Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har delt økonomi. Vi betaler inn på en felleskonto et fast beløp i månden som skal dekke mat,strøm, forsikring, drivstoff osv.

Da jeg hadde en god økonomi da vi begynte sammen, så var jeg eier av hus, bil, mc og det som man ellers trenger. Min samboer hadde ingen ting og heller ikke jobb. Hun har tatt utdanning senere og hadde liten inntekt i en periode på 3 år, men har nå en grei inntekt.

Men nå er hun ikke enig i at hun skal betalemed på forsikring, drivstoff og annet som går til ting som jeg eier. Hun mener at de felles pengene kun skal gå til mat, strøm og det barna trenger.

Jeg føler dette feil. Hun deltar ikke i utgifter til vedlikehold av verken hus eller bil og da vi byttet bil for kort tid siden mente hun at hun skulle eie 50% av bilen, selv om hun ikke er med på å betale på den eller eide bilen som ble byttet inn.

Er usikker på om det er jeg som er vanskelig og kiip, eller hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at de tingene du eier, de skal du betale med for egne penger. De tingene hun BENYTTER skal hun dekke kostnaden forhåndsmessig, feks hvis hun bruker bilaen 50% av tiden skal hun betale 50% av kostnadene forbundet med bilen ila et år. Jeg synes ikke hun skal trenge å eie den, men da skal du selv stå for verditap mv, det skal ikke medregnes i hennes kostnadsdel.

Ifht bolig bør dere bli enige om et beløp som skal dekke løpende kostnader. Type husleie rett og slett hvor det tas høyde for vedlikehold, forsikring mv. Jeg er av den mening at her sitter hun eventuellt igjen uten eiendeler ved et eventuellt brudd og hennes del av dekning for felles kostnader skal da kun dekke utgifter (dvs renter på lån, men ikke avdrag feks) veldikehold, kommunale avgifter mv.

Det å ha delt økonomi er komplisert, og byr ofte på minst like mange vansker som å ikke ha det, samt at man jo ofte ender opp med en skjevfordeling når den ene parten har mye og den andre mye mindre.

Lykke til, det er ikke enkelt.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde aldri gått med på å betale på forsikringer og vedlikehold av et hus jeg ikke eier noe av. Men synes ikke hun skal bo der grais nei. Kan hun ikke betale en sum husleie til deg? Eller la henne kjøpe seg inn med en viss andel i huset, eier hun 1/3 dekker hun 1/3 av alle utgiftene forbundet med huset. Bilbruket hennes synes jeg hun bør dekke, da mener jeg bensin og er dette en bil hun bruker mye synes jeg og hun skal være med på å betale verksted ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...