Gå til innhold

Hvordan virker sykmelding når man er i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da i permisjon, mens mannen jobbar fullt. Han har en jobb som gjør at han er bortreist flere uker i strekk, og er nå bortreist på jobb. Jeg er hjemme med minien som er 3 mnd, og har siste par ukene slitt med ryggen. Når det er på det værste sliter jeg med å få minien opp av senga/gulv og liknende, og etter bad er det såvidt jeg klarer å rette meg opp igjen :(

Noen som vet hvordan det virker om samboer må få sykmelding for å hjelpe meg hjemme? Må jeg til lege med dette først?

Har slitt med det samme for noen år tilbake, og vet det ikke er annet å gjøre enn å ta smertestillende og være mest mulig i bevegelse, så føles litt "bortkastet" å gå til lege om det ikke er nødvendig...

Håper så klart at dette går over, og vi slipper sykmeldinger og styr... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er da i permisjon, mens mannen jobbar fullt. Han har en jobb som gjør at han er bortreist flere uker i strekk, og er nå bortreist på jobb. Jeg er hjemme med minien som er 3 mnd, og har siste par ukene slitt med ryggen. Når det er på det værste sliter jeg med å få minien opp av senga/gulv og liknende, og etter bad er det såvidt jeg klarer å rette meg opp igjen :(

Noen som vet hvordan det virker om samboer må få sykmelding for å hjelpe meg hjemme? Må jeg til lege med dette først?

Har slitt med det samme for noen år tilbake, og vet det ikke er annet å gjøre enn å ta smertestillende og være mest mulig i bevegelse, så føles litt "bortkastet" å gå til lege om det ikke er nødvendig...

Håper så klart at dette går over, og vi slipper sykmeldinger og styr... :)

Dere kan søke om at far tar over foreldrepenger i perioden du er syk, da kan du motta sykepenger den perioden. Men husk at dere må legge ved en særskilt legeerklæring til fars søknad, der det fremkommer i hvilken grad du ikke er i stand til å ta deg av barnet.

Alternativt kan du søke utsettelse, med samme grunn, hvis det er en periode far er hjemme, hvis han ikke vil ta over foreldrepengene, eller hvis du har noen andre som kan hjelpe deg mens far er på jobb.

Far kan vel kanskje ta ut "syk barnepasser" dager, men er usikker på hvordan det funker. Det er vel heller ikke så mange slike dager tilgjengelig. Så hvis du ser for deg at det kan være en lengre periode du ikke klarer å ta deg av barnet alene, så er det kanskje best at far tar over foreldrepengene.

Anonym poster: e2128d8b3262a15fa626e0e58459cdf9

Skrevet (endret)

Mannen din kan ikkje bli sjukemeld fordi du har vont i ryggen, men du kan bli sjukemeldt frå "jobben" din med babyen, slik at han må overta permisjonen. Så det er du som har vondt og må gå til legen.

Og der svarete annonym mykje betre og utfyllande enn eg som berre ville dytte litt på innlegget ditt :)

Endret av soleia
Skrevet

Takk for gode svar begge to :) Skal ha det i bakhode fremover, men håper såklart vi slipper sånt styr og at ryggen ordner seg:) Er bare livredd for å miste lillemann i gulvet, det er min store skrekk... :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...