Gå til innhold

Hva er det vanlig at en toåring kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ingen "skrytetråd", jeg lurer faktisk.

Jenta mi blir 2 år i januar. Jeg har lest at rollelek og å "late som" er noe de begynner med i 2-3 årsalderen, men hun har drevet med dette lenge. Hun "spiser" kaken på bildet i boka si og deler den med andre, hun drikker av alle mulige rare kopper og "lager mat" når hun får låne bolle og sleiv.

Jeg har også lært at så små barn ikke skal få valg, men om vi spør hva hun vil ha på skiva i dag svarer hun som oftest prim, kaviar osv.

I tillegg kan hun "telle" til ti, hopper over et par tall, men kan ellers remsa fra en til ti, og hun teller fysiske ting til fire.

Hun er allikevel ikke så veldig sterk språklig, hun setter sammen noen små setninger, men ikke så mange. Hun har vært litt lite interessert i å repetere ord hun hører, men dette begynner å komme seg og vi ser språkutviklingen blir litt bedre etter hvert.

Hva er det vanlig at barn på den alderen kan? Er klar over at det varierer fra barn til barn...

Anonym poster: a7885faa8ed3fd484702d103d85cc5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun høres dritnormal ut :)

Før datteren min fylte to holdt hun også på sånn. Hun kunne snakke en del da.

Sønnen min snakket ikke noe som helst før han fylte to, men da kom det lange setninger med rulle-r da han først begynte.

Mine to er forskjellige som natt og dag :)

Endret av Gulosten™
Skrevet

Akkurat den alderen der skjer det utrolig mye i, og ting går litt i rykk og napp. Derfor kan det variere så veldig fra unge til unge, men i løpet av ganske kort tid jevner det seg ut både med tanke på språk, type lek, hvordan de fungerer sosialt, hva de er flinke til både grov- og finmotorisk.

Barnet ditt høres veldig normalt ut synes jeg, ganske så gjennomsnittlig.

Anonym poster: 98d711f22cce3a0dfe2c8a236828b22b

Skrevet

Som du sier det varierer fra barn til barn og forskjellene kan være store. Noe av det du skriver om henne gjør min jente på 18 mnd nå, mens gutten min ikke gjorde det før han var 3 år

Anonym poster: 138eb0259007c78a1bb653446204c3a3

Skrevet

høres ut som en normal 2 åring.

Skrevet

Det høres ut som jenta di er normal. Min sønn kunne det samme da han var to, men var i tillegg god til å prate i setninger opptil 7-8 ord.

Det de sa på helsestasjonen da vi var på toårskontroll var at grunnen til at de gjerne utsetter toårskontrollen til barna er to år og tre mnd, er at det svært ofte skjer mye med språket rett etter fylte to.

Barn er ulike, min toåring har f.eks en utpreget humoristisk sans og bruker ironi, som er ganske uvanlig for sånne småttiser. På andre områder derimot ser jeg at jevnaldrende ligger foran ham.

Skrevet

Hun høres jo veldig normal ut, og ganske så lik min 2-åring.

Jenta mi er 2 år og 2 mnd. Hun kan synge noen sanger, snakker i setninger, dog litt utydelig for andre..., velger hvis hun kan, teller til 17 med et par feil, men har ikke så stor forståelse for hva tallene står for enda. Kan noen ganger telle samtidig som hun peker på for eksempel rett antall kuler, men like ofte blir det feil...., tar gjerne en leke som ligner på en mikrofon, synger og sier "norske talenter", osv. Er sta, trasser en god del etc.

Anonym poster: 646da75da0c408fc2d246cfcdd960065

Skrevet

Hun høres helt normal ut :) Vesla her blir 2 år i desember. Sier setninger på opptil 5 ord. Gjentar det meste vi sier.

Sier hva hun vil ha på brødskiva, teller til 10 o.s.v.

Anonym poster: 2fc840ceb3f2f6c7a0ebd934c2a5c5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...