Gå til innhold

La barnet vende seg med en "kos"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ment som et velment råd fra meg.

Jeg er førskolelærer i bhg.

Noen ganger får vi bitte små barn på tilvending hos oss i bhg. Og noen ganger har disse barna ingen kos - smokk/klut/bamse...

Små barn klarer ikke helt så skille hvor de selv slutter og mamma begynner. Det er en utrolig sterk knyttning melom mor og barn.

Hvis barnet har en "kos" som de er glad i er det en stor hjelp i tilvendingsperioden i bhg.

Husk, bhg er helt ny for barnet. Ingen ting er kjent. Det å ha med seg en liten bit av trygghet har så stor betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Anonym poster: 092ca10385f5ff7d9632121b11d58786

Skrevet

Her var et helseteppe min sønns trygghet den første uken.. Nå bruker han ingenting :)

Skjønner hva du mener :)

Skrevet

Jeg har tenkt på det med kos... Er det ikke slik at hele verden faller sammen hvis kosen blir borte, mistet f.eks?

Datteren min har en liten kanin som trøst, men hun får bare ha den om natten. Hvis hun blir helt avhengig, og mister den på vei til barnehagen så er den vanskelig å erstatte.

Skrevet

Min sønn har hele tiden hatt med smokk og kosedyret sitt i bhg. I tilvenningsperioden ble disse flittig brukt, nå brukes det under soving. Fungerer supert!! Ville aldri tatt fra han disse to tingene som er viktig for han;-)

Skrevet

Jeg har tenkt på det med kos... Er det ikke slik at hele verden faller sammen hvis kosen blir borte, mistet f.eks?

Datteren min har en liten kanin som trøst, men hun får bare ha den om natten. Hvis hun blir helt avhengig, og mister den på vei til barnehagen så er den vanskelig å erstatte.

Sant nok... :)

Elstemann her hadde en blå kose sau som han var helt fortapt i. Vi har satt jord og i himmel i bevegelse for den kan du si.

Da vi fikk tvillingene. Sørget vi for å skaffe en ekstra av den bamsen som barnet knyttet seg til. Datteren nin hadde en nassenøff bamse. Den var jo lett å koppiere. Og sønnen min hade koseklut, så den har vi 10 stk av.

Skrevet

Ser poenget- jobber selv i barnehage! Men det er faktisk ikke alle barn som vil ha smokk/ kos! Jeg stresset veldig med dette med førstemann, prøvde alle mulig smokker og bamsen/ kosekluten fulgte med over alt! Men uten hell!!! Nå med neste mann er jeg litt mindre stressa på dette- han velger selv om han vil ha smokk/ kos! De klarer seg uten- selv om jeg som sagt ser poenget ditt :)

Anonym poster: f8e7b53bcbfec99d83a775216bb0b469

Skrevet

Men alle barn knytter seg ikke til en kos så lett vel? Nå går ikke han i bhg, men gutten vår har ikke villet knytte seg til noe før for kanskje en uke siden. 22måneder. Han har hatt koseklut og bamse i senga hele veien, men aldri brydd seg med dem og vært likegyldig til om de var til vask. Nå begynner han å holde på dem om natta. Sutt nektet han fra han var fem måneder. Skulle han vært i bhg i høst, aner jeg ikke hva vi skulle sendt med han for trygghet, annet enn kanskje drikkekoppen hans. :)

Skrevet

Niesen min er 3 mnd for tidlig født å måtte ligge en stund i kuvøse. Da hadde hun en bamse med seg i kuvøsen helt fra første stund.

tilknyttningen hun har til den bamsen er så sterk at nå etter 10 år har hun fremdeles med seg den over alt. (Veldig skult nå, men den er i nærheten...)

Skrevet

Ikke meningen å stresse noen...

Noen barn klarer seg jo godt uten.

Ofte kan barn først knytte seg til en bamse etter bhg start også. Hvis de har med seg noe gjenkjennelig hjemme fra, med en lukt som er kjent. Og de blir tilbudt den i bhg hver dag, så kan de knytte seg til denne da.

Men ikke stress med dette.

Skrevet

sønnen vårres var heller ikke noe interesseret i noen som helst form av "kos". Bamser, kluter og smokker ble kastet ut av sengen, eller så lå dem bare i fotenden. Ca to uker før bhg start ble han helt plutselig opptatt av en koselam (sånn der lambi-reklamelam :P ) hos ei venninne. Den hadde han med i bhg og den var visst nok veldig viktig de første ukene. No bryr han seg ikke om den er med eller ikke. Hjemme har han flere bamser han pleier å ha i senga når han skal sove.

JEg stresset også en del med dette når han ikke viste noen interesse i det hele tatt og bhg-start nærmet seg..og enda hadde han hatt en bestemt bamse i senga si fra fødselen av. Ville bare fram til at man kan ikke nødvendigvis tvinge en "kos" til barnet :)

Skrevet

sønnen vårres var heller ikke noe interesseret i noen som helst form av "kos". Bamser, kluter og smokker ble kastet ut av sengen, eller så lå dem bare i fotenden. Ca to uker før bhg start ble han helt plutselig opptatt av en koselam (sånn der lambi-reklamelam :P ) hos ei venninne. Den hadde han med i bhg og den var visst nok veldig viktig de første ukene. No bryr han seg ikke om den er med eller ikke. Hjemme har han flere bamser han pleier å ha i senga når han skal sove.

JEg stresset også en del med dette når han ikke viste noen interesse i det hele tatt og bhg-start nærmet seg..og enda hadde han hatt en bestemt bamse i senga si fra fødselen av. Ville bare fram til at man kan ikke nødvendigvis tvinge en "kos" til barnet :)

Jeg håper virkelig ikke at jeg har bidrat til å stresse opp folk. Det var ikke min mening.

:)

Skrevet

Her har hverken lillemann eller lille snupp villet ha hverken kosekluter, bamser, smokk eller noe annet som de kan knytte seg til...

Eldstemann begynte uproblematisk i barnehage da han var 2 1/2, men jeg gruer meg til lillemaor begynner nå snart iom at hun bare er 13 mnd... Hun er en ettermiddag hos dagmamma nå og det går helt fint uten "kos", men barnehage er jo stort og "farlig" så for min del hadde jeg vært glad hvis hun kunne klamre seg til noe kjent, men når hun ikke knytter seg til ting så er det lite jeg kan gjøre..?

Ingen av de har villet ha flaske heller...

Skrevet

Og til HI... det er klart du stresser oss som ikke har kos/sutt etc, men vi er jo stressa fra før vet du ;-)

Skrevet

Får de lov å ha smokk i barnehage da?

Trodde de var ganske strenge på at det skulle de ikke ha.

Anonym poster: 2e0b451a46086408f82786ce1c1e0521

Skrevet

Og til HI... det er klart du stresser oss som ikke har kos/sutt etc, men vi er jo stressa fra før vet du ;-)

Uff da.

Må jo si at vi mange ganger har hatt små hos oss som klarer seg utmerket helt uten noe kos.

Det er stor forsjell på barn.

Skrevet

Får de lov å ha smokk i barnehage da?

Trodde de var ganske strenge på at det skulle de ikke ha.

Anonym poster: 2e0b451a46086408f82786ce1c1e0521

Oioi...

Jeg håper ikke at det fines noen "Nazi-bhg" som nekter en 1-2 åring å ha smokken sin i såreperioder.

Men vi prøver jo å avgrense bruken. De trenger jo ikke fly rundt å leke med smokk.

Men når de våkner etter soving, når de har slått seg, når de er lei seg og trenger lit kos. Hvis de er slitne eler dårlig form. Eller bare ha litt sjønn på at barne trenger smokken litt i dag, det håper jeg det er rom for i alle bhg.

Skrevet

Ingen av mine barn har villet hatt noen kos. Jeg har gitt de både bamse og koseklut fra de ble født. Lagt den i senga og gitt den til de når de skal ha trøst, osv. Jobbet skikkelig for at de skal bli avhengig av den. Men de bryr seg filla...

Anonym poster: 3e83be0786273b2a1d0abbdabc11d198

Skrevet

Kan du lære deg å skrive skj?

Anonym poster: b749a84079a8a2fea98c56b98389540a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...