Gå til innhold

Barneticks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd at barna deres har hatt ticks som har gått over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Vi gikk hele runden med lege, øyelege etc da ungen begynte å ha rare, overdrevne blunkinger som seksåring - og så plutselig var det borte igjen like fort som det kom (var noen måneder).

Skrevet

Her begynte sønnen vår som nærmer seg seks år å få tics for et års tid siden. Kremting, tung pust og litt andre rare lyder. Han har hatt tre-fire perioder med tics siden da, noen dager veldig mye, andre dager sånn at bare jeg legger merke til det.

Så går det flere måneder uten. Grunnen til at jeg legger godt merke til det er fordi jeg selv har og har slitt med tics (ikke veldig tydelige for andre, men utrolig slitsomt for meg), helt siden barndommen. Mest sannsynlig har jeg en mild form for tourettes og sønnen min er derfor arvelig belastet.

I følge lege og tourettesforeningen kan det like gjerne bare være forbigående tics, uten at han trenger å fortsette å ha det videre i livet.

Men jeg er obs.

Svarte deg vel ikke egentlig på spørsmålet, men det er ganske vanlig at barn har tics i perioder uten at det er tourettes, at de bare "vokser" det av seg :)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :-)

Lillemann på fire har akkurat sånn type blunking som sug lut beskriver og jeg krysser alt jeg av fingre for at det skal gå over!

Både pappa og en av brødrene mine har nemlig ticks (muligens udiagnostiser Tourettes) så det er litt arv inne i bildet her også.

Skrevet

Ja, håper det bare er forbigående, men om det ikke er det, så er sønnen (?) din heldig som har en mor som vil ta tak i det om det trengs!

Er jo større sjanse for at han er som dine slektninger siden det er en arvelig komponent her og om han skulle ha tourettes så er det mye man kan få hjelp til, hjelpetiltak osv. Lurt å ta tak i det tidlig i så fall :)

Om du lurer på mer om tourettes, spør Juliea, hun er ekspert ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...