Gjest Kira bjeffer! Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Jeg har aldri kjøpt ski til barn før, og lurer på om dere har noen gode tips til hvor jeg burde kjøpe det? Altså god kvalitet, god pris og lignende Eldste skal få ski til jul, og hun bruker str 25 i sko. Er det da smart å kjøpe sko som passer helt eller burde jeg gå opp en str? *Uvitende*
Appelsinpiken Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Vi kjøpte på vanlig sportsbutikk. Der vil du få god hjelp (sannsynligvis )av de som jobber der, og de har ski i flere prisklasser.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Sportsbutikk er stedet. Min erfaring er at skisko er små i størrelsen. Det bør være plass til en tykk sokk. Vi er mye ute og er opptatt av at hun skal bli glad i å gå på ski. Det er en del dårlig å få tak i der ute. Vi endte med å kjøpe frost. Fant at det var beste alternativ. MEN det er sikkert også andre som er ok. Snømann er for "bilig" (dårlig såle, lite innsving) Velg smøreski (om dere kan smøre ski). Det anbefales av skiforeningen og jeg er enig. Staver er ikke nødvendig før det er skiferdigheter på plass. De er bare i veien. Lykke til! Anonym poster: 5d9cda36603f403823fc240a381ea43d
Cornelianelia Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Sportsbutikk! Der får du råd om lengde på ski og str på støvler. Du kan ikke kjøpe altfor store støvler, da blir de ubehagelige å gå med, men kjøp store nok til at det er god plass til ullsokker inni. Fram til ungene er ca fem år skal skiene være like lange som kroppslengden. Smørefrie ski er forresten supert til de minste! Og ikke la barn bruke staver de første årene, det blir for mye å koordinere på en gang. Nå gleder vi oss til snøen kommer!
Cornelianelia Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Ser nå at vi er uenige om smøring ca smørefrie. Vi er også mye ute. Går på ski hver helg når det er føre. Begge mine har hatt smørefrie ski som de har hatt både gli og feste med. Minstemann (3) har gått på snømann-ski, men de er for små i år. Og storesøster (6) har hatt Madshus. Har faktisk opplevd på barneskirenn at venninner til Seksåringen har mistet litt skigleden pga dårlig smøring, jeg har bare gode erfaringer med smørefrie til såpass små barn. Seksåringen har begynt på langrenn nå, så hun får nok smøreski til jul.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Hva med ski som du bruker vanige sko oppi? Er de gode? Erfaringer? Anonym poster: 543d3fea281b05c217254de5380bd0f8
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for svar og gode tips! Jeg ante blant annet ikke at de minste ikke hadde behov for staver Da skal jeg ta meg en tur innom en sportsbutikk for å forhøre meg litt. For første gang gleder jeg meg til snøen kommer
Cornelianelia Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Et annet tips for skiglede er at de voksne også bør ha ski på beina. Barna hermer jo etter de voksne. Pleier å se endel småbarn som stabber bortover i løypa mens mor eller far går ved siden av på beina. Gå sammen på ski så blir det mye morsommere. Var utenom det du spurte om, men ville bare si det. Et annet tips for å få barn til å bøye knærne og holde balansen i nedoverbakker er å be dem holde hendene på lårene/knærne. Da må man huke seg ned og detter ikke så lett.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #10 Skrevet 14. november 2012 Om du gir barna staver finner de ikke balansen fordi de forstyrres av stavene. De lærer heller ikke å komme seg fremover ved å bruke bena, de bare dytter seg frem med stavene og det er helt feil skiteknikk (og vanskelig å lære av dem igjen når de blir større og skal gå lenger på ski). Om dere bor et sted hvor det arrangeres skiskole for barn (f.eks skiforeningen har fra 3 år, et kurs som heter skiglede eller noe sånt) er det helt supert å melde barna på. For deg oppe i tråden her som lurte på lekebutikkski til å feste på vanlige ski, vær så snill å la være. Du kommer til å ødelegge all lyst til å gå på ski for ungen, de er helt håpløse. Bedre å kjøpe brukte skikkelige ski, det koster nesten ingenting og er som regel minimalt slitt. Anonym poster: f5a741eed66de263cdc17f60b8482e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå