Gå til innhold

Hvordan handler dere mat? for en uke, to uker, en måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan handler dere? handler dere for en uke og gangen? eller en måned? lager dere middagsliste for hver uke?

hvor mange er dere i familien og hvor mye bruker dere i måned på mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tørrvarer som mel, sukker og andre ting som toalettpapir, tørkepapir, såper, vaskepulver osv kjøper vi et lager av når det er på tilbud. Resten handler vi stort sett en gang i uken bortsett fra grønnsaker som ikke holder en uke, som sopp, paprika, tomat osv. Det handler vi ofte to ganger i uken. Ellers kjøper vi brød stort sett en til to ganger i uken, deler i to og fryser ned en halvpart så holder det lenger før det bli tørt.

pr nå så er vi kun to voksne som bor her, men etter vi begynte å planlegge mat for en uke frem i tid (og ikke minst gikk fra hel/halvfabrikat til hjemmelaget) så reduserte vi matbudsjettet fra 7000 til 3000.

Skrevet

Vi bruker mellom 500-1000 pr uke. Vi handler en gang pr uke, skriver middagsliste og handleliste for 1uke. Blir ofte en tusenlapp når jeg handler inn kjøtt og div påtilbud, og et par hundre de gangene vi kun trenger litt melk, pålegg og grønt:) vi er 2.

Skrevet

Vi handler mat cirka to ganger i uken, men vi vil jo helst handle for en hel uke :) Vi skriver først opp middagsplan for hele uken, feks slik:

Mandag: Fiskegrateng

Tirsdag: Grønnsakssuppe

Etc, for alle dagene vi skal handle for i dag. Så skriver jeg ned alt jeg trenger til alle middagene i en handleliste, og deretter hva vi trenger utenom middagene (brus, brød, pålegg osv) :) Alt i en handleliste på samme papir som middagsplanen, denne tar vi med på butikken :)

Skrevet

Vi er bare oss to, men både i september og oktober brukte vi cirka 12.000-14.000 i måneden på Rema 1000 (inkluderer røyk for ham, dopapir, såpe osv selvsagt).

Skrevet

12-14.000? Oi, det var enormt stort budsjett for 2 personer... Hva slags mat handler dere da? Og hvor mye går til røyk?

Skrevet

Skriver opp middager for ei uke, og så handles det ut i fra den og andre ting vi trenger, handler en gang i uka.

Bruker ca 5000kr i mnd på mat og husholdningsartikler.

Skrevet

Vi er bare oss to, men både i september og oktober brukte vi cirka 12.000-14.000 i måneden på Rema 1000 (inkluderer røyk for ham, dopapir, såpe osv selvsagt).

Hjelpes! Hvordan klarer dere å handle for så mye på rema?

Skrevet

Hei!

Vi er to voksene, 2 barn som er hos oss 50% av tiden, og ei jente på ett år. Vi har laget en middagsplan, og legger opp til å ha innkjøp av varer en gang i uka. Brød, melk, frukt og grønt er vi nødt til å kjøpe to ganger i uka. Er utrolig glad for at vi har laget middagskalender, der vi har oversikt over hva man skal ha til middag og hva slags varer man trenger til denne middagen. Ungene har deltatt med hva de liker veldig godt. Lagt opp til et sunt løp her og prøver så godt det lar seg gjøre å ha fisk annenhver dag. Blir mye rimligere og enklere å ha det på denne måten syntes jeg! :)

Skrevet

Handler ca 2 ganger i uken. Fredag og mandager:) vi er 4 stk 2 voksne og barn på 4 og 6 år. Budsjett på ca 8000kr i mnd:) øker vel til 9000 når det kommer en til;)

Skrevet

Aner ikke hva matbudskjettet vårt ligger på, men vi planlegger middager for hele uken og handler 2 ganger i uken ca. Grunnen til vi handler 2 ganger i uken er enkelt og greit for noen matvarer er ikke holdbare så lenge (fersk fisk, grønsaker o.l). Det er heller ikke sikkert vi spiser middag hver dag, om mannen jobber lange dager eller er ute så orker jeg ikke lage en full middag kun til meg selv, lager da heller ostesmørbrød eller suppe ;) Vi er 2 voksne, blir snart en liten person til :)

Skrevet

Så det er ikke bare jeg som reagerer på at det er mye, nei? Men det verste er jo at jeg ikke aner hva som kan kuttes ned på heller (røyken selvfølgelig, men ellers vet jeg ikke). Med røyk går det 100 kroner dag (30pk daglig), ellers er vi "flinke" til å ta en pølse med brød på kiosken nå og da.. Hadde håpet at det skulle hjelpe å sette opp budsjett og det å handle for flere dager om gangen, men om det faktisk hjalp er det jo enda skumlere! Da vil jeg ikke tenke på alle månedene vi ikke hadde kontroll på..

Skrevet

Så det er ikke bare jeg som reagerer på at det er mye, nei? Men det verste er jo at jeg ikke aner hva som kan kuttes ned på heller (røyken selvfølgelig, men ellers vet jeg ikke). Med røyk går det 100 kroner dag (30pk daglig), ellers er vi "flinke" til å ta en pølse med brød på kiosken nå og da.. Hadde håpet at det skulle hjelpe å sette opp budsjett og det å handle for flere dager om gangen, men om det faktisk hjalp er det jo enda skumlere! Da vil jeg ikke tenke på alle månedene vi ikke hadde kontroll på..

Tror kanskje jeg ville gått igjennom alt en handla og satt opp en strengere plan. Normalt er 5-6000 for 2 voksne....

Skrevet

Jøss, det er jo godt under halvparten av det vi bruker.. Nå ble jeg inspirert til å gå igjennom begge kontoene våre, og virkelig gjøre en sjekk på hva som kan kuttes ned på :) Vi drikker jo gjerne 6-7 store brusflasker i uken også, men for å være helt ærlig aner jeg ikke en gang hva en 4pk Pepsi Max koster.. MEN; vi er veldig flinke til å alltid velge det billigste av det vi skal ha, både av mat og husholdningsartikler :)

Skrevet

vi er 2 voksne og bruker i underkant av 4000 i måneden på alt som handles på matbutikken. Om vi er ute og spiser eller kjøper noe fastfood så kommer det utenom da. Handler 1-2 ganger i uka.

Skrevet

Vi er 2 voksne, med en på vei. Har det siste halvåret laget handlepose for en måned av gangen (fra lønningsdag til neste lønningsdag ;)) Hovedhandelen kommer stortsett på 1500-1700,-, også handler vi frukt og grønt på mandager/tirsdager. Melk holder stort sett i 2 uker med den gode holdbarheten vi har i dag. Brød har jeg begynt å bake selv (fant endelig en god oppskrift), og lager 6 brød i slengen. Det holder i overkant av en uke.

Så alt i alt havner vi på under 3000,- tror jeg. De siste 1000,- på matbudsjettet går til takeaway og noen kantinemåltider for mannen. Har har måtte gå over til matpakke på jobben fordi jeg har fått budsjettsjuken, hehe ;)

Skrevet

Vi er to voksne og et bleiebarn (pluss en til neste mnd). Vi har egen "husholdningskonto" der vi setter inn 7000,- hver mnd til mat og husholdningsartikler. Vi handler en gang i uka og planlegger middager for en uke i gangen. Man sparer utrolig mye på å tenke gjennom middagsplaner på forhånd (både i tid og penger). I tillegg tenker vi gjennom hva vi har de ulike dagene slik at vi kan bruke samme ingredienser flere dager.

I tillegg er det lønnsomt f.eks. å handle frukt og grønt i løsvekt framfor ferdige pakket. Kg-prisen varierer stort.

Bevissthet og planlegging sparer oss mye tid og penger. Vi får mer tid å bruke sammen, rett og slett :)

Skrevet

Vi er to voksne og to barn her handler jeg en gang i uken og budsjettet er på rett under 5000 for hele med, det inkluderer alt av mat og husholdning:) føler vi klarer oss bra der:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...