Gå til innhold

Hva gir dere små barn å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gir du dem normal, ordentlig mat, eller lar du dem leve på pølser, potetstappe, pannekaker og fiskeboller? Spiste dere i så fall den type mat før dere fikk barn også?

Synes det er så rart at det er så mange barn i Norge som ikke spiser skikkelig mat, og blir trist med tanken på å måtte lage to middager de neste 10 årene fordi unger tydeligvis ikke kan spise noe som helst som er sunt eller godt... I mitt hus har det aldri vært en ketchup flaske, nugattiboks, eller grillpølse, og har lite lyst å fylle opp ungen med slikt, selv om jeg selvsagt skjønner man må roe ned på kryddret i begynnelsen. Men barn i Thailand og Pakistan spiser da de også, de får normal mat med mindre krydder, i stedet for å få egen smakløs og usunn "barnemat". Ser det ofte på restauranter også, at barnemenyen består av pølser og pomme frittes, sjelden man kan få mindre porsjoner av den ordnetlige maten.

Men jeg skjønner jo at det er vanskelig om ungen blir så underærnært at den må legges inn på sykehus om den ikke får saft og fiskepinner, synes bare det er rart at SÅ mange barn har alvorlige spiseproblemer? (For det må man jo ha, om man sulter i hjel og dør om man får normal mat?)

Anonym poster: d50028148c0dd9be7c761e0076b279b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjesp....

Anonym poster: 5920fad086fb6365d730d1a23ce4b730

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Før vi fikk barn gikk det mye i ferdig mat, halvfabrikat osv.. Det endret seg totalt etter vi fikk unger, nå er det fisk rundt 2-5 dager i uka, stort sett alltid tilgang til grønnsaker ved middagen ogtil brødskiva om det ønskes osv osv.. Grunnen til dårlig kosthold før det, var ren latskap på kjøkkenet, men nå har man ikke tid til å værelat i matveiene, for ungene skal jo ha næringsrik mat ;)

Skrevet

Her har mini fått akkurat det vi spiser når han fikk nok tenner og klarte tygge. Når han begynte på fast føde ble det også vår mat, unngikk krydder og salt i starten og moste det - da ble det ikke noe særlig kjøtt, men heller pølser og annen mykt kjøtt. Nugatti, ketchup og saft har han allerede oppdaget, ettersom det er større barn i hus, så der er lista lagt alt. Men jeg fortviler ikke. Tror ikke de har så vondt av det, så lenge det gis med fornuft. Her i huset har Nugattiboksen stått fremme daglig (jeg er avhengig), men det har faktisk resultert i at det ikke er så spennende og "stort" å få det, de vet de får og velger ofte andre ting (leverpostei, ost, smøreost). Vi har heller ikke problemer i huset med godteboller som står fremme, de blir ikke tømt på null komma niks som hos andre jeg kjenner. Tilgang senker lysten hra jeg merket.

Når det er sagt har jeg tre sunne, friske barn som har vært generelt friske, til tross for fri tilgang til både Nugatti, ketchup og saft ;) Hull i tenna har de to eldste (13 og 8) aldri hatt :)

Skrevet

Har bare en baby på snart 1 år men vi lager ALLTID forskjellige grønnsaker eller en salat ved siden av middagen. Så halvparten består av det. Ellers går det i kylling, fisk, kjøtt, pølse osv. Bruker mye oregano og basilikum. Salter ikke maten om mini skal smake. Han får ikke kjøtt og pølse. Kun grønnsaker og litt fisk.

Skrevet

Lager ikke spesial mat til 3 åringen, men serverer det vi spiser, vi spiser sunn mat, mye grønnsaker, salat, fisk, og kylling. Gutten min er ikke så glad i pølser, liker bedre kyllingfilet og laks.

Nugatti har gutten aldri spist, brus får han ikke, han har smakt det i barnebursdag, men liker det ikke. Han får ett lite glass saft til middagen fordi vi andre drikker der, ellers er det vann som tørstedrikk. Koser oss med litt lørdagsgodt hver lørdag, alt med måte :-)

Skrevet

Jenta mi på 10 mnd får det samme til middag som oss voksne (med noen få unntak siden melkeprodukter ikke er 100% innført enda).

Helt enig med HI, jeg tror det er mange barn som er vant med barnemeny. Det er dumt for da går de glipp av mye god mat, og kanskje blir veldig kresne.

Skrevet

Og her har vi enda en som ikke har hatt småspiste(kresne barn)

For det første jeg liker veldig godt å lage mat, all slags mat. Både før og etter jeg fikk barn. Og maten til mine barn skulle selvsagt være sunn og hjemmelaget når tiden var inne for det.

Men jeg fikk et barn som har vært kresent og småspist fra første skje med fast føde. Fikk omtrent ikke i han mat(bortsett fra morsmelk) før han var over ett år. Og tro meg, da er man i den fasen at barnet får spise omtrent hva som helst bare han spiser noe. Om det så er kokt torsk eller grillpølse med ketchup.

Nå er han 4 år og ja han får egen meny noen dager i uka, der han får kjøttboller, pølser, fiskekaker pannekaker. De andre dagene spiser han ikke middag. Vi har kamp, hyl og skrik ved middagsbordet HVER bidige dag fordi han ikke vil spise det vi har. Dette tar på, og er veldig slitsomt og ødeleggende for "miljøet" i familien. Med han nytter det ikke å kreve at han skal smake, det nytter ikke å tvinge, vi har samme kamp, neste dag, den neste uken, den neste mnd....

SÅ kanskje noe å tenke på for dere som ikke helt klarer å se at noen kan ha et (ufrivillig)problem med dette.

Anonym poster: 136a54563584ef24d6aae8f020db5d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...