spurte om jeg mistet stønadene hvis bf måtte ligge over ifb med samvær .

Det gjorde jeg ikke. Du kan ha/være på overnatting med bf gitte dager per mnd, uten at det går utover stønadene du mottar fra nav.

Akkurat nå husker jeg ikke hvor mange dager det var snakk om, er et par år siden dette her, men tror ikke de reglene kan ha forandret seg mye på så kort tid.

Barnefaren har ikke lov å overnatte hos mor nå, så du bør kanskje høre me nav igjen. Jeg fikk klart beskjed fra nav viss barnefar overnattet hos meg så stoppet dem pengene med engang.. Mellom meg å barnefaren er d 17timers kjøretur å d er ikke grunn nok for han skal overnatte hos meg for å se barna..

Skrevet

Hva hadde dere gjort?

Nå ble jeg lettet! :)

Skal ringe NAV imorgen å avtale ett møte jeg.

Bra at det skal gå ann uten at jeg mister pengene fra NAV,for jeg gjør jo ikke noe galt.

Meg og barnefaren har overhodet ikke noe forhold,men han bor ett stykke unna så blir lettest å bare overnatte.

Skrevet

[quote name=1 jente og 2 gutter :))' timestamp='1352927318' post='144732180]

Hva hadde dere gjort?

Barnefaren har ikke lov å overnatte hos mor nå, så du bør kanskje høre me nav igjen. Jeg fikk klart beskjed fra nav viss barnefar overnattet hos meg så stoppet dem pengene med engang.. Mellom meg å barnefaren er d 17timers kjøretur å d er ikke grunn nok for han skal overnatte hos meg for å se barna..

Herregud så syke regler! :S

Men er jo ikke noe å gjøre med det dessverre.

Da må jeg jo nesten bare lyge da,ellers mister jeg jo overgangsstønaden :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...