Gå til innhold

Hvordan løser folk barnepass, skole og jobb med unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid selv nå og vil etter endt pemisjon gå ut i en jobb hvor dagene kan starte fra kl 0300 og utover og ende kl 0100 ca. Jeg tviler på at jeg kan gå tilbake til den jobben siden ingen kan stille opp for oss til disse tidene. Samboeren min er på en måte satt ut av spill med en meeeget uberegnelig lidelse så han kan måtte dra på sykehus i to uker og være fin i tre uker, så kan liksom ikke regne med at han vil være stabil hjelp stakkar:-(

Har tenkt en del på skolegang, men jeg klarer ikke å forstå hvordan andre klarer det?! Jeg må nesten regnes som en alenemor foruten inntekt. Begge får i dag 18500kr hver utbetalt(han mistet ca 30% da han gikk over på arbeidsavklaringspenger og det merket vi godt) Så om jeg skal gå skole forsvinner vel godt over halvparten av "inntekt" i lån..

Hva gjør dere med barnehage, skole og bolig?

Så må man jo gjerne jobbe etter skolen siden studielån ikke dekker mye, Hva gjør dere da?

Jeg ser dette ble litt rotete, men håper på et par historier fra sudentmammaheltinner:-D

Anonym poster: 92ee267a3c3c9892a2d37964fd227365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student får du godt med støtte fra lånekassen, du får låne penger, og om du står til eksamen blir faktisk en veldig stor del av lånet omgjort til stipend.

Du får altså lån og stipend, og i tillegg får du forsørgertillegg. Jeg vet ikke helt hvordan det kommer ut for deg at mannen din er på trygd, men for min mann har det veldig positiv påvirkning på skatten hans siden han har forsørgeransvar for ei på trygd (jeg går også på aap).

Mannen din vil også på aap regnes som å ha lav skatteevne og må ikke betale noe særlig skatt, har dere fått justert det?

Siden du er student og han på aap vil jeg tro dere kommer såpass lavt i inntekt at dere også kan søke bostøtte.

Det er vanlig å jobbe noe ved siden av studiene, kan ikke mannen din stille som barnevakt i det hele tatt? Om han ikke kan det er dere jo avhengig av en fast barnevakt om du skal jobbe litt i helgene eller noen kvelder, da går mye av vinninga vekk siden du må bruke store deler av lønnen til å betale en barnevakt.... Men det finner dere nok ut av.

Dere får det stramt noen år, men det går akkurat om dere er bevisste og innstilt på det. Etterpå får du forhåpentligvis en greit betalt jobb som passer med en barnehages åpningstider.

Anonym poster: a0d3996f2c4267d9fa6fee7514c34590

Skrevet

Har ikke barn i barnehage/ skole ennå, så har ikke så mange råd. Men vet at man kan få støtte fra NAV til barnepass (bhg/dagmamma/SFO) når man går på AAP, så tror mannen din kan søke om det.

Skrevet

Dere kan jo leie familieleilighet/studentbolig billlig om dere bor i en av de større byene. Men søk tidlig det er venteliste på de beste.

Du får rimeligere bhg. om deres samlede inntekt er lav/under grensen som er satt for redusert oppholdsbetaling.

Anonym poster: 6838380beae6a4aa043520f327a1e17d

Skrevet

Du har mann og 370000 inn i inntekt, men vil regnes som alenemor uten inntekt? Lykke til.

Skrevet

Du har mann og 370000 inn i inntekt, men vil regnes som alenemor uten inntekt? Lykke til.

Det jo ikke akkurat det hun skriver da. Hun skriver at hun nesten kan regner som alenemor, FORUTEN om inntekten. Det betyr at hun kan regnes som en alene mor om man ser bort i fra at de har to inntekter ;)

Skrevet

Det jo ikke akkurat det hun skriver da. Hun skriver at hun nesten kan regner som alenemor, FORUTEN om inntekten. Det betyr at hun kan regnes som en alene mor om man ser bort i fra at de har to inntekter ;)

Vel, to inntekter er ekstremt langt unna tilværelsen til de alenemødrene jeg kjenner til.
Skrevet

Vel, to inntekter er ekstremt langt unna tilværelsen til de alenemødrene jeg kjenner til.

Du tror ikke kanskje hun tenker på det med å måtte levere alene, foreldresamtaler alene, handle alene og ordne hjemme alene? Hue..

Skrevet

Når det angår pengene tror jeg dere kan klare dere fint i noen år med litt mindre inntekt med mindre dere sitter belånt til over pipa. Smør matpakker, hjemmelaget mat, skru ned på kinoturer, reiser, restaurantmåltider og drikke på byen - som alle andre må gjøre om de studerer. Om dere har mye avdrag på lån kan dere høre med banken om de kan gi avdragsfrihet i en periode.

Jeg jobber en dag (kveld) ved siden av en ganske krevende mastergrad. Da passer pappaen eller farmor om pappen selv jobber (turnus). Om dere ikke har mulighet til å få passet av noen i nærmeste familie går det jo an å finne en ansvarlig jente i nabolaget som har lyst å være barnevakt? Går jo an for deg å dra hjem fra jobb om pappaen blir dårlig, så kanskje dere klarer den uten barnevakt og?

Lykke til, det lønner seg med utdanning :-)

(Når HI snakker om å være alenemor handler det om at pappaen ikke kan passe barna siden han er syk (noen trenger vist et lesekurs?).)

Skrevet

Takk for svar!

Besteforeldrene kan nok hjelpe til til en viss grad(hun jobber turnus, han helt vanlig) så de er jo en mulighet om jeg skal jobbe etter skole og:-)

Om jeg søker skole så kan jeg gå ned i stillingsprosent på jobben og å dra fra jobb om samboeren skulle bli dårlig pleier å gå bra. Har faktisk et par sykedager allerede pga at han måtte på sykehus eller noe.. Synes veldig synd i han der han sitter med dårlig samvittighet angående den kommende. Jeg spør etter erfaringer her inne for jeg SKAL få det til:-)

Vi har lån ja. Utgiftene på hus er på 14000kr i mnd, så den blir litt hard å få til.

Til sug lut..hvorfor er du her på forumet når du bare sprer negativitet rundt deg?

HI:-)

Anonym poster: 92ee267a3c3c9892a2d37964fd227365

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...