Gå til innhold

Få et barn til nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For:

Første er to år, har blitt lett å legge og sover hele natten.

De vil alltid ha hverandre.

Samboer er en kjærlig og engasjert far, og forståelsesfull og hjelpsom av natur.

Vi har tatt være på alt av babyutstyr.

Mot:

Jeg vil bli alene med to små på kveldstid fordi samboer jobber kveld. Det er ingen å be om hjelp hvis jeg, eller barna blir syke.

Jeg har ikke lappen og vi bor på landet.

Vi har dårlig økonomi og minstemann vil bli arvebarn.

Jeg ble veldig kvalm i halve graviditeten sist.

Jeg har en vond rygg og vil ikke kunne gjøre så mye med eldstemann de siste par månedene, i tillegg til en tid etter fødsel.

Vi vil miste muligheten til å spare til barna og kan ikke bidra med økonomisk hjelp når de blir store.

Som dere ser er det mye som taler mot, men lysten er fryktelig stor likevel. Hva synes dere? Forbli familie på tre for alltid, eller få et søsken på tross av det nevnte?

Anonym poster: 955185ee1525cd8c883aa9e0be4d913d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjør på :) eg er 3 barnsmor og mannen min er mykje vekke..de er ingen problemer :) fikk et barn for 6 uker siden og den arva både rosa og blått :) so om dokke skal berre ha 2 barn so må de jo bli no så aldersforsjellen ikkje bli for stor ;)

Anonym poster: a394b941516b9e4d5d04ea10caaf21a1

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke turt å sette barn til verden med vilje dersom jeg ikke hadde hatt litt penger i bakhånd. Men økonomisk trygghet er vel ikke like viktig for alle, antar jeg. Har dere en trygg bolig og mat på bordet, samt nødvendig utstyr til barna, er det jo ikke krise?

Har dere ingen mulighet til å bedre den økonomiske situasjonen?

Lykke til uansett hva dere velger så får vi krysse fingrene for at et evt. svangerskap ikke blir like ille som sist mtp. ryggsmerter og kvalme :)

Endret av Ovidia
Skrevet

Vi eier hus og bil. Vi har lite lån. Det er bare det at vi ikke kan øke inntekten. Og den er lav. Vi har til mat og nødvendigheter. De vil få både lørdagsgodt og vi skal skaffe både ski og sykkel, og betale for svømming et instrument eller fotballtrening. Men det blir ikke sydenturer. Det blir ikke ipad og playstation, hvis de ikke sparer til det. Det blir ikke brukt penger spontant.

Anonym poster: b0c38d5ae9914dfbeeeac40757636042

Skrevet

Jeg syns ikke det høres uforsvarlig ut, HI. Barn har godt av å lære seg at man ikke kan få alt man vil ha med en gang - samt lære seg å spare over tid. Det eneste jeg hadde savnet var en bufferkonto (til dere voksne), i tilfelle noe går galt med helse, bil eller hus. Uforutsette utgifter. Men det kan dere jo sikkert spare opp over tid, om dere ikke alt har en :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Ville tatt lappen først så blitt gravid. Greit å ha lappen når man bor litt utenfor.

Har selv ikke lappen, men merker nå jeg savner den så skal ta den etter jul da skolen er over:)

Skrevet

Ville tatt lappen først så blitt gravid. Greit å ha lappen når man bor litt utenfor.

Har selv ikke lappen, men merker nå jeg savner den så skal ta den etter jul da skolen er over:)

Hvem skal betale for lappen, ekstra bil, forsikring og drivstoff?

Anonym poster: b0c38d5ae9914dfbeeeac40757636042

Skrevet

Det burde dere bruke de pengene dere sparer til ene barnet nå på.

Skrevet

Trenger ikke ekstra bil da. Bare lurt å ha lappen i bakhånd!

Skrevet

Er dette en situasjon som vil gå over (tenker på økonomi først og fremst) eler vil det bli bedre om et år eller to f.eks.? I så fall kan dere jo vente litt.

Virker som du ikke er i jobb - stemmer det?

Anonym poster: 0046052766ba8498274b1786fa09f83f

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det er ikke lett å ha to barn i den situasjonen. Jeg lever den ;) Eneste forskjellen er:

- Lillesøster var ikke planlagt

- Eldste var 12,5 mnd når yngste kom til

- Jeg er alene 4 dager i uka, blir 12 dager i uka nå

- Vi eier ikke hus selv..

Plusset her er at svigerforeldrene mine bor en knapp biltur unna, og de er begge hjemme og stiller opp når det måtte være.. Hadde vi ikke hatt de i bakhånd, hadde det blitt abort her.

Jeg slet så med bekkenet på slutten denne gangen, så jeg klarte ikke gjøre noe, ikke løfte på ungen eller noe.. Jeg blir nok så sliten og lei av det etter hvert, men vet atdet bare er snakk om noen mnd nå, så kan jeg ordne meg jobb, så jeg får startet på førerkortet..

Vi slipper tanken på ekstra utgifter på bil, når jegfår førerkort, for samboeren har firmabil han bruker, så bilen hans er til rådighet for meg.

Hadde vi gjort det om igjen, så hadde jeg ikke fått barn i det heletatt før jeg var i jobb,og hadde ikke fått 2 barn når vi bor 1 mil unna butikker ol, og jeg er avhengi av andre for å få dagene til å funke.

Skrevet

Godt råd, men det har jeg ikke rygg til. Ignorerer egentlig ikke behov for heller. Det er jeg som er HI nemlig. Tenkte å spørre anonymt for å se om svarene blir noe annet enn de jeg har fått fra mennesker som kjenner meg. :)

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg går hjemme ja. Jeg er ufør og sliter med smerter, men merker at det går utrolig bra å ha barn likevel. Det er likevel sånn at jeg ikke kan jobbe. Jeg mottar ingen penger, og situasjonen vil altså ikke endre seg. Men vi lever godt med få penger altså. Vi lider ingen nød og har det godt selv om vi ikke kan spise ute og sånn. Matbutikk ligger to minutter unna til fots, så bil er egentlig ikke nødvendig for meg. Mannen mnd jobber en halvtime unna, og får lett fri hvis det er noe. Kontroller, lege osv.

Skrevet

Vi er i noenlunde samme situasjon, bortsett fra at min uførhet nok er mer hemmende på hjemmebane også. (I allefall høres det sånn ut utfra det du forteller.) Jeg har også lyst på et barn til, men jeg har ikke kapasitet til det. Kapasiteten min er strukket til bristepunktet som det er føler jeg, det går akkurat rundt med god hjelp fra nærmeste familie. Så da har jeg med tungt hjerte kommet til at det ikke er riktig å sette et nytt barn til verden.

Hadde jeg følt meg sikker på at jeg hadde krefter til det derimot, så hadde jeg ikke vært i tvil. Så lenge man kan gi barna det de trenger (og ikke nødvendigvis alt de har lyst på), så hadde jeg ikke latt økonomien stoppe meg.

Jeg har fire søsken selv, og vet min økonomiske situasjon i dag kunne vært en ganske annen hvis jeg hadde vært enebarn, da jeg hadde fått mye hjelp fra foreldrene mine. Jeg måtte også ønske meg og spare til det meste, og det var mange ting andre barn hadde som jeg aldri fikk. Men søsken er verdt så mye mye mer!

Jeg har aldri ønsket at jeg var enebarn i allefall, og har fryktelig dårlig samvittighet for at sønnen må være det på grunn av meg.

Anonym poster: 2a9af1b903f699f889db9c9e0c53de13

Skrevet

Takk for svar, du anonyme i lik situasjon. Jeg er heldig med det at jeg har en mann som tar alt husarbeidet. Jeg gjør ikke noe som ikke er noe jeg har lyst og krefter til, og jeg tar meg helt ut på lek med gutten vi nå har. Skulle vi gjort det annerledes, kunne vi ikke hatt barn. Jeg tenker at når vi evt får nestemann, vil gutten være så stor at han krever mindre. Dermed blir det lettere. Smertene har tatt fra meg mye, men de får aldri bestemme om jeg skal ha barn eller ikke. Jeg vet jeg er stå og bestemt, og forøvrig også positiv nok til at jeg kjører på gjennom smerter og klarer hva som helst for mitt barn, og ville klart hva som helst for et barn til.

Skrevet

Smertene har tatt fra meg mye, men de får aldri bestemme om jeg skal ha barn eller ikke. Jeg vet jeg er stå og bestemt, og forøvrig også positiv nok til at jeg kjører på gjennom smerter og klarer hva som helst for mitt barn, og ville klart hva som helst for et barn til.

Det tviler jeg ikke på, bare ikke ødelegg deg helt da. Barnet/barna trenger en mamma også. :)

Anonym poster: 2a9af1b903f699f889db9c9e0c53de13

Skrevet

Utifra det du skriver ser jeg ingen grunn til å vente :-)

Kjør på!

Vi ar tre år mellom våre og det er tipp topp!

Skrevet

Jeg vet at hadde det skjedd uplanlagt, hadde jeg aldri blitt annet enn glad, og vært helt klar på at det ikke var noe problem. Det er rart med det. når det skal planlegges blir det skumlere. Føler jo at det er urettferdig mit gutten vi har, dersom et søsken skal komme og ta av hans goder. Samtidig tenker jeg at det positive vil veie opp for det og at om han kunne velge selv så ville han sikkert ønsket søsken. Må tygge litt på det. Mannen er nemlig lykkelig enebarn, og mener det går greit uansett. Bare jeg tror helsa holder , så går resten rundt også. Han lar meg ta endelig avgjørelse på dette, selv om et barn til gir økt arbeidsmengde for han.

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde en krone i inntekt og var kronisk syk i så stor grad at jeg følte meg varig ufør hadde jeg helt definitivt ikke gjort det.

Jeg hadde ikke satt et barn til verden uten hverken penger eller helse

Jeg dømmer deg ikke, men du spurte og da tåler du nok at ikke alle ser ting på samme måte.

Skrevet

Godt råd, men det har jeg ikke rygg til. Ignorerer egentlig ikke behov for heller. Det er jeg som er HI nemlig. Tenkte å spørre anonymt for å se om svarene blir noe annet enn de jeg har fått fra mennesker som kjenner meg. :)

Svarer det samme uansett:) klart man kan leve godt med dårlig økonomi. Det går rundt og litt mer enn det, så da går det bra. Da må dere nesten bare kjenne på dette selv og se an. Dere vil jo få en ekstra barnetrygd og kontantstøtte om dere ikke får bhg plass med engang.

Har du søkt om kontantstøtte?

Klem :)

Skrevet

Ja kontantstøtte får vi. Vi vil jo også få engangsstønad. Men de pengene vil spares til å brukes som betaling for barnehage senere. Det går rundt, men det må planlegges. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...