Gå til innhold

Har virkelig helsesøster lov til å bruke skolegangen min til.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en jente på 14mnd, helt siden jeg snakka med helsesøster etter hun blei født har hun sagt hun vil følge oss ekstra opp pga min skolegang.. altså, jeg var aldri noe glad i skolen, men jeg var også en del syk i perioder før jeg fikk hjelp pga en bettenelse.. Men iallefall, derfor var jeg mye borte fra skolen (ungdomskolen) og når jeg først var der hadde jeg da gått glipp av så mye at jeg spurte om jeg kunne være på et rom for meg selv med lærer...

så blei litt begge deler... pga det, er det sånn helsesøster "kjenner meg" sier hun vil hun følge oss ekstra opp... Hver gang vi er der spør hun om ALT og da mener jeg ALT! Hun spør hvem som kjører da meg og samboer ikke har lappen enda, men holder på.. Hun spør om alt fra hva vi spiser til når vi driter, nesten bokstavelig talt... Hun maser om masse barsel grupper og div, men det er ikke noe for meg, ikke fordi jeg ikke tør, men jeg har ikke intr for det. Hun satt meg opp på to barselgrupper når jenta mi var var 3mnd, jeg var den ene gangen, men de 3 andre ukene var vi veldig opptatt med besøk fra familie langt fra og vi var selv på en tur og det bruker hun nå mot oss da, så nå vil hun ha oss inn på sykehuset så noen andre kan se hvordan hun reagerer på oss og hvordan vi behandler henne og tolker henne osv, fordi hun selv liksom synes vi var flinke med hun og hun ikke finner noe feil på oss. Hun sa hun ville at noen andre skulle se og si at vi var veldig flinke foreldre og hun er mistenkelig fordi både jeg og barnefar ikke jobber, da en av oss er uføre og den andre ser etter jobb, hun er også veldig hissig på å få vite hvorfor. Hun har også trua med barneverne, bare vi har kommet 5min forsent og fordi mormoren hennes passa hun en gang vi lå rett ut med høy feber osv når mormoren selv tilbøy seg det... ++++++

Jeg har aldri vært borti hasj eln, jeg har aldri vært annmeldt for noe, jeg drekker sjeldent og når jeg først gjør det er det en fast som passer hun.

Samboer har røyka mange år, men har slutta nå og drekker nesten like sjeldent som meg! (jeg har drekke 3 ganger i år og han 4-5).

Har hun virkelig lov å holde på sånn???

På forhånd takk for svar :)

Anonym poster: 7e8a7cb404c0abe1fe63fd4fa4f91c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun har både lov til, og plikt til å "holde på sånn". med det mener jeg se til at barnet deres har det bra.

Anonym poster: a6262cf10c6f21fb72c4c45cccc90bc0

Skrevet

Om det er lov eller ikke vet jeg ingenting om.

Men jeg må si jeg reagerer på måten du skriver på, og det får meg til å lure på hvordan ting egentlig er i denne saken. Hadde likt å høre helsesøsters side av saken.

Innlegget ditt er dessverre lite troverdig for min del, er mye som skurrer her.

Anonym poster: 0fd60ba640ffbd0fa2d7b3f914aa328c

Skrevet

Bytt helse søster og send inn en klage å henne.

Høres ut som min gammle helse søster. hun var slik mot mange. vi gikk sammen og sente en klage på henne. Hun tok ikke hinte da mange ville bytte og ingen kom på barsel treff hun laget på helse stasjon. Hun truet en av oss med barnevernet fordi barnet kun ville leverpostei på brødskiva. ringte til barnehage og lagde mye styr.

Skrevet

Ut fra det du skriver, sitter jeg igjen med noen tanker:

1) Det er kanskje ikke så lenge siden du var ferdig på ungdomsskolen.

2) Jeg har aldri hatt behov for å understreke hverken at jeg aldri har røyket hasj, eller blitt anmeldt for noe; det at du gjør det, er nok til at varselklokkene går av.

3) Når du sier at samboeren din har "røyka i mange år", så snakker vi ikke Prince mild kanskje...?!

4) Det er alltids en mulighet for at helsesøster er noe nidkjær i jobben sin, men ut fra infoen i innlegget kaller jeg det heller å gjøre en god jobb.

Skrevet

Til deg som kommenterer skrivemåte osv... skjerp deg!!!

HI, jeg sier med april042013... Bytt helsesøster og send en klage på henne. Dere er i deres fulle rett til å få en annen helsesøster. Hvis du blir innkalt til lege, sykehus eller lignende før du får en ny helsesøster så stiller du selvfølgelig opp på disse avtalene. Men forklar til alle hvordan helsesøster har vært mot dere.

Helsesøstre har helt klart "lov" til å bry seg, og de skal bry seg. Men dessverre er det en del helsesøstre rundt omkring som ikke har forstått forskjellen på det å være faglig og det å nærmest trakassere folk. Helsesøster skal sende bekymringsmelding om hun har en god grunn til det. Men noen er dessverre overivrige i tjenesten og jobber ut fra forutinntatte holdninger. Vet om flere om helt uten grunn har opplevd lignende ting som det du beskriver. Har en venninne som også ble "tvangssendt" til barnelege med beskjed om at hvis hun ikke møtte så ville det få konsekvenser. Det var absolutt ingen grunn til dette, noe barnelegen også bekreftet. Eneste grunnen var at min venninne hadde vært litt uenig med helsesøster og kommentert noen ting helsesøster skulle ha henne til å gjøre som var faglig feil...

Så mitt beste råd er, følg opp alle timer dere evt blir innkalt til og følg opp evt gode råd dere måtte få hvis det er riktig, si fra hvordan du føler dere blir behandlet, og be om å bli fulgt opp av en annen helsesøster. Klag på den du har.

Masse lykke til videre med den lille :)

Anonym poster: 29b71bd25a4fe3521af564e73319826f

Skrevet

*Kremt*

Helsesøster virker genuint bekymret og opptatt av dere. Bor dere på et lite sted? Hun vil forsikre seg om at dere fungerer som en normal familie...

Hvis det er tilfelle at hun truet med BV fordi dere kom 5 min for sent, ville jeg tatt det opp med hennes sjef eller en annen helsesøster. Det er jo litt voldsomt da..

Ellers, hun virker som hun er inne på noe.

Du skriver at BF har røyket hasj men nettopp sluttet. Dere er begge uten jobb. Du er selv en såkalt skoletaper. Helsesøster vet sannsynligvis om alt dette. Hvorfor synes du det er så rart at hun vil følge med på dere? Dette kan skli ut i alle retninger slik jeg ser det. Mulig du oppfatter dette som mas men det er viktig for ungen din å leve i en god familie med trygge og stabile voksne.

Anonym poster: e26af33c2a80fd3c163a1abe7d4403cf

Skrevet

Kjenner jeg blir ganske oppgitt på dere som tar alt i verste mening her. En kaller HI "skoletaper".... ikke så rent lite stigmatiserende når hun har forklart hvordan skolegangen hennes har vært. Hun skriver at hun har vært mye syk og at det tok tid før hun fikk hjelp!

HI har noen skrivefeil, men absolutt ikke ille, og de kan like gjerne kan komme av dysleksi eller fordi hun ikke er blitt fulgt opp av skolen ordentlig. Om hun hadde vært en unnasluntrer så tror jeg ikke hun ville skrevet slik hun gjør - men det er min oppfatning av hvordan jeg leser innlegget hennes.

Det at det ikke er avsnitt kan ha med å skrive på telefon å gjøre.

I det store og hele forklarer HI seg klart og tydelig.

Jeg vet om mange som av helt ulike årsaker har hanglet seg gjennom ungdomsskole/videregående og likevel har endt opp både med god utdanning og/eller gode jobber.

Synes dere er ufine som nærmest går til personangrep uten at dere vet noe som helst om bakgrunnen ellers!

Jeg leste ikke ut fra det HI skrev at samboeren har røyket hasj, hun skrev røyket, noe som like godt kan være vanlige sigaretter. Nikamo: synes du tar mye for gitt uten å vite - selv om du avslutter setningen med ?!.

Jeg kunne selv sagt det HI skrev om hasj og anmeldelser i en bestemt sammenheng, dette fordi folk i min familie og/eller bekjente har brukt hasj eller har vært i fengsel. Ingen av mine venner har gjort det, men for å understreke at jeg aldri har vært borti det, og ikke er en av den siden av familien, så må jeg av og til si akkurat det som Hi skrev - selv om jeg alltid har skikket meg vel og også har høyere utdanning. Det er så lett å få et stempel uten grunn.

Hvis HIs samboer har røyket hasj, men har sluttet så står det faktisk respekt av det! Hvis han har røyket hasj så bør selvfølgelig helsesøster følge ekstra opp, men også da er det måte på hvor mye som er hennes ansvar. Er hun usikker bør hun heller sende videre uten å skape et unødvendig dårlig miljø mellom seg selv og foreldrene.

Det er noe som heter å kommunisere med, møte klienter på deres nivå og ikke minst det å være på en slik måte at klienter/pasienter får tillit til deg - her har helsesøster feilet på alle nivåer, kan det virke som! Og det uavhengig av om det er noe i helsesøsters bekymringer eller ikke...

Av og til trenger folk å bli vist tillit også, ikke bare mistenkeliggjort. Man kommer mye lenger på den måten, og foreldre blir også mye mer velvillig innstilt hvis det nå skulle være at de virkelig trenger oppfølging for barnets beste.

Skrevet

Ser at det kan feiltolkes. Skrev bare fort og kanskje litt for rart.

Nr 1: Jeg er født med en språkfeil, derfor skriver jeg ikke 100% riktig.

Nr 2: Samboer'n min har IKKE røyket hasj, han har røyka vanlig røyk.

Nr 3: Jeg skrev at jeg ikke har vært bori den og den tingen for å sleppe at mange skulle spør om det, tenkte det var like greit å få det med, men blei feil ser jeg nå når mange reagerer så fælt.

Med andre ord, det eneste hun har på oss er min bakrunn fra jeg gikk på ungdomskolen, at jeg ikke var så mye de 2 siste åra der pga en betennelse i spiserøre som jeg var inn og ut på sykehuset en periode før de fant det ut, men det har ikke noe å si nå for etter de fant det ut, fikk jeg medisiner jeg går på periodevis og er nesten helt bra, det hindrer ikke noe med datteren min iallefall.

Takk for svar :)

HI

Skrevet

"Nikamo: synes du tar mye for gitt uten å vite - selv om du avslutter setningen med ?!."

Det var et spørsmål. Men når det var skrevt i sammenheng med at HI selv aldri hadde røyket hasj, så synes jeg ikke det var et spesielt søkt spørsmål.

Skrevet

Dette siste innlegget fra HI gir faktisk et annet inntrykk.

(Selv om språkfeil ikke har noe med rettskrivning å gjøre altså ;) Kommaregler kan læres likevel! Men rettskrivning har ingenting med å være en god nok mor.)

Jeg har jo også fått svar på dette ang røyken, og beklager at jeg mistenkte din samboer for å røyke noe annet enn vanlige sigaretter.

Sånn jeg leser ditt siste innlegg, tenker jeg at du kommer fra et lite sted, har fått en helsesøster med mange år i yrket - som muligens har vært din egen helsesøster en gang?

Skrevet

Må bare presisere at det er ikke stavefeil jeg henger meg opp i, men det som faktisk står i hovedinnlegget og måten det er formulert på.

Anonym poster: 0fd60ba640ffbd0fa2d7b3f914aa328c

Skrevet

Jeg måtte lese alt i slow motion for å kunne få med meg teksten og meningen bak.

Jeg tror nok det ligger mer bak og derfor vil helsesøster følge dere ekstra . Kanskje hun har fått tips av andre? Eller beskjed av høyere hold om at noe ikke er helt som det skal?

Dessuten er helsesøster nødt til å følge ekstra nøye med om hun har en liten mistanke.

Husk at hun bare vil hjelpe dere , hun er ikke der for å lage feller sånn at dere mister barnet!

Skrevet

Hei.

Jeg har en jente på 14mnd, helt siden jeg snakka med helsesøster etter hun blei født har hun sagt hun vil følge oss ekstra opp pga min skolegang.. altså, jeg var aldri noe glad i skolen, men jeg var også en del syk i perioder før jeg fikk hjelp pga en bettenelse.. Men iallefall, derfor var jeg mye borte fra skolen (ungdomskolen) og når jeg først var der hadde jeg da gått glipp av så mye at jeg spurte om jeg kunne være på et rom for meg selv med lærer...

så blei litt begge deler... pga det, er det sånn helsesøster "kjenner meg" sier hun vil hun følge oss ekstra opp... Hver gang vi er der spør hun om ALT og da mener jeg ALT! Hun spør hvem som kjører da meg og samboer ikke har lappen enda, men holder på.. Hun spør om alt fra hva vi spiser til når vi driter, nesten bokstavelig talt... Hun maser om masse barsel grupper og div, men det er ikke noe for meg, ikke fordi jeg ikke tør, men jeg har ikke intr for det. Hun satt meg opp på to barselgrupper når jenta mi var var 3mnd, jeg var den ene gangen, men de 3 andre ukene var vi veldig opptatt med besøk fra familie langt fra og vi var selv på en tur og det bruker hun nå mot oss da, så nå vil hun ha oss inn på sykehuset så noen andre kan se hvordan hun reagerer på oss og hvordan vi behandler henne og tolker henne osv, fordi hun selv liksom synes vi var flinke med hun og hun ikke finner noe feil på oss. Hun sa hun ville at noen andre skulle se og si at vi var veldig flinke foreldre og hun er mistenkelig fordi både jeg og barnefar ikke jobber, da en av oss er uføre og den andre ser etter jobb, hun er også veldig hissig på å få vite hvorfor. Hun har også trua med barneverne, bare vi har kommet 5min forsent og fordi mormoren hennes passa hun en gang vi lå rett ut med høy feber osv når mormoren selv tilbøy seg det... ++++++

Jeg har aldri vært borti hasj eln, jeg har aldri vært annmeldt for noe, jeg drekker sjeldent og når jeg først gjør det er det en fast som passer hun.

Samboer har røyka mange år, men har slutta nå og drekker nesten like sjeldent som meg! (jeg har drekke 3 ganger i år og han 4-5).

Har hun virkelig lov å holde på sånn???

På forhånd takk for svar :)

Anonym poster: 7e8a7cb404c0abe1fe63fd4fa4f91c01

Jeg ville nok gitt henne beskjed om at det ikke var aktuelt med kryssforhør og slik oppførsel. Gi henne beskjed at om hun føler det nødvendig skal hun kontakte barnevernet som hun er pliktet til men å true med å kontakte barnevernet og annet for å få gjennom sin vilje og for å vite hver lille detalj i deres liv ikke er noe du godtar.

Jeg er 100% alene med barna

Jeg kjører ikke bil og jobber ikke (går på aap) og har da aldri fått slike spørsmål, eller dette tatt opp som et tema.

Jeg valgte bort barselgrupper uten at noen reagerte på det.

Jeg møtte opp til timene som var satt opp, kunne jeg ikke komme ringte jeg å ga beskjed og fikk ny time.

I en periode måtte jeg ta med min datter dit for veiing flere ganger i uka, hun var for tidlig født og veldig liten. Men aldri spurte de om andre ting en det som har direkte med barnet å gjøre. Og jeg la aldri skjul på noe men jeg snakket ikke om ting jeg ikke følte for å ta opp.

Helsesøstere er forskjellige og noen spør om mye ting og noen spør om lite, men å komme med trusler for å få deg til å svare har de ikke lov til.

De er pliktige å ta kontakt med barnevern om de er bekymret men de har ikke lov til å holde på slik du forklarer at hun gjør.

De har ikke noe med om barnet har barnevakt også videre.

Anonym poster: c6f22419cdaf0e34e8e20163258dc697

Skrevet

Hele innlegget ditt lyser RESSURSSVAK, så det er nok derfor helsesøster følger dere ekstra opp. Lite skolegang, ikke i jobb, møter ikke til oppsatt time etc etc

Det er en ting å ha baby, men skal love deg det blir mer krevende når du får skolebarn.

Anonym poster: 65ba0812e08c889f0cd9d5c27b3515a7

Skrevet

Hele innlegget ditt lyser RESSURSSVAK, så det er nok derfor helsesøster følger dere ekstra opp. Lite skolegang, ikke i jobb, møter ikke til oppsatt time etc etc

Det er en ting å ha baby, men skal love deg det blir mer krevende når du får skolebarn.

Anonym poster: 65ba0812e08c889f0cd9d5c27b3515a7

Regner med at du bare er ute etter å provosere og prøve å tråkke på andre for å føle deg bedre selv..... phu, pass på så du ikke brenner deg på dine egne ord!

Lite skolegang hvis man har vært mye ute av skolen og mye inne på sykehus pga sykdom er ganske normalt. Men ikke noe man ikke kan gjøre noe med på sikt. Ikke jobb, vel det kan også ressurssterke være. Vær forsinket til møte kan alle også bli. Hørt om det "akademiske kvarter" noen gang?... det er en grunn til at det uttrykket består ;)

Det er faktisk ikke noe av det HI nevner som ikke kan gjøres noe med.... ondskapsfullhet slik som du viser med dette innlegget er verre å gjøre noe med.

Jeg ville helt klart valgt HIs situasjon i steden for å stå i din posisjon!

Skrevet

Anbefaler deg egentlig bare å samarbeide så godt som mulig med helsesøster og ta det i beste mening. Det er jo kjempefint at hun er opptatt av at barnet ditt har det bra og at hun vil gi tett oppfølging. Du bør ikke flykte fra problemene med å bytte helsesøster eller annet, men heller gå inn for å vise at du er en god mor og at dere er gode foreldre. Skjønner veldig godt at du opplever deg tråkket på tærne, men hev deg over det! Hun vil det samme som deg - det beste for ditt barn!

Når du klarer å overbevise henne om at du er en god mor/dere er gode foreldre vil hun nok backe unna og la dere mer i fred.

Lykke til :)

Anonym poster: ff26dbfc2c7d2be92ca6e293a412f3d4

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene har, så håper jeg ikke gjentar noen...

Helsesøster har, som mange andre som jobber med barn (førskolelærere, lærere, leger osv), ikke bare rett, men plikt til å gå inn i saker der de mener at noe "skurrer". Jeg kjenner deg ikke, så jeg kan ikke si om hun har rett eller ikke. Men jeg vil bare fremheve tre punkter for deg:

1: En slik vurdering er vanskelig. Den er subjektiv, hun må stole på magefølelsen, og det er ikke alltid så lett. Vi som er i et slikt yrke er opplær til at det er bedre å undersøke en gang for mye enn en gang for lite (jeg er selv førskolelærer).

2: Barnets beste kommer først. Hun ønsker dere ikke noe vondt, hun vil barnet alt godt.

3: Barnevernet, om de skulle kobles inn, er i hovedsak ute etter å HJELPE dere. De gir veiledning og støtter, og kan gi tilbud om avlastning f.eks. om det er en mulighet. Barnevernet ønsker alltid at barn og foreldre skal klare seg sammen. Det er kun i ekstreme tilfeller at foreldrene mister foreldreretten.

Om du selv mener at dere ikke her noe å frykte, så er mitt beste råd å samarbeide, både med helsesøster og eventuelt barnevern om de kommer inn i bildet. Ikke vær redd for å si ja til veiledning og liknende. Det er hjelp å få for de som trenger det og tar imot.

Dette går sikkert fint :) Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...