Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Lillebroren min kom å fortalte tidligere i uken at han skal bli pappa. Han var helt fortvilet, gråt og var lei seg. Kjæresten, og barnets mor ønsket å beholde, og han var klar på at han skulle støtte henne, selvom han ikke følte seg klar. Han var også fullstendig klar på at de måtte ta ansvar begge to. Hun gikk på p-piller.De har vært sammen siden i sommer, så de kjenner hverandre knapt! De er heldigvis moden for alderen begge to, og det virker som om de trives i hverandres selskap. Nå skal de finne en plass og bo, og gjøre prøve å gjøre det beste utav situasjonen.Hele min familie er klar for å hjelpe til med alt de måtte trenge hjelp til.Spørsmålet er; Hun kommer fra nordnorge, og er i byen vår for å studere. Foreldrene hennes ønsker at hun skal flytte hjem, slik at hun kan være i nærheten av dem. Kan hun gjøre det? Og; Dersom de bor sammen når barnet blir født, og får felles foreldreansvar, kan hun gjøre det da?Min bror, og vi, er så klart redde for at hun skal få lyst til å flytte, og at vi da ikke får ha noe særlig kontakt med barnet. Anonym poster: 33f230108c0b3039e67db153e31e19ba
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Tenk på hva som er barnets beste. Det kan faktisk være å flytte. Din bror ville ha godt av å ha dere i nærheten, men min personlige erfaring er at det er godt som kvinne å være i nærheten av sin mor det første året. De kan vel flytte tilbake når barnet er et år og hun kanskje skal studere videre. Anonym poster: cec435ecd564413591a2d0d4c327bf29
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 ja, hun kan flytte akkurat som hun ønsker. Anonym poster: 17938505cb2eee565c95c7aca9f64f41
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Hun kan flytte uten problemer før barnet er født, etter barnet er født, så må han si seg enig i flyttingen, så lenge det er utenfor fylket (komunen?) de bor i når barnet er født. Anonym poster: 349d8510206fdad2e8d2d3bc7d574241
Kliko Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Ja hun kan flytte om hun ønsker det. Det jeg ville gjort om jeg var deg var å stille opp maks for henne! Fortell henne om dine erfaringer, la henne komme med spørsmål ( de pinlige også) og vær tilgjengelig for henne hele veien. Kanskje det får henne til å trives så godt i område, at hun føler hun kan bo der? Jeg ble også mamma når jeg var 18 år og hadde aldri klart det om det ikke var for støtten til mamma....
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Hun kan flytte uten problemer før barnet er født, etter barnet er født, så må han si seg enig i flyttingen, så lenge det er utenfor fylket (komunen?) de bor i når barnet er født. Anonym poster: 349d8510206fdad2e8d2d3bc7d574241 Har det kommer nye regler nå nylig?Om ikke er det fortsatt slik at hun kan flytte hvor hun vil innen landets grenser og må da kun gi 6 ukers varsel. Om hun flytter nå før ungen er født trenger hun ikke det. Anonym poster: f607606fc1f7a8eb0b2551810855dcc4
MrsMilla Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Hun kan nok flytte som hun vil ja. Det mest strategiske og koselige er nok at han gir henne en god grunn til å bli - nettopp muligheten til at de kan være sammen den lille nye familien og at han stiller opp skikkelig slik at hun har nok støtte i ham til at de klarer seg sammen.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Hun kan flytte uten problemer før barnet er født, etter barnet er født, så må han si seg enig i flyttingen, så lenge det er utenfor fylket (komunen?) de bor i når barnet er født. Anonym poster: 349d8510206fdad2e8d2d3bc7d574241 What?! Det tror jeg ikke noe på. Det bryter jo med alt av menneskerettigheter osv. Har aldri hørt om slike regler, og jeg har jobbet i barnevernet lenge. Hvor har du det fra? Er det noe helt nytt, det da? Dette klarer jeg bare ikke tro på. Anonym poster: 517647966cc0feb6de464f88c30a371b
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 (endret) Før barnet er født så kan hun flytte hvor hun vil i hele verden. Etter barnet er født så kan hun: - Med fullt foreldreansvar flytte hvor hun vil i hele verden - Med delt foreldreansvar flytte hvor hun vil i hele Norge. Hun har da 6 ukers varslingsplikt, men bortsett fra den så kan hun flytte som hun ønsker innenfor norges grenser ps. det nr.#4 sier stemmer ikke. det er kun ved delt foreldreansvar og flytting til utlandet at den andre må samtykke Endret 13. november 2012 av Lykke Fryd ♥
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Før barnet er født så kan hun flytte hvor hun vil i hele verden. Etter barnet er født så kan hun: - Med fullt foreldreansvar flytte hvor hun vil i hele verden - Med delt foreldreansvar flytte hvor hun vil i hele Norge. Hun har da 6 ukers varslingsplikt, men bortsett fra den så kan hun flytte som hun ønsker innenfor norges grenser ps. det nr.#4 sier stemmer ikke. det er kun ved delt foreldreansvar og flytting til utlandet at den andre må samtykke Thank you! Greit at jeg er i permisjon fra bv jobben min altså, men slike drastiske endringer i lovverket burde jeg ha fått med meg... Anonym poster: 517647966cc0feb6de464f88c30a371b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 Er det ikke noe med at når man varsler flytting så kan far gå til sak for å få hovedomsorgen i stedet for at barnet blir med og flytter, og at det er derfor man har varslingsplikt? Slik at man kan få problemer hvis far (eller samværsforelder) ikke er enig i flyttingen, selv om man ikke i utgangspunktet trenger samtykke? Eller er jeg helt på jordet? Dette er vel uansett usannsynlig med et nyfødt barn, men jeg ble litt nysgjerrig... Anonym poster: 0f0578c19fd5bb0a25c85e5fc6e11caa
HeltAnonym Skrevet 13. november 2012 #12 Skrevet 13. november 2012 Er det ikke noe med at når man varsler flytting så kan far gå til sak for å få hovedomsorgen i stedet for at barnet blir med og flytter, og at det er derfor man har varslingsplikt? Slik at man kan få problemer hvis far (eller samværsforelder) ikke er enig i flyttingen, selv om man ikke i utgangspunktet trenger samtykke? Eller er jeg helt på jordet? Dette er vel uansett usannsynlig med et nyfødt barn, men jeg ble litt nysgjerrig... Anonym poster: 0f0578c19fd5bb0a25c85e5fc6e11caa Ja det stemmer at far kan gå til sak for å få hovedomsorgen om mor vil flytte med barnet/barna.. Og kan få midlertidig avgjørelse slik at hun ikke kan flytte mens saken pågår.. men i det skal MEGET mye til for at mor ikke vinner.. (desverre i noen saker).
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Tror nok det er stooor sjanse for at hun kommer til å flytte etterhvert jeg, når hun er såpass ung, og bor der for å studere. Så det bør dere nok forberede dere på. Anonym poster: e53bfb4b63448805f50be64aecb90068
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 13. november 2012 #14 Skrevet 13. november 2012 Er det ikke noe med at når man varsler flytting så kan far gå til sak for å få hovedomsorgen i stedet for at barnet blir med og flytter, og at det er derfor man har varslingsplikt? Slik at man kan få problemer hvis far (eller samværsforelder) ikke er enig i flyttingen, selv om man ikke i utgangspunktet trenger samtykke? Eller er jeg helt på jordet? Dette er vel uansett usannsynlig med et nyfødt barn, men jeg ble litt nysgjerrig... Anonym poster: 0f0578c19fd5bb0a25c85e5fc6e11caa Varslingsplikten gjelder kun der det foreligger en muntlig eller skriftlig avtale om samvær (da gjelder også varslingsplikten for samværsforelder). Hvordan det er med nyfødte som ikke enda har en samværsavtale er jeg usikker på, men moralsk sett så er det riktig, og viktig, å varsle den andre part når man tenker på å flytte. 6 uker er gitt slik at det gis tid og anledning til å diskutee og vurdere hva som er best for barnet. Dersom far ønsker hovedomsorgen (noe som er svært usannsynlig for en nyfødt, bortsett fra i tilfeller der mor er uskikket pga. rus, vold etc.) så kan han, om han får saken sin opp innen 6 uker (noe som også er svært usannsynlig) få stoppet flyttingen. Hvor ofte det skjer vet jeg ikke. Dersom man har en samværsavtale med felles beslutningsmyndighet så kan ikke den ene parten flytte uten at den andre samtykker. Svært få har slike avtaler.
blå2010+rosa2013 Skrevet 13. november 2012 #15 Skrevet 13. november 2012 Jeg bodde langt unna min familie, jeg og barnefaren var ikke sammen. Jeg flyttet før barnet ble født for jeg fikk beskjed av de på NAV at skulle jeg flytte etter han var født, så kunne ikke det være mer en 50 mil. Mens familien min bor over 100 mil unna.
jordbærsjokolade Skrevet 13. november 2012 #16 Skrevet 13. november 2012 Men, lillebroren din kan vel flytte nordover? Med jenta og babyen i magen? Hadde jeg vært 18 år og gravid så ville jeg nok ha reist "hjem" for å føde og for å være sammen med familien min etter fødsel. Med mindre jeg hadde hatt et skikkelig kjipt forhold til foreldrene/familien min da. Lillebror bør flytte sammen med jenta og dere bør komme på besøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå