LettBris Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Er ganske rådvill - her er lillemann begynt å våkne klokka 5-5:30 og vekker så storesøsteren på 6 (som trenger å sove mye lenger enn dette!) De deler rom, så det er veldig vanskelig å unngå at han vekker henne. De har lystett rullegardin på rommet, og har tidligere sovet lengre, til halv sju tiden, men nå er det altså noe helt annet. Noen gode tips? Jeg har lurt på om søvnen til minsten på dagtid spiller inn i dette... Han sover som oftest 1-1,5 t i barnehagen - sover aldri lengre enn til 14. Men har lurt på om det er for sent på dagen?
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Jeg synes det høres lenge ut at en på 2,5 år sover opp mot 1,5 time på dagtid. Til sammenligning sluttet min eldste å sove på dagtid før hun ble 2 år, og sov da fint minst 12 timer hver natt. Barn er selvsagt forskjellige, noen tåler fint å sove lenge på dagtid. Andre igjen får da kanskje problemer med at de enten sovner for sent på kvelden eller våkner for tidlig på morgenen. Ville nok selv ha forsøkt å kutte litt ned på dagsovingen. Hva med å forsøke å la han sove maks 45 minutter på dagen i en ukes tid, bare for å se om det har noe effekt?
Guttemor77 Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Ville helt klart kuttet soving på dagen. Max 30 min.
.Lillemy. Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Ville helt klart kuttet ned på dagsovingen, her sluttet småen og sove på dagtid når han var 2,5 år, fra han var 2-2,5år sov han kun 45min, sov han lengre enn det våknet han grytidlig :-)
Giss Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Hvis min søn kunne velge (har akkurat blitt tre år) sov han gjerne fortsatt på dagen. Men det ødelegger totalt for hans nattesøvn. Da det ble for ille trappet vi rolig ned på sovingen. Mit forslag ville vært å først trappe ned til 60 min, Da merker dere fort om det blir forskjell på nattesovingen, og da blir det bare et spørsmål om hvor langt dere skal ned før ting kommer i balanse igjen. Sønnen vår trappet ned rolig fra februar til juni. Og fra august kuttet vi det helt - men vi merker at det stadig er tøft for ham ikke å sove på dagen. Noen dager sovner han likevell i barnehagen og da er avtalen at er han så trøtt må han få sove. På den positive siden legger han seg nå fint om kvelden og sover stort sett fint 19.30-0615. - før vi begynnte nedtrappingen kunne det være 20.00-05.00. Det ble for tøft for alle og han var jo trøtt om morgenen selvom han ikke var søvnig. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå