det er berre mordi Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 er stikkordene. Jeg er i den heldige (?!) situasjonen at jeg har fått tildelt timer på skolekjøkkenet i faget valgfag (jeeei!)- der det skal fokuseres på sunn og god mat. Sist gang hadde vi kjøtt og grønnsakssuppe, og nå skal vi ha ett eller annet med torsk. Jeg har tenkt på hjemmelagde fiskepinner og noe slags potetbåtgreier, men da må vi vel ha noe aioli også, og der tror jeg planen går i vasken. Er der noen andre som har supre (og litt enkle) forslag til middag med torsk, som er litt mer innbydende enn kokt torsk med poteter og gulrøtter?
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Hva med noe sånt: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Nuggets-med-torsk-Kirkenes-de-Luxe eller sånt: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Wraps-med-torsk-Lofoten-Classic
**venter** Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Jeg har studiepoeng i Mat og helse, og kan sikker hjelpe deg litt. Men, jeg vet ikke hva rammeplanen til dette valgfaget sier, så har du en link?
det er berre mordi Skrevet 13. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2012 Smask!! hjerter, hjerter, hjerter!! Bytter jeg ut chipsen med hjemmelagde båter, så kan en faktisk nesten si at det er sunt også Du får din lønn i himmelen!
det er berre mordi Skrevet 13. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2012 Jeg har studiepoeng i Mat og helse, og kan sikker hjelpe deg litt. Men, jeg vet ikke hva rammeplanen til dette valgfaget sier, så har du en link? Rammeplanen er meeeget vag (siden vi har fått nye valgfag i år), så det eneste det står der er at vi skal ha om kosthold. (altså teori), men er det noe barna har nok av, er det teori, så vi har tolket det på mest mulig praktisk måte;)
MrsMilla Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Ja! Har en lett en til deg! Min oppskrift: Ha torsken i ildfast-form (må være filet). Hakk opp en løk, tre gulrøtter og et par-tre ferske tomater. Kanskje andre grønnsaker om du har.Hell så over et par ss olivenolje og en pakke tomatsaus. Hell over en dl fløte. Strø over en halv ts sukker, litt salt og en god del pepper og la greiene kose seg i ovnen så lenge som mulig på 220 grader. Du ser den er ferdig når du tar den ut og fisken "faller fra" når du pirker i den. Denne retten er kjempegod om den steker typisk en time, for så å langtidsstekes i ovnen på 150 grader en time til.... Server med poteter, ris eller hva det enn måtte være.
det er berre mordi Skrevet 13. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2012 Ja! Har en lett en til deg! Min oppskrift: Ha torsken i ildfast-form (må være filet). Hakk opp en løk, tre gulrøtter og et par-tre ferske tomater. Kanskje andre grønnsaker om du har.Hell så over et par ss olivenolje og en pakke tomatsaus. Hell over en dl fløte. Strø over en halv ts sukker, litt salt og en god del pepper og la greiene kose seg i ovnen så lenge som mulig på 220 grader. Du ser den er ferdig når du tar den ut og fisken "faller fra" når du pirker i den. Denne retten er kjempegod om den steker typisk en time, for så å langtidsstekes i ovnen på 150 grader en time til.... Server med poteter, ris eller hva det enn måtte være. Høres slettes ikke verst ut det heller, men at elevene klarer å gjøre det på tre stakkarslige skoletimer (og de bruker gjerne å kose seg ved middagsbordet i en halvtimes tid også), er nok heller tvilsomt:) Det går ikke akkurat unna, Gunnar;)
To ute! :) Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Jeg er mat og helse lærer, og de fiskerettene vi alltid lager som elevene også elsker er lakseburger, laksenuggets, panert torsk, fiskepinner og stekt sei med løk. Hvis du syns aioli er for usunt, så lager dere tomatsalsa (fettfritt) eller tzatsiki (yoghurt). Vi bruker tzatsiki på lakseburgerene og det smaker himmelsk!
To ute! :) Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Tzatsiki fungerer også fint som dipp til fiskepinner, sammen med en råkostsalat.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Denne kan kanskje hjelpe? http://www.fiskesprell.no/
MrsMilla Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 Ja! Har en lett en til deg! Min oppskrift: Ha torsken i ildfast-form (må være filet). Hakk opp en løk, tre gulrøtter og et par-tre ferske tomater. Kanskje andre grønnsaker om du har.Hell så over et par ss olivenolje og en pakke tomatsaus. Hell over en dl fløte. Strø over en halv ts sukker, litt salt og en god del pepper og la greiene kose seg i ovnen så lenge som mulig på 220 grader. Du ser den er ferdig når du tar den ut og fisken "faller fra" når du pirker i den. Denne retten er kjempegod om den steker typisk en time, for så å langtidsstekes i ovnen på 150 grader en time til.... Server med poteter, ris eller hva det enn måtte være. Høres slettes ikke verst ut det heller, men at elevene klarer å gjøre det på tre stakkarslige skoletimer (og de bruker gjerne å kose seg ved middagsbordet i en halvtimes tid også), er nok heller tvilsomt:) Det går ikke akkurat unna, Gunnar;) Joda! Trikset er å ikke ha for mye i hver ildfast-form. Det skal ikke være mat helt opp til toppen om det skal stekes kortere. Fisken legges jo bare oppi. grønnsakene hakkes sånn grovt uten mål og mening og has bare på toppen, og så heller man på resten bare - tar 10 min om de er supersene - og umulig å bomme. Deretter er det bare å la greiene steke seg selv i ovnen uten noe over (ikke folie eller noe). Poteter koker man jo også med skallet på. Med bare litt i hver form kan man jo steke skiten på 230 i 30 min og sjekke - sikkert helt flott. Grunnen til at jeg steker så lenge er at tomatene som hakkes blir så utrolig søte og gode når de har stekt inn leeeenge - maten er jo ferdig lenge før... Og du -har du hvitløk i denne så er den nyyydelig med hvitvin når det ikke skal være på skolekjøkkenet....gjerne en soave!
det er berre mordi Skrevet 13. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2012 Takk for supre tips! Det blir nok mye fisk framover, så dette skal jeg lagre på datoren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå