lille sprelle Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Prioriteringsradet-vil-diskutere-ovre-grense-for-et-siste-levear-7043694.html Det blir tatt slike valg i helsevesenet hver eneste dag, uten at samfunnet har sagt sitt.....
Februargullet2013 Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Så lenge de har vondt,synes jeg det er greit de får hjelp til og dø,ikke ellers.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Interessant debatt... Tror det må vurderes fra tilfelle til tilfelle. Alder på pasienten bør kanskje være et kriterie? Jeg tenker at det er viktigere å holde "Anne 35 år" med tre små barn i live lenger enn "Per 86 år" som ikke har nær familie rundt seg? Anonym poster: bcce6ec0023117964159be09535b4160
lille sprelle Skrevet 13. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2012 Det er ikke snakk om smertelindring, men om prisen for livsforlengende behandling. Det vil selvsagt da være et spørsmål om hvor lenge forventet levetid er etter behandlingen. I kronikken som fulgte artikkelen ble det også nevnt at livskvalitet for den resterende antatte levetiden må være et kriterium. Forskjellen du beskriver mellom per og anne her over bør ikke ha noe å si i forhold til om de har familie eller ikke, men alderen tenker jeg. En person på 86 år har levd ca gjennomsnittlig levealder, en på 35 er langt unna det. MEN er det en svært kostbar (vi snakker f.eks. milloner) behandling som kan gjøre at "anne" i eksempelet over her lever f.eks. 6 mnd ekstra - skal det prioriteres? Ekstremt vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Det som er litt sykt er at vi ikke lar dyr lide lenger enn de må, men vi lar mennesker lide så lenge vi klarer. Anonym poster: 43ab982c4bcb8f8e986d70f1f27557e8
ellen-propellen Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Problemet er vel hvem som skal bestemme når man skal dø. At man åpner for at noen kan dø når de ønsker ,så er man redd for at dette glir ut til at man må dø når det blir for dyrt å behandle. Jeg syns debatten er vanskelig og er glad det ikke er opp til meg å bestemme.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 (endret) Hmm vanskelig dette.. Synes det bør være opp til den enkelte å bestemme, men samtidig så er det jo gjerne lite vits i å forlenge live til en gammel mann på 85 med noen dager, uker eller måneder. Men hvis denne mannen vil ha livsforlengende medisin men nektes dette for han er for gammel så blir det feil også. Huff nei vet ikke jeg.. Veldig vanskelig tema. Endret 13. november 2012 av ღTyrkiskPepperღ
Gjest Miryks Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Det som er litt sykt er at vi ikke lar dyr lide lenger enn de må, men vi lar mennesker lide så lenge vi klarer. Anonym poster: 43ab982c4bcb8f8e986d70f1f27557e8 Wrong. Har vært borti mennesker som holder dyr i live så de nesten blakker seg selv og familien sin... Om vedkommende ønsker å slippe, så synes jeg det er greit å få hjelp til det. At familien står på sidelinja og ikke vil gi slipp pga den smerten og sorgen de får, som kanskje ikke er halvparten så smertefullt som vedkommende i senga har, synes jeg blir egoistisk og urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Jeg synes vi må være modige nok til å sette opp noen klare regler på dette.Vurderingene blir gjort allerede, bare ikke åpent. Vi har rett og slett ikke mulighet til å gjøre alt som er teknisk mulig for å holde folk i live for alle. Et problem jeg imidlertid er redd er at vi kan få en privat sektor som kan tilby livsforlengende behandling til skyhøye priser og som kan spille grusomt på de pårørendes samvittighet. Et annet problem er at en del eldre vil føle seg som en større byrde ved mer åpenhet. Anonym poster: 39a111a01e3b12607f5e78e8a972873b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Det som er litt sykt er at vi ikke lar dyr lide lenger enn de må, men vi lar mennesker lide så lenge vi klarer. Anonym poster: 43ab982c4bcb8f8e986d70f1f27557e8 Wrong. Har vært borti mennesker som holder dyr i live så de nesten blakker seg selv og familien sin... Om vedkommende ønsker å slippe, så synes jeg det er greit å få hjelp til det. At familien står på sidelinja og ikke vil gi slipp pga den smerten og sorgen de får, som kanskje ikke er halvparten så smertefullt som vedkommende i senga har, synes jeg blir egoistisk og urettferdig. selvfølgelig fins det unntak, men det er ikke det som er den generelle regelen når det kommer til dyr. Selv om du har kjent noen som har latt dyra sine lide betyr ikke det at alle dyr lider. Men med loven i hånden kan man ta liv av dyr og hjelpe de, men det kan man ikke med mennesker. Anonym poster: 43ab982c4bcb8f8e986d70f1f27557e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå