Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Hva forventer dere av forståelse og selvstendighet fra barn på 12 og 14 år? Synes du det er urimelig at vi forventer: -At de klarer å stå opp selv om morgenen? -At de klarer å kle seg etter været (eks ikke hotpant når det er storm og to grader ute)? -At de rydder opp etter seg selv når de har laget mat eller spist? -At i det minste 14åringen forstår at en vasker bord/benk før en begynner å lage mat dersom det er fullt av matrester og smuler? -At de kan si fra når de mangler klær`og trenger nye? -At de bidrar i hjemmet med enkle oppgaver for å få ukelønn? Anonym poster: 632f0d82c26e2177f8bb0e79adafde99
Gjest sug lut Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Jada, forventer alt det der, bortsett fra hotpants i storm-saken, som er vedkommendes eget problem og jeg legger meg ikke oppi sånt. Store unger som vil fryse får lov, det skader ikke meg. Men det er en ting å forvente, en annen ting om det faktisk skjer.
soleia Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Har ikkje så store barn, men synes forventningane høyres rimelege ut, med unntak av det å kle seg etter været, jmfr mine observasjonar og erfaringar av tenåringsjenter..
Gjest Heartbroken Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Man kan forvente til man blåner, men etter å ha vært tenåringsmamma i ganske mange år har jeg lært at det er lettere å forutsi været enn hva en tenåring mestrer og ikke. Selvsagt KAN de stå opp selv, tørke av bordet og ellers være til nytte - de gidder/orker/vil bare ikke. De ser svært liten nytte av rene bord og skittentøyet i kurven - de har da svær mye viktigere ting å bruke tiden sin på. Så velkommen som tenåringsforelder - og lykke til. Jeg håper du har uendelig mengder tålmodighet, for det trengs i mye større grad enn med en trassig treåring Trøsten er at de blir faktisk voksne en gang - og da har de forhåpentligvis fått med seg litt av de verdier vi har prøvd å innprente i dem.
jomfru1964 Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Mine to yngste er 14 og 16 år.Og de er vant til å hjelpe,de kommer seg opp uten problem,lager seg frokost og smører matpakke.Og så har de sine faste plikter. Jeg tenker vel og at de må lære å kle seg etter været!Men moten er ikke alltid like "fornuftig".....Så lenge klærne er "anstendige" og rene,så går det fint:-) Men er jo stor forskjell på ungdommene!Har en sporty type,som liker bekvemmelige klær og en som er veldig opptatt av mote.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Jeg forventer faktisk det meste av dette av min 10-åring jeg, og tildels 8-åringen også (ikke alt, men en del av punktene). Synes det høres helt rimelig ut å forvente det av en 12-åring og i hvert fall av en 14-åring
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Jeg synes der det er å forvente at de mestrer å gjøre de fleste av tingene, men ikke at de gjør dem uten å bli minnet og mast på til stadighet. Klærne kan de godt få velge selv. De er gamle nok til å gjennomleve en iskald dag i hottpants om det er det de har valgt. Når det gjelder å stå opp tror jeg ikke det er vanlig at de klarer uten "hjelp". Tenåringer er trøtte om morgenen. Anonym poster: 172153b089a5213f2e008391db8eb2ef
skinnfilla Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Hun er 12 og gudene vet hva som sviver i toppen der;P Men forskning viser at hun jobber best når hun har ansvar for noe. Det vil si at hun plutselig finner ut at hun vil vaske huset når hun kommer hjem fra skolen og vi er på jobb:) <3 Hjelper til med småsøsken og middag:) Eller hun ikke gidder å gjøre noe,går fra bordet uten å rydde inn, la melka stå ute,sparker klær under senga og ikke minst utsetter ALT,ALLTID! Jeg ser oftere og oftere på henne med forundring;P
lille sprelle Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Jeg tror det er viktig at vi klarer å gi barna større og større ansvar for sitt eget liv og for fellesskapet i familien gradvis. Fra en 14-åring bør man forvente at han/hun har styr på seg selv og sine avtaler og forpliktelser (f.eks lekser osv) og ber om hjelp når han/hun trenger det. 12-åringen bør være på vei til å klare det. Jeg mener selvsagt ikke at de skal være i et "vakum" uten at noen ser dem, hjelper dem, støtter dem osv. MEN at de skal kunne klare disse tingene. Vår fremste oppgave som foreldre er å gjøre barna i stand til å ta vare på seg selv og være trygge på sine valg. Dette skal skje gradvis fra de er små til de er 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå