Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 4 åringen her i huset kan være en prøvelse når det gjelder middag. Han kan like noe en dag, som han ikke liker dagen etter og noen ganger kan det være motsatt(ja kan ha samme middag to dager på rad pga rester). I dag ble middagen servert til kveld fordi vi har hatt gjester i hele dag. Sa i fra at dette er kveldsmaten, vis ikke vi sier i fra så skal storbror altid ha noe annet før han legger seg for å dra ut tiden. 4 åringe var da i sitt liker ikke modus, selv om vi hadde mat som vi vet han liker og har spist flere ganger siden vi viste at det ville være barnas kvledsmat. Vi pleier ikke å servere noe annet før til neste måltid noe han vet godt. Han valgt å gå fra bordet uten så mye som å smake på noe som helst, så han la seg uten å ha spist noe sien de spiste yogurt med musli og havregryn kl tre. Har hatt litt dårlig samvittighet fordi jeg fordi jeg har hørt han har holdt på i senga lenge før det ble rolig. Ikke lett å prøve og være en god mor og være konsekvens når en vet at det ligger en oppe som er sulten og ikke får sove. Anonym poster: 17f01bb67514f399b4b059107e03ce80
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Ikke for å helle bensin på den dårlige samvittigheten, men den synes jeg faktisk er vel fortjent. Jeg hadde uansett ikke sendt 4-åringen sulten til sengs. Selv om han var trassig som juling. Hvis jeg var deg, ville jeg neste gang latt være å ta den kampen akkurat på en dag da middagen var kveldsmat. Anonym poster: 2bf8e51222e85bde3d45ae5f9f2d25c7
Kliko Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Jeg er mottsatt av hun over her jeg da. Ingen dør av å legge seg sulten for en kveld. Og en fireåring sier i fra når han er skikkelig sulten skulle en tro. Kanskje han lærte da
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Om han nekter å spise noe du vet han liker var han neppe så sulten. Om han ikke har en diagnose av noen sort så vil han neppe si nei til mat han liker om han er veldig sulten. Og han ville ihvertfall kommet etter han har lagt seg og spurt etter mat om han virkelig var sulten. (så fremt dere ikke har et slikt forhold at han er redd for dere, men da hadde du neppe skrevet her og hatt dårlig samvittighet for dette) Har en jente som er litt som gutten din bare et år eldre. Favorittmaten ene dagen liker hun ikke neste og omvendt. Og noen dager vil hun ikke ha middag og spiser knapt til kvelds for det. Man er ikke alltid sulten, det går opp og ned noen dager spiser man masse andre dager svært lite sånn er det med voksene og sånn er det med barn. Anonym poster: fd46615bf4103db8815137967fda116c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Det ville jeg ikke gjort. Mat får aldri bli en maktkamp her i huset. Vi serverer alltid middag som siste måltid og dersom et av barna ikke vil ha får de selvfølgelig noe annet før de legger seg. Har aldri fått kresne barn av den grunn. Tvert imot synes jeg det er en mennskerett å få bestemme hva man vil putte i munnen. Både for liten og stor. Anonym poster: f794a113e7dfb2b0e3531ed37d9f5bfb
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Føler i grunn at det ikke var noen kamp. Vi sa bare at dette var dagens middag og kveld, han så var det var sa takk for mat og gikk opp og ryddet (merkelig nok). Han tok sitt valg der og da, og angret sikkert etter på det nå, det er greit at han ikke vil spise og da får han gå på loftet for å ikke sitte å tulle og tøyse og lage uhygge og forstyrre de som spiser. Vi har hatt noen runder rundt bordet med dette og har kommet frem til at det beste er at han går opp mens vi andre spiser. Så får han mat til neste måltid og nå er det neste måltidet frokost i morgen! Anonym poster: 17f01bb67514f399b4b059107e03ce80
ærlig talt Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet! Hvis ungene mine hadde fått valget, hadde de ikke spist middag ( bortsett fra fiskegrateng), de hadde heller spist brødskiver. Derfor spiser vi middag til kvelds, da får de i seg middag. Spiser vi middag kl 15-16, spiser de ingenting, venter heller til brødskivene om kvelden. Siden barnet ditt ikke spiste, var det nok ikke utsultet
Elsker livet Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Det er viktig å være konsekvent. Men jeg føler kanskje dette ble litt mye for en på 4 år å få helt taket på. Dere hadde middagen på en tid dere normalt ikke har, dere var ikke konsekvente selv med tanke på at dere ikke serverte kveldsmat. Så her syns jeg dere burde latt barnet velge mellom middag og kvelds.
Nikamo Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Synes ikke du skal ha altfor dårlig samvittighet da - hadde han vært veldig sulten så hadde han vel bedt om ei brødskive? Men neste gang kan dere kanskje gi han valget mellom middagen og brødskiver (hvis middagen er kveldsmat vel å merke); på den måten vil ingen av dere "tape"...
Linn2007 Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Synes heller ikke du skal ha dårlig samvittighet. Hadde gjort det samme og hadde de klaget på at de var sultne, hadde jeg satt frem middagen igjen. Mine kan ofte spise lite til middag, men spiser gjerne opp resten til kvelds.
Tingenes Herre Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Det ville jeg ikke gjort. Mat får aldri bli en maktkamp her i huset. Vi serverer alltid middag som siste måltid og dersom et av barna ikke vil ha får de selvfølgelig noe annet før de legger seg. Har aldri fått kresne barn av den grunn. Tvert imot synes jeg det er en mennskerett å få bestemme hva man vil putte i munnen. Både for liten og stor. Anonym poster: f794a113e7dfb2b0e3531ed37d9f5bfb Det der er en slippery slope. En menneskerett å bestemme hva man vil putte i munnen? Greit nok om barnet ikke vil ha middag, men å tilrettelegge ved å alltid tilby noe annet- Kan fort bli brødskive med Nugatti til alle måltider da. Nei, å lære seg å smake på og spise den maten man blir tilbudt er en del av en sunn barneoppdragelse. Flott at dine barn ikke har blitt kresne av den type praksis, men dere er vel heller unntaket som bekrefter regelen, enn et eksempel til etterfølgelse.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Det ville jeg ikke gjort. Mat får aldri bli en maktkamp her i huset. Vi serverer alltid middag som siste måltid og dersom et av barna ikke vil ha får de selvfølgelig noe annet før de legger seg. Har aldri fått kresne barn av den grunn. Tvert imot synes jeg det er en mennskerett å få bestemme hva man vil putte i munnen. Både for liten og stor. Anonym poster: f794a113e7dfb2b0e3531ed37d9f5bfb Helt enig. Derfor går det kun i brødskiver med nugatti her i hus. Til variasjon spiser treåringen noen ganger ren melkesjokolade og salt potetgull. Viktig å ikke bestemme over barna sine. Anonym poster: 7f129197ab04933527af4d537bf51cf8
prettyfishy Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Jeg synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Vi har ofte midda som kveldsmat hjemme hos oss, da blir det ikke kveldsmat etter kveldsmaten. Ønsker man ikke spise da, ja, da går man sulten til sengs. Det er en naturlig konsekvens av å ikke spise det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå