Gå til innhold

Jeg ligger under fattigdomsgrensen...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har jeg rett på som alenemor til en liten nyfødt? Barnefar prøver å lure seg unna endel av barnebidraget. Han vil betale mindre enn hva som er riktig...

Jeg venter på svar på overgangsstønad. Men nå er jeg blakk. Heldigvis har jeg foreldre som hjelper til. Ikke med å betale for meg - men ved at jeg får bo gratis i deres leilighet.

Og jeg er flink med penger, så jeg har klart meg til nå på dette viset. Det er først nå det begynner å bli vanskelig, da jeg har fått en stor uforutsett ekstrautgift på nesten hele lønnen min hver måned...

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff! Hørtes ikke greit ut.... aner faktisk ikke hva du har rett på, men tror jeg ville tatt meg en tur på nav om jeg var deg.

 

La ihvertfall ikke stoltheten så i veien for å be om hjelp. Tror nav kan legge til rette for jobb/ utdannelse hvis du trenger det;-)

 

Stå på og hold motet oppe! Lykke til;-)

 

Anonym poster: 3b8aacc5e532460c0f8a3fd04094531d

Skrevet

Ikke noe synd på deg.Har HATT OVERGANGSSTØNAD I TRE ÅR OG INGEN DÅRLIG INNTEKT.Verre når den forsvinner.

 

Anonym poster: a065b5bb9937e8fcb7f38a99041e2393

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Hvor står det hun har overgangsstønad og god inntekt?

Skrevet

Ikke noe synd på deg.Har HATT OVERGANGSSTØNAD I TRE ÅR OG INGEN DÅRLIG INNTEKT.Verre når den forsvinner.

 

Anonym poster: a065b5bb9937e8fcb7f38a99041e2393

 

Lurer litt på hvordan dette henger i hop - verre når den forsvinner?

 

Men er ikke overgangsstønaden ment som en overgangsperiode mens man kommer seg på beina med en utdanning og greier og greier - slik at man får en normal inntekt etterpå? Skjønneitjnåkå æ.

Skrevet

Tja, høres vel litt hardt ut, men om du ikke har inntekt og er blakk - er det mulig for deg å ta deg en liiiten ekstrajobb da? Vil tippe hver krone teller når man først er blakk - så alt vil komme godt med?

 

Er jo desverre ikke sånn at alle får ta et år permisjon etter fødsel, det kommer helt an på arbeidssituasjonen.

 

Vet om skoleelever som har returnert til skolebenken etter et par uker med minsten i bag - og godt betalte tannleger som starter å jobbe litt igjen et par mnd etter fødsel fordi de ikke kan være borte et helt år som selvstendige næringsdrivende.

 

Mener å være konstruktiv her, selv om det er litt "tough love"-metode.

Forutsetter selvsagt at de flotte foreldrene dere bor hos også er villige til å sitte litt barnevakt...

 

Selv jobbet jeg beinhardt med studier da jeg hadde en ettåring første gangen - i tillegg til å jobbe 20 timer i uka i bar om natta for å få det til å gå rundt. Var sammen med barnefar - dermed ingen støtteordninger - og vi måtte klare oss sjøl. Han gjorde det samme.

Skrevet

Om du bor så nærme foreldrene dine ville jeg søkt etter en jobb kanskje i helgene? Om dine foreldre har lyst å passe mini da.. Hvordan kan man forresten få en månedlig ekstrautgift på hele lønnen sin? Bare lurer...

 

Barnefar kan forøvrig ikke slippe å betale - dere må ordne bidraget gjennom NAV.

Skrevet

Om du bor så nærme foreldrene dine ville jeg søkt etter en jobb kanskje i helgene? Om dine foreldre har lyst å passe mini da.. Hvordan kan man forresten få en månedlig ekstrautgift på hele lønnen sin? Bare lurer...

 

Barnefar kan forøvrig ikke slippe å betale - dere må ordne bidraget gjennom NAV.

Først tusen takk for alle gode svar. Skal på NAV i morgen, eventuelt andre steder. Får høre hva NAV anbefaler...

Helgejobb kan jeg gjerne søke. Jeg liker å jobbe, liker det sosiale med det - men har vært syk og innlagt på sykehus i mange mnd - derfor har jeg ikke hatt jobb på lenge. Ble akkurat frisk før jeg ble gravid. Gikk på p-piller, så planla ikke graviditet.

Det at jeg har fått en så stor ekstrautgift har med en forsikringssak å gjøre...

Skrevet

Takk for alle svar! Skal som sagt på NAV i morgen. Har prøvd å spørre NAV før om hva jeg har rett på, men jeg er nok ikke direkte nok, om dere skjønner. Jeg må finne det ut selv...

Skrevet

Huff da. Ønsker deg masse lykke til og håper NAV kan hjelpe litt om du ikke kan jobbe. Klem

Skrevet

Dette har du krav på:

 

- Nå: sosialhjelp til mat, bleier, livsopphold. Det er ikke sånn at foreldrene dine skal betale for deg og baby.

 

Fra nav:

- Overgangsstønad: ca 13.000 kr

- Barnebidrag: Ta det igjennom nav. Da regner nav ut hvor mye BF skal betale og trekker det fra kontoen hans.

- Dobbel barnetrygd: 1900 kr

Senere: Kanskje bostøtte når du får deg leilighet, stønad til barnetilsyn når barnet begynner i barnehagen.

 

Jeg har vært der selv og vet at dette ikke er lett. Men dra på nav i morgen og få sendt inn alle søknader så fort som mulig, for dettetar tid! Lykke til!!

Skrevet

Du har krav på økonomisk sosialhjelp i perioden mens du venter på at kravet om overgangsstønad skal behandles. NAV forventer ikke at du skal finne arbeid når du har en nyfødt, aktivitetskravet kommer først inn etter at barnet har fylt 1 år.

 

Med en nyfødt baby så bør du dette første året få det grunnleggende på plass som et egnet bosted for deg og barnet ditt. I tillegg bør du legge en plan hva du vil bruke de tre årene med overgangsstønad til - og ikke minst, hva dere skal leve av etter at perioden med overgangsstønaden er slutt. Anbefaler deg på det varmeste å ta en utdannelse!

 

Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Hva har jeg rett på som alenemor til en liten nyfødt? Barnefar prøver å lure seg unna endel av barnebidraget. Han vil betale mindre enn hva som er riktig...

Jeg venter på svar på overgangsstønad. Men nå er jeg blakk. Heldigvis har jeg foreldre som hjelper til. Ikke med å betale for meg - men ved at jeg får bo gratis i deres leilighet.

Og jeg er flink med penger, så jeg har klart meg til nå på dette viset. Det er først nå det begynner å bli vanskelig, da jeg har fått en stor uforutsett ekstrautgift på nesten hele lønnen min hver måned...

Noen med erfaringer?

 

Men.. Stor uforutsett utgift på nesten hele lønningen din HVER måned? Hva er det for utgift da? Kan du kutte den ned?

Hva er din månedslønn?

 

Tror nesten jeg ville tatt et skikkelig møte med NAV jeg, du har rett på stønader. Og det bidraget, det kan ikke barnefaren lure seg unna. Vent og se :)

Skrevet

Og en liten ting utenom det de andre skriver her HI, be NAV om hjelp ang bidraget, med litt støtte fra NAV så må faren til barnet punge ut det han skal!

 

Anonym poster: 9848c6d89d634d00cb848558cea6dfd5

Skrevet

Igjen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...