Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Vi skulle gjerne ha hatt besøk av noen som ønsker å komme se på den nyfødte. De var ikke innom på sykehuset da barselavdelingen her vi bor har strenge regler på at kun besteforeldre og søsken av barnet får komme på besøk. De som skal komme hit har hatt overnattingsgjester i helgen som nå har fått omgangsyka (mens de var der). De har dratt hjem i dag. Men jeg bekymrer meg for de vi skal ha på besøk som da er utsatt for smitten. Det er jo ikke det smarteste å utsette en nyfødt for denne smitten men vi vet jo ikke før om noen dager om de faktisk også ble smittet. De er veldig gira på å komme på besøk til oss, men bør vi gi beskjed og heller ha de senere ut i uka når vi faktisk vet noe mer. Hva ville dere gjort? Anonym poster: efe00b282f8250331bf10c781c215b86
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Synes det er merkelig av voksne folk å trenge seg på en liten familie med nyfødt når det går omgangssyke. Jeg hadde ventet noen dager, aldri skjønt trangen at man MÅ se den nyfødte. Har jeg venner som har født har jeg uavhengig av sykdom ikke tatt med mann og barn fordi jeg vêr av erfaring hvor sliten jeg var etter mine fødsler Anonym poster: 1b677c5c8ec0eb09086752d7b40159f7
It's all about me Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Omgangssyken er noe dritt og skikkelig smittsom. Så jeg hadde foretrukket at de utsatte det noen dager uansett om barnet var nyfødt eller flere år.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Ok, da utsetter vi det. Dette er nær familie som enda ikke har sett babyen. Andre i familien har nå begynt å klage for at disse ikke har kommet enda. Vi kom hjem i helga. Jeg begynner bare å tvile litt på meg selv når andre tar ting for gitt. Da tenker jeg at jeg kanskje er hysterisk siden vi ikke vet om de blir syke enda. Men jeg liker å være føre var spesielt når de er så små. Så bra at dere er enig med meg og mannen:) Anonym poster: 30b5c9208f5de7643ba94f95741b8137
3 er nok! Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Rart de ikke skjønner selv at de bør se det an før de besøker dere. Min venninne fødte nylig, men min yngste sønn har vært forkjøla så jeg har ikke villet hilse på den nyfødte før sønnen min ble frisk. Synes det sier seg selv at man ikke risikerer å bringe smitte til nyfødte. Dersom d ikke skjønner det selv så forklar de det. Det må de jo forstå
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Samme personene har kommet forkjøla på besøk til nyfødt, så de skjønner tydeligvis ikke helt det med smittefare. Jeg er nok mer oppmerksom på dette denne gangen enn sist, siden jeg vet at de pleier å unnlate å fortelle at dem er syke i tilfelle vi avlyser. Men denne gangen skal jeg si klart ifra:) Anonym poster: 30b5c9208f5de7643ba94f95741b8137
BikkjeBisk Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Jeg ville sakt at jeg ikke vil ha besøk før om en uke, hvis du sier at det er pga at du er redd for smitte tror jeg de skjønner det
StineT Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 jeg ble mamma i sommer, da min datter ble født ville naturlig nok tanta komme på besøk, men da jeg forsto at tanta var forkjøla avviste jeg henne i døra og ga beskjed om at når hun ble frisk skulle hun få se lille.. Måtte forklare henne at babyer absolutt ikke bør utsettes for smitte- og særlig når de er så små som min lille var. Din babys helse er uansett viktigere enn at slekt for se babyen. Det burde da de også forstå
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Det er svært viktig at nyfødte ikke utsette for smitte. Mange sykdommer som bare slår ut som feks en forkjølelse eller litt magevondt hos voksne kan være livsfarlig for babyer fordi de mangler helt det imunforsvaret som vi har. Jeg snakker av erfaring! Det var ikke omgangssyke, men en "uskyldig" forkjølelse som førte til sykehusinnleggelse hos oss. Anonym poster: b9fc04e5f1d60f1417b64cc6d195a812
TPK Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Jeg ville sett det an, kanskje til helgen. Det kan jo ikke være så kjekt for mor å få omgangssyken heller, med svekket bekkebunnsmuskulatur og gjerne hemoroider...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Det er svært viktig at nyfødte ikke utsette for smitte. Mange sykdommer som bare slår ut som feks en forkjølelse eller litt magevondt hos voksne kan være livsfarlig for babyer fordi de mangler helt det imunforsvaret som vi har. Jeg snakker av erfaring! Det var ikke omgangssyke, men en "uskyldig" forkjølelse som førte til sykehusinnleggelse hos oss. Anonym poster: b9fc04e5f1d60f1417b64cc6d195a812 Huff, det er nettopp det jeg også tenker. Det er jo ikke så mye som skal til. Håper det gikk bra med deres lille da. Anonym poster: 30b5c9208f5de7643ba94f95741b8137
Niccoline *savner_kulemage* Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Helsa til babyen går først, ferdig med den saken Skjønner ikke folk såpass er de jaggu sosialt tilbakestående!
lille sprelle Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Selvsagt får de vente til de er sikre på at de ikke er smittet! Husk å ha antibac stående på bordet. Greit med en liten sveip over hendene før de skal dille med hender og ansikt på den lille.
lille sprelle Skrevet 12. november 2012 #14 Skrevet 12. november 2012 Det er forresten lite sannsynlig at den lille blir smittet, men det er værre med dere andre!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #15 Skrevet 12. november 2012 Unødvendig å utsette nyfødte for smitte, men dere vet jo faktisk ikke om de er smittet! Sånn sett kan jo alle teoretisk sett være smittet med et eller annet som ikke har brytit ut enda... Og hva skal man gjøre dersom man har yngre barn? Skal man holde dem hjemme fra bhg i flere mnd for å unngå smitte og for guds skyld aldri la dem komme nær babyen?! Anonym poster: 82fa0f161ac69cf538006de0d7e10dd1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #16 Skrevet 12. november 2012 Det må da være måte på hvor beskytta en baby skal være. Jeg forstår at man ikke vil ha spysyke i huset, men man kan faktisk ikke beskytte en liten baby mot alle basselusker som finnes. Hvertfall ikke om det har søsken. Her får vi nr 4 iløpet av denne uken, og om en av de andre barna skulle få omgangsyke i den nærmeste tiden så må vi jo bare leve med det. Kan jo ikke kaste ungen ut, eller flytte på hotell. Med tre andre barn i huset må vi bare regne med at babyen vil bli utsatt for smitte, og er egentlig ganske avslappet til det. Anonym poster: 96befd5a69f8e988199a178288fab919
Miss Chocolate Skrevet 12. november 2012 #17 Skrevet 12. november 2012 Det er forresten lite sannsynlig at den lille blir smittet, men det er værre med dere andre! Det er feil! Min lille baby var akkurat innlagt på sykehuset og da fortalte de at det er en myte at så små er "beskyttet av morsmelken". De blir smittet like fort som andre og tilstanden blir fort farlig for så små. Dessuten er det slitsomt både for mor og baby å måtte legges inn på sykehuset for noe som kunne vært unngått!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #18 Skrevet 12. november 2012 Unødvendig å utsette nyfødte for smitte, men dere vet jo faktisk ikke om de er smittet! Sånn sett kan jo alle teoretisk sett være smittet med et eller annet som ikke har brytit ut enda... Og hva skal man gjøre dersom man har yngre barn? Skal man holde dem hjemme fra bhg i flere mnd for å unngå smitte og for guds skyld aldri la dem komme nær babyen?! Anonym poster: 82fa0f161ac69cf538006de0d7e10dd1 Vi har eldre barn, men vi er ikke så ofte syke uannsett. Det vi ikke vet kan vi ikke begrense. Men nå vet vi faktisk at de har vært ei hel helg med noen som har spysjuka nå, så sjansen er vel VELDIG stor for at de er smittet. Og om de fikk komme nå og så ble syk i morgen eller onsdag og vi ble smittet så hadde det jo vært dumt at vi bare lot det skje, når vi viste bedre. Vi har faktisk aldri hatt spysjuka, heldigvis. Og det selv med barnehagebarn. Anonym poster: 30b5c9208f5de7643ba94f95741b8137
Miss Chocolate Skrevet 12. november 2012 #19 Skrevet 12. november 2012 Det må da være måte på hvor beskytta en baby skal være. Jeg forstår at man ikke vil ha spysyke i huset, men man kan faktisk ikke beskytte en liten baby mot alle basselusker som finnes. Hvertfall ikke om det har søsken. Her får vi nr 4 iløpet av denne uken, og om en av de andre barna skulle få omgangsyke i den nærmeste tiden så må vi jo bare leve med det. Kan jo ikke kaste ungen ut, eller flytte på hotell. Med tre andre barn i huset må vi bare regne med at babyen vil bli utsatt for smitte, og er egentlig ganske avslappet til det. Anonym poster: 96befd5a69f8e988199a178288fab919 Man man jo ikke sammenligne syke søsken med syke besøkende som vil se babyen! Har selv en syk storebror her som har fått beskjed om å holde seg unna babyen nå som han kan smitte.. Ingen vits å ta noen risk når man har nyfødte i hus.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #20 Skrevet 12. november 2012 Det må da være måte på hvor beskytta en baby skal være. Jeg forstår at man ikke vil ha spysyke i huset, men man kan faktisk ikke beskytte en liten baby mot alle basselusker som finnes. Hvertfall ikke om det har søsken. Her får vi nr 4 iløpet av denne uken, og om en av de andre barna skulle få omgangsyke i den nærmeste tiden så må vi jo bare leve med det. Kan jo ikke kaste ungen ut, eller flytte på hotell. Med tre andre barn i huset må vi bare regne med at babyen vil bli utsatt for smitte, og er egentlig ganske avslappet til det. Anonym poster: 96befd5a69f8e988199a178288fab919 Dere får gjøre som dere vil. Men jeg som skrev over her at min baby ble lagt inn på sykehus på en "uskyldig" forkjølelse. Vi har også eldre søsken i hus, og jeg tar selvfølgelig de forholdsreglene jeg kan ta i forhold til dem. De får feks ikke sutte på babyens smokker, vaske seg på henda osv. Min baby ble smittet av søskenbarn. Og den smitten kunne like gjerne kommet fra storesøsken. Vi kan ikke beskytte dem mot alt, men jeg vil alltid gjøre mitt beste for å unngå det. Anonym poster: b9fc04e5f1d60f1417b64cc6d195a812
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #21 Skrevet 12. november 2012 Her i huset får alle besøkende spørsmål om de er friske før de får komme på besøk til den nyfødte. Antibac-flaska står på stuebordet, og alle får streng beskjed om å bruke den eller vaske hender før de tar på babyen. Såpass bør man kunne kreve:) Hadde nok drøyd 2-3 døgn før de fikk komme disse som var utsatt for omgangssyke, det er EKSTREMT smittsomt (og håndsprit virker forresten ikke på omgangssykevirus), ingen poeng i å ta sjanser. Anonym poster: 849620d44d4682db684b5e0dbcc71b6b
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. november 2012 #22 Skrevet 12. november 2012 Dere kom hjem i helgen og folk er sure allerede for at de ikke har sett ungen? Ville vært mer bekymra for det enn om ungen ble smittet. Si du ikke orker besøk enda, men gir beskjed når det passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå