Gå til innhold

Hva skal til for at barn får sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det "aldersgrense" på det?

Lurer ikke for min egen del, altså, er bare nysgjerrig ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen unger bør få det uansett grunn. Det er alltid andre ting som kan gjøres.

De fleste unger som får dette får det ikke på grunn av at de trenger det, men på grunn av at foreldrene ikke orker ordne opp i det selv.

Anonym poster: cfcdfc4f17a050a9ec5c31208ba60789

Skrevet

De fleste unger som får dette får det ikke på grunn av at de trenger det, men på grunn av at foreldrene ikke orker ordne opp i det selv.

Kanskje du heller skal svare på spørsmålet?

Anonym poster: c21f67f89b659b30f60ce537cd545dce

Skrevet

Wow, du har virkelig ikke peiling!

Skrevet

Mine fikk det da de var to år.

Det var IKKE fordi vi ikke gadd og ordne opp. Etter flere mnd med sykdom som ørebetennelse og halsbetennelse mm var tvillingene blitt vant til å våkne opp 8-10 ganger hver, hver natt. De ropte og ville opp i stua, det var jo der jeg hadde sittet om natta og trøstet dem da de var syke. Prøvde i 5 mnd å få dem til å sovne igjen uten å ta dem opp. Men da illskreik de og vekket hverandre og det kunne ta timer å få roet dem.

Til slutt var vi så slitne alle fire at pappaen og jeg ikke kunne kjøre bil en gang, fordi vi var for trøtte til at det var forsvarlig.

Brukte Vallergan tre netter og problemet var løst.

Hadde ikke vi fått sovemedesin til ungene da vi gjorde det hadde det nok endt i psykose for både meg som var hjemmeværende og pappaen som prøvde å fungere på jobb.

Anonym poster: bffb2b0f5303ac8688332b762943ae59

Skrevet

Det går an og få vallergan fra barnet er 2 år det er ett søvn dyssende middel

Skrevet

Jo det er nettopp det jeg har.

Skrevet

Det tviler jeg på:)

Skrevet

Det tviler jeg på :)

Ok, det får du da bare.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Og er det "aldersgrense" på det?

Lurer ikke for min egen del, altså, er bare nysgjerrig ;)

Vår datter fikk det rett før hun ble to. Vallergan. Vi hadde ikke sovet siden hun ble født. Hun sov ikke, sov urolig og våknet hver natt, flere ganger. Hun var dritsur og grinete konstant, overtrøtt. Hun var umulig. Hele familien led under hennes søvnløshet. Hun utviklet seg dårlig også. Vi fikk beskjed om 4ml vallergan 1t før søvn til hun sov i en vane. Det hjalp. Livet vært er godt nå. Vi brukte vallergan i to uker. Det er to år siden nå:-) takk Guud for at vi brukte det! Vi var så desperate!

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Apropos aldersgrense. Fastlegen sa to år, men barnelegen sa det ikke var noen nedre grense. Han sa og at fastlegene skrev ut doser som ikke fungerte.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Mine fikk det da de var to år.

Det var IKKE fordi vi ikke gadd og ordne opp. Etter flere mnd med sykdom som ørebetennelse og halsbetennelse mm var tvillingene blitt vant til å våkne opp 8-10 ganger hver, hver natt. De ropte og ville opp i stua, det var jo der jeg hadde sittet om natta og trøstet dem da de var syke. Prøvde i 5 mnd å få dem til å sovne igjen uten å ta dem opp. Men da illskreik de og vekket hverandre og det kunne ta timer å få roet dem.

Til slutt var vi så slitne alle fire at pappaen og jeg ikke kunne kjøre bil en gang, fordi vi var for trøtte til at det var forsvarlig.

Brukte Vallergan tre netter og problemet var løst.

Hadde ikke vi fått sovemedesin til ungene da vi gjorde det hadde det nok endt i psykose for både meg som var hjemmeværende og pappaen som prøvde å fungere på jobb.

Sånn hadde vi det og.. Tvillingjenta vekte broren og alle andre.. Vi ble gale. Jeg skammer meg ikke over p ha gitt vallergan. Håper ikke du gjør det heller.

Alle må sove.

Skrevet

Jeg skammer meg ikke over å ha gitt det, vi holdt på å tørne hele gjengen.

Men vi skulle bare gi 2 ml, synes 4 ml var mye.

De som sier at de aldri vil gi det til sine barn har ikke vært i en sånn ekstrem situasjon, det er tortur og ikke få sove på mange mnd. Mine sov ikke noe på dagen heller.

Skrevet

De som sier at de aldri vil gi det til sine barn har ikke vært i en sånn ekstrem situasjon, det er tortur og ikke få sove på mange mnd. Mine sov ikke noe på dagen heller.

Noen mnd, prøv 7 år. Det at ikke alle velger enkleste utvei for seg selv betyr ikke at man ikke har det veldig vanskelig og tungt.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Samme her. Hun sov kanskje ti min her og der.. Vi fikk dose mellom 2-4 -- legen anbefalte å gå rett på 4.

Og du selvmedlidende anonym som kaller det enkleste utvei.. Det er ikke noe mål for meg å sove minst mulig og prøve i seks-stv år før vi får sove. Det er uaktuelt

Skrevet

"Jeg skammer meg ikke over å ha gitt det, vi holdt på å tørne hele gjengen.

De som sier at de aldri vil gi det til sine barn har ikke vært i en sånn ekstrem situasjon, det er tortur og ikke få sove på mange mnd. Mine sov ikke noe på dagen heller."

Jeg får ikke til å sitere..

Men i alle fall.. Her har vi ikke sovet skikkelig på snart 2 år. Det finnes dager der det overhode ikke er forsvarlig at jeg kjører bil, og jeg har vært gjennom de fleste faser som søvnmangel skaper, både den der jeg sovnet over alt, og den hvor jeg ikke får sove i det hele tatt, selv om ungene sover.

Dette var ikke ment som "jeg er bedre enn deg" eller noe sånt, men man kan ikke si at de som sier at de ikke vil bruke sovemedisin, aldri har opplevd å ha det slik. For det stemmer rett og slett ikke. Når man sier sånt, så får jeg inntrykk av at det er sagt for å lette sin egen samvittighet.

Jeg sier ikke at jeg aldri kommer jeg å ty til medisin, men det skjer ikke enda, og det skal være et langt mer omfattende og langsiktig problem enn de 2 årene vi har slitt. Og så skal alt annet være prøvd, inkl søvnterapeut. Det har ikke vi prøvd enda.

Jeg vet alt om hva søvnmangel gjør med kroppen, litt for mye om det egentlig. Jeg sover aldri en sammenhengende natt og har et gjennomsnitt på rundt 3,5-4 timer oppstykket søvn. I tillegg tar jeg all nattevåk alene, uten avlastning på natt.

Det er tøft, men det er likevel ikke et alternativ å gi småbarnet sovemedisin. Når man hører voksne beskrive hva medisinen gjør med dem, så er det skremmende.

Dere har brukt vallergan over en kort periode og det er godt å høre at dere nå sover godt. Jeg mener ikke at du skal skamme deg for at dere valgte vallergan, men gå ikke rundt å påstå at alle som ikke velger som dere ikke vet hvordan det er å leve med søvnmangel. Noen måneder uten søvn er virkelig ingenting, det må jeg få lov til å si..

Anonym poster: d9f026cdbeaa4a258329ba3a88c39d96

Skrevet

Noen mnd, prøv 7 år. Det at ikke alle velger enkleste utvei for seg selv betyr ikke at man ikke har det veldig vanskelig og tungt.

Oi... så du valgte altså å pine og torturere barnet ditt i hele 7 år? wow

Skrevet

Hvordan var barna dagen etterpå? er det ikke hangover på vallegan?

Anonym poster: deece25950f80c208a58549fe681277a

Skrevet

Her fikk mini vallergan rett før han var året. Han hadde da sovet fire netter hele netter i sitt liv. Problemet i vår situasjon var at barnelegen gav vallgergan, selv om vi ikke var enige i at det var det som trengtes. Beskjeden var også at vi først måtte prøve det ut før det ble vurdert andre ting. Det viste seg at han var intolerant mot melk, og uten melk gikk det bedre. Men vi var igjennom noen runder med sovemedisin før vi fant ut av det med melka. Nå er han snart tre år og våkner stort sett bare en gang hver natt.

Anonym poster: 831df672aab9a40428c93c0e9d8e45b9

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hvordan var barna dagen etterpå? er det ikke hangover på vallegan?

Anonym poster: deece25950f80c208a58549fe681277a

Ikke som vi la merke til. Vi fikk en jente som var uthvilt. Ikkeno hangover. Etter to søvnløse år med tvillinger og en sliten storesøster må jeg innrømme at hadde hun vært hung over dagen etter hadde vi alle fått en natt på øyet.. Men, hun ble ikke det i det hele tatt:-)

Skrevet
Hvordan var barna dagen etterpå? er det ikke hangover på vallegan? Anonym poster: deece25950f80c208a58549fe681277a

Barnet mitt fikk vallergan 2 netter på rad når hun var 6 mnd gammel. Fikk ikke noe hangover, hun var derimot blid og herlig hele dagen og rullet rundt for første gang! Snakk om at det hjelper å få noen gode netters søvn! Trengte aldri å bruke det mer, da hadde hun fått inn i systemet at det fint gikk an å sove 1x12 t i stedenfor 4x30 min og 2x2 timer :)

Anonym poster: e0c2d4965264724ed71ff7e0279ac76c

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Det var ikke pent sagt, selv om jeg også reagerte på å la prinsipper gå foran alt. Hun var nok redd for medisiner. Vi kan ikke dømme henne. Av og til kan vi holde tankene våre inne.

Skrevet

Det var ikke pent sagt, selv om jeg også reagerte på å la prinsipper gå foran alt. Hun var nok redd for medisiner. Vi kan ikke dømme henne. Av og til kan vi holde tankene våre inne.

Ja, beklager. Jeg angret i det samme jeg hadde lagret. Det var ikke pent sagt. Jeg tastet i sinne. Men for meg er det uforståelig at noen har så sterke prinsipper at de vil la barnet sitt gå søvnløst i 7 år, uten å i det minste forsøke medisiner. Man ville vel ikke nektet medisiner i andre tilfeller? Ja, det er fryktelig slitsomt for mor og far å gå søvnløse, men det er da ikke noe mindre ille for barnet?

Jeg har prøvd å gå søvnløs selv (ikke grunnet barn) og da jeg endelig tok kontakt med legevakta mente legen at om jeg hadde gått enda en natt til uten søvn, så var sannsynligheten stor for at jeg ville bli psykotisk! På det tidspunktet hadde jeg sovet dårlig (2-3 timer i døgnet) i noen uker, og ikke sovet noen ting de fire siste døgnene.

Jeg er helt enig i at veldig mye burde prøves før man tyr til søvnmedikamenter (både når det gjelder voksne og barn) og at forsiktighet med alle typer medikamenter er lurt. Men jeg ville aldri tynet det i 7 år, uten å i det minste forsøke medikament.

Skrevet

Her så var det en helt utslitt mor og ett barn som ble syk pga søvn mangel. Hun har atopisk eksem, og hadde en periode der hun så ut som en kjøttkake på kroppen. Dagen gikk ganske grei uten så mye kløing, men når natten kom og hun var trøtt så klødde hun seg til blods på null komma niks. Så det var en ond sirkel vi ikke klatre å komme oss ut av, så jeg angrer ikke på at vi gikk til det skrittet. Barnet som er 9 år er veldig glad for det. Hun merket at hun ble litt trøtt av den på dagen, men hun klarte å gå på skolen dagen etter, og ikke minst var der mer enn en time før hun ble sendt hjem med vondt hode, trøtt, sliten og i det hele tatt en unge som ikke klarte å fungee i det daglige livet. Tror vi brukte det i 5 netter, og da fikset det alt. Vi alle fikk livet tilbake. Er ikke bare barnet som ikke klare å sove det går utover. Mor som må være våken, søsken og stefar i huset som og prøver å få en natt søvn. Og det er ikke like enkelt når det høres gråt hele natten, pga sår på kroppen som gjør vondt.

Anonym poster: a580634b964be0519b28aa9a0dd5aaac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...