Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Jeg er oppvokst langt nord i landet, og har "alle år" vært svært deprimert. På randen til selvmord faktisk, og dette var jo også pga mange flere ting i livet. For 6 år siden flyttet jeg sørover, og siden har jeg ikke hatt en eneste mørk dag. Har ikke sett et snev av depresjon, og det har vært så himla godt! Jeg har faktisk vært utrolig lykkelig! Dette snudde med en gang jeg flyttet, nesten over natten.. Denne sommeren flyttet vi nordover igjen, hjem til hjembyen. Mye i min livssituasjon er blitt drastisk forandret, og jeg har hatt en del problemer bl.a i forhold til jobb. I utgangspunktet møter jeg motgang utrolig bra, men nå ser jeg bare mørkt på ting. Jeg er så utrolig deprimert igjen! Ikke på randen til selvmord, men jeg har liksom mistet livsgnisten.. Og jeg ser sammenhengen med vinteren og mørketiden... Har tenkt å prate med legen om dette, men ønsker også å kanskje prøve ut noe tips på egen hånd. Noen som har vært igjennom dette, og som har noen tips? Anonym poster: db2e2feddc8cd39e338729eb3c6b7f0c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Har du prøvd med dagslyslampe? Vet om noen det hjalp for, men en tur til legen er en god idé. Klem til deg. Anonym poster: 1dadbda76b05a842f4d7a52943248f92
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Har dessverre ikke noen gode råd.. Er sånn selv, hver jævla vinter Ikke sånn at jeg vil ta selvmord, men alt føles så håpløst, kjipt, trist.. gruer meg nesten til å stå opp på morran, ordne barn og få de avgårde osv. Gleder meg til våren ja! Og jeg bor ikke i nord engang, men da vet jeg at jeg ikke burde flytte dit hvertfall Men hvorfor flyttet du tilbake, MÅ du bo der oppe? Anonym poster: e164f13a8b39b5431d1e836365fcc37f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Spis D-vitamin.Mangler på det(sol) som skaper ubalansen. Anonym poster: 93dfac5512464bce31819249265aa0e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Få en sjekk hos legen på D-vitaminnivåene dine! Helst bør man ligge mellom 75-200 nmol på prøvene, men altfor mange ligger mye lavere. Selv må jeg ta 60-100 mikrogram pr dag av D-vitamin for å greie å holde meg såvidt over minstenivået (vanlige norske anbefalinger ligger på 10 mikrogram pr dag..). Hvis jeg blir for lav på D-vitamin og omega3 blir jeg kjempedeprimert!! Så jeg tar også 4-8 gram omega3 pr dag. I tillegg er det mange som har god nytte av lyslamper. Har du mulighet å stikke av en uke til syden i vinter så gjør det. Hvis ikke har jeg også god nytte av å ta 15 minutter med solarium pr uke, aller helst burde jeg gjøre det to ganger i uken, men det koster jo litt også. Så D-vitaminer, omega3, en multivitamin og solarium og evt lyslampe i tillegg. Vinterdepressjon er en av grunnene til at jeg aldri kunne bodd langt mot nord :/ Anonym poster: 38bfff1e57f304bdf3e1fd9e7548c84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå