Gå til innhold

Hva sier man til legen da?


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kunne egentlig tenke meg å poste denne anonymt, men har jo vært dum nok til å i et forvirret øyeblikk legge en del rundt dette utpå med nick, så blir vel gjenkjent uansett :P

 

Jaja... Kort oppsummert har jeg vært veldig stresset i det siste og da jeg skrev et innlegg sist fikk jeg beskjed om at jeg virkelig burde oppsøke lege. Jeg tenker at det kan være lurt, men hva sier man egentlig da? Jeg er jo ikke syk, bare merker på kroppen at jeg er kjempesliten (svartner stadig for øynene, prikker og blir smånummen i armer og ben innimellom og veldig mye hjertebank/dobbeltslag på hjertet + hodepine, svimmel, uvel, har problemer med å konsentrere meg osv), men jeg fungerer jo på en måte helt fint likevel. Jeg klarer helt fint å stå opp om morgningene og gå på jobb. Jeg gjør kanskje ikke den beste jobben noensinne nå, men godt nok. Jeg klarer å følge opp ungene noenlunde med lekser og fritidsaktviteter og andre avtaler. Jeg klarer å jobbe litt borte i huset på kvelden. Jeg klarer å handle og lage middag (ok, det blir mye lettvindte løsninger for tiden). Så det føles liksom så.... rart..(?).. å skulle oppsøke lege da. Vanskelig å forklare. Hadde vært noe annet om jeg følte jeg ikke klarte noe, men jeg klarer jo helt fint, er bare at jeg er så sliten og merker en del symptomer på kroppen på akkurat dette.

 

Uff, ble litt rotete dette, men hva skal jeg egentlig si til legen? Og hva kan jeg forvente at han gjør? Måler blodtrykk...?

Endret av Alva♂♂♂♀
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si at du er sliten og om du føler at du er på vei til å møte veggen så sier du det.

 

Du kan også si at du vil sjekke om alt er som det skal - blodtrykk, blodprøve - (kolestorol, jern etc) en EKG siden du har hjertebank..... osv. Det er jo en slik kontroll "alle" burde ta en gang i blant.

Skrevet

Utbrent? Deprimert? Eller rett og slett stress, siden du selv sier at du er stresset?

 

Forklar det til legen akkurat som det er, få han til å sjekke blodtrykk, blodsukker, vitaminer og mineraler osv.

 

God bedring i alle tilfelle! :)

Skrevet

Da bestiller du en time til legen og forklarer hvordan du har det. Om legen ikke kommer med noe da ber du om å få ta noen blodprøver for å se om du mangler noe.

Ofte er det slik at når en går til legen og forklarer en del "symptomer" så legger legen de tegnene sammen og har kanskje en ide til om det kan være noe du burde utredes for. Ev. kommer med forslag selv om at du bør ta noen blodprøver. Eller har en ide om hva det er og hva som kanskje kan gjøres for å forbedre formen litt.

 

Lykke til :) Det er ikke gøy å gå rundt å føle at en ikke er i form.

Skrevet

Du kan si at du er sliten og om du føler at du er på vei til å møte veggen så sier du det.

 

Du kan også si at du vil sjekke om alt er som det skal - blodtrykk, blodprøve - (kolestorol, jern etc) en EKG siden du har hjertebank..... osv. Det er jo en slik kontroll "alle" burde ta en gang i blant.

 

Men jeg føler egentlig ikke at jeg holder på å møte veggen, bare at jeg er sliten og at kroppen tuller seg litt ;) Men å be om en EKG kan vel være lurt ja. Hadde mye hjertebank da jeg gikk gravid også, og fikk EKG da, men var aldri noe galt. Takk for svar :)

Skrevet

Du sier akkurat det du begynte innlegget med, hvordan kroppen din viser alle mulige tegn på at den er utslitt når du lever helt normalt.

 

Det du kan forvente er at legen måler blodtrykk, men også at han tar en haug med blodprøver for å sjekke om du har brukt opp lagrene dine av noe og ikke fått fylt de opp igjen. Da jeg opplevde å "møte veggen" var jeg så lav på B12 at jeg trengte sprøyter og veldig lav på jern og D-vitaminer. Legen sa at når kroppen var så utslitt og jobber på høygir pga stress, sykdom e.l. var det vanlig at man brukte opp reservene sine og trengte ekstra påfyll..

 

For meg ble det 3 uker med 100% sykemelding og så noen uker med gradert sykemelding etterpå som ble løsningen. Jeg måtte rett og slett roe ned, gå rolige turer i skogen og høre på fulgekvitteret, gå til naprapat og få massert og knekt opp en helt forknytt kropp, spise sunt, sove godt og senke skuldrene.

 

Anonym poster: c5b6ba2e34d395b74a4f841bcd7079cc

Skrevet

Utbrent? Deprimert? Eller rett og slett stress, siden du selv sier at du er stresset?

 

Forklar det til legen akkurat som det er, få han til å sjekke blodtrykk, blodsukker, vitaminer og mineraler osv.

 

God bedring i alle tilfelle! :)

 

Jeg fikk en ganske omfattende blodprøve for et par måneder siden fordi jeg var så mye svimmel, men jeg er frisk som en fisk :) Har til og med gode jernlagre for første gang siden jeg ble voksen! Så jeg mangler i hvert fall ikke noe, og blodsukker var svært fint da også.

Skrevet

Du sier akkurat det du begynte innlegget med, hvordan kroppen din viser alle mulige tegn på at den er utslitt når du lever helt normalt.

 

Det du kan forvente er at legen måler blodtrykk, men også at han tar en haug med blodprøver for å sjekke om du har brukt opp lagrene dine av noe og ikke fått fylt de opp igjen. Da jeg opplevde å "møte veggen" var jeg så lav på B12 at jeg trengte sprøyter og veldig lav på jern og D-vitaminer. Legen sa at når kroppen var så utslitt og jobber på høygir pga stress, sykdom e.l. var det vanlig at man brukte opp reservene sine og trengte ekstra påfyll..

 

For meg ble det 3 uker med 100% sykemelding og så noen uker med gradert sykemelding etterpå som ble løsningen. Jeg måtte rett og slett roe ned, gå rolige turer i skogen og høre på fulgekvitteret, gå til naprapat og få massert og knekt opp en helt forknytt kropp, spise sunt, sove godt og senke skuldrene.

 

Anonym poster: c5b6ba2e34d395b74a4f841bcd7079cc

 

Ja, får vel kanskje bare begynne der. Det bare føles så diffust liksom. Som jeg nettopp skrev i et annet svar så tok jeg en omfattende blodprøve nylig, så jeg har ikke noen mangler (testet også B12 da). Takk for svar, og fint at du ble bedre igjen :)

Skrevet

Du kan si at du er sliten og om du føler at du er på vei til å møte veggen så sier du det.

 

Du kan også si at du vil sjekke om alt er som det skal - blodtrykk, blodprøve - (kolestorol, jern etc) en EKG siden du har hjertebank..... osv. Det er jo en slik kontroll "alle" burde ta en gang i blant.

 

Men jeg føler egentlig ikke at jeg holder på å møte veggen, bare at jeg er sliten og at kroppen tuller seg litt ;) Men å be om en EKG kan vel være lurt ja. Hadde mye hjertebank da jeg gikk gravid også, og fikk EKG da, men var aldri noe galt. Takk for svar :)

 

Dersom de ikke finner noe på EKG eller ellers ville jeg spurt om jeg kunne bli henvist til spesialist/poliklinikk, så får du kanskje også tatt en 24 timers EKG måling og ultralyd.

 

Jeg hadde samme symptomer og da fann de en (mindre) hjertefeil hos spesialist etter mye om og men. Lever godt med den altså, men da får man iallfall mer oppfølging for å sjekke at det ikke forverrer seg

Skrevet

 

 

Dersom de ikke finner noe på EKG eller ellers ville jeg spurt om jeg kunne bli henvist til spesialist/poliklinikk, så får du kanskje også tatt en 24 timers EKG måling og ultralyd.

 

Jeg hadde samme symptomer og da fann de en (mindre) hjertefeil hos spesialist etter mye om og men. Lever godt med den altså, men da får man iallfall mer oppfølging for å sjekke at det ikke forverrer seg

 

Hmm, ja, jeg får kanskje pushe litt på. Er vel derfor jeg vil bestille time nå også. Svimmel har jeg vært en stund nå, men når hjertet begynner å løpe litt løpsk blir jeg skremt, det liker jeg ikke...Får i det minste noen rolige dager hjemme nå pga at jeg har hjemmeeksamen. Krever jo en del hjernearbeid, men i fred og ro i hvert fall :)

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg før sommerferien. Bygde hus, stressa på jobb, stress hjemme med lekser fritidsaktiviteter for 3 unger osv. En dag så det bare stopp, tok egenmelding i 3 dager i håp om at det skulle bli bedre. Endte med å ringe legen den fjerde dagen for det gjorde vondt ALLE steder i kroppen. Fikk akutt time når jeg sa at jeg trodde jeg hadde møtt veggen.

 

Lytt til kroppen din og ta det litt med ro framover, dere kommer ikke inn i huset raskere hvis du kollapser ihvertfall!

 

Lykke til og god bedring :-)

 

 

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg før sommerferien. Bygde hus, stressa på jobb, stress hjemme med lekser fritidsaktiviteter for 3 unger osv. En dag så det bare stopp, tok egenmelding i 3 dager i håp om at det skulle bli bedre. Endte med å ringe legen den fjerde dagen for det gjorde vondt ALLE steder i kroppen. Fikk akutt time når jeg sa at jeg trodde jeg hadde møtt veggen.

 

Lytt til kroppen din og ta det litt med ro framover, dere kommer ikke inn i huset raskere hvis du kollapser ihvertfall!

 

Lykke til og god bedring :-)

 

Jeg vet det :) Men nå er det bare ca 2,5 uke igjen til vi flytter, og da kan jeg ta det mer med ro uansett. Uansett så skal jeg høre på dere og kontakte lege nå, ble bare litt usikker på hvordan jeg skulle gå fram. Er ikke redd for å oppsøke lege når jeg er syk, men nå føler jeg meg ikke syk, så da blir det litt anderledes.

Skrevet

Kroppen din forteller deg at du kjører på for hardt. Ta et hint, Alva - dersom kroppen forteller deg at du må sette ned tempoet har du to valg: roe ned, eller kjøre på til alt stopper av seg selv. Du har mange barn, jobber, bygger hus, følger opp fritidsaktiviteter - har du nevnt noe om studier også? Det er ikke så rart om kroppen reagerer på dette. Jeg ville oppsøkt legen, forklart det som du har skrevet det og fått en samtale rundt dette, evt. tester for å utelukke annen sykdom. Krysser fingrene for at du kommer deg inn i huset og kan senke skuldrene litt snart :

Skrevet

Kroppen din forteller deg at du kjører på for hardt. Ta et hint, Alva - dersom kroppen forteller deg at du må sette ned tempoet har du to valg: roe ned, eller kjøre på til alt stopper av seg selv. Du har mange barn, jobber, bygger hus, følger opp fritidsaktiviteter - har du nevnt noe om studier også? Det er ikke så rart om kroppen reagerer på dette. Jeg ville oppsøkt legen, forklart det som du har skrevet det og fått en samtale rundt dette, evt. tester for å utelukke annen sykdom. Krysser fingrene for at du kommer deg inn i huset og kan senke skuldrene litt snart :

 

Ja, det er helt klart at det er alt for mye nå, men det er ikke så lett å få gjort noe med det akkurat nå. Vi har jo sagt opp leien hvor vi bor og MÅ ut herfra innen 3 uker og skal flytte om 2,5 uke. Og huset er ikke helt klart enda, det er fortsatt en del som gjenstår før vi kan bo der. Jeg har en ukes hjemmeeksamen nå, så sitter og jobber litt med den nå (og kikker litt innom her ;) ). Men jeg var kjempeheldig med oppgaven da! Fikk en oppgave jeg føler jeg har kontroll på og en tekst jeg kjente godt fra før, så har allerede laget disposisjon og kommet i gang med den. Har også fått en del fri fra jobb for å skrive, så da blir det noen rolige dager hjemme der jeg jobber med eksamen, det hjelper på :) Men skal ringe til lege i morgen ja, får bare håpe det ikke er så veldig lang ventetid.

Skrevet

Det er forskjell på folk.... noen springer til legen for den minste ting, andre må være helt ferdig og helst litt til før de oppsøker lege... ;)

 

Selv tilhører jeg sistnevnte gruppe, jobber for å forbedre meg ;)

 

I kinesisk tradisjon gikk de til legen for å holde seg friske. Hvis de ble syke hadde ikke legen gjort jobben sin... Her er vi så vant med at lege går vi til kun når vi er syke. Og det er jo så feil. Det er sååå mye enklere å forebygge enn å reparere!

 

Kroppen din roper ut rimelig mange signaler nå, Alva, for å få deg til å lytte, så ta dem på alvor slik at du ikke blir syk. Man skal jo ikke gå rundt slik du gjør nå, da er det kort vei til at det bikker over (sier jeg som gikk med et brudd i fire uker før jeg dro til legen med det, fordi jeg trodde det ville vært myyye vondere om noe var brukket ;) ).

 

I stressende perioder, spesielt om man i tillegg begynner å velge lettvindte løsninger i matveien også, så tappes kroppen for mye mineraler og vitaminer. Stress tapper oss for bl.a. B-vitaminer, magnesium, sink og kalium. Både B-vitaminer og magnesium er viktig for nervesystemet, og lave verdier (kan ligge i nedre normalområde og ha mangelsymptomer, trenger ikke være stor mangel) kan gi en del av de plagene du nevner. Blir man lav på kalium så kan man få ganske mye hjertebank, hjerterytmeforstyrrelse osv. som kan merkes godt. Tilskudd bruker å ta symptomene på et par-tre dager. Hvis du har en del væske i kroppen i tillegg så er det stor sansynlighet for at du trenger kalium.

 

Låsninger i rygg/nakke og/eller veldig stive muskler i skulder/nakke kan gi svimmelhet og slitenhet. Låsning i et bestemt nivå i nakken kan også gi slike dobbelslag du opplever fra hjertet.

Magnesiummangel (eller at man bare er veldig lav uten direkte mangel... det er avhengig av hva som er optimalt nivå for akkurat din kropp) kan gi både hodepine og også prikking/nummenhet i muskulatur.

 

Skriver ikke dette for å "diagnostisere" deg, men for å vise at det kan være helt reelle (men ufarlige) ting som kan være årsak til de plagene du har. Jeg måler f.eks. nesten alltid innenfor normalnivå på blodprøver, men likevel har jeg masse mangelsymptomer hvis jeg ikke tar nok tilskudd med B-vitaminer, magnesium og også kalium i perioder. Jeg ligger alltid på 2-4 x dagsdose i disse, avhengig av hvor mye stress det er osv.

 

Men først og fremst tar du en tur til legen! Forklar hvordan du har det, slik du har gjort over her. Si også at du kommer fordi du ikke vil gå på en ordentlig smell. En god lege tar deg på alvor!

 

Lykke til med eksamen og god bedring :)

 

Ps, ikke vær "flink pike" og underdriv når du ringer legekontoret, da må du vente lenge på time, og du skal ikke vente ukesvis på time slik du har det nå.

 

Anonym poster: 63ab570e2c747e0591358b2d1a05ff02

Skrevet

Enig med siste her, du må være ærlig når du ringer lege i morgen.

 

Si du sliter med hjertebank og nummenhet, at du er svimmel og føler du vil besvime og det gjør deg redd så du må få sjekket dette opp! Da vil du få en time ganske snart.

 

Om du sier noe ullent som at du er litt sliten og stresset og gjerne vil ha en sjekk får du time om 3 uker... Om 3 uker kan kroppen din ha tatt ansvaret du ikke klarer å ta selv og lagt deg i bakken med et smell, du må ta ansvar før det går så langt.

 

Anonym poster: c5b6ba2e34d395b74a4f841bcd7079cc

Skrevet

Synes det høres ut som kroppen din ikke kunne gitt deg noen tydeligere signaler på at du er sliten. Mind and body henger sammen ja, men vårt intelekt trenger ikke nødvendigvis ha kontakt med nevnte. Er du vant med å skulle gi jernet og hele tiden prestere kan det godt hende at du overser og undertrykker disse symptomene som ufarlige fordi intelektet ditt ikke er i kontakt med kroppen.

 

Noen reager med sinne andre med sorg, noen med utmattelse osv stress er farlig for kroppen og særlig for hjertet. Arytmier på hjertet kan være en sterk indikator på høyt stressnivå (hvis ingen andre kliniske funn er tilstede, bla. EKG, kalium, magnesium mangel bla.)

 

Ta deg en tur til legen og bare forklar hvordan du føler det.. Vet også at noen kan føle seg euforiske under store stresspåvirkninger men baksmellen kommer da de endelig slapper av, kommer ofte tilsyne som angst, både generalisert og panikk.

 

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...