Gå til innhold

Ritalin, hva skjer hvis man tar det og ikke har AD/HD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenåringen min har ifølge BUP mest sannsynlig AD/HD og de vil at han skal prøve Ritalin. Er litt bekymret for at diagnosen ikke stemmer. Så da lurer jeg på hvordan medesinene vil virke på han hvis han ikke har det.

Er det som et vanlig menneske tar amfetamin? At han blir litt hyper?

 

Anonym poster: 0e372bfc908cbdf0b379bc4df9a76773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil ikke skje noe særlig da. Det er nok derfor de vil prøve det ut, nettopp fordi at det bare virker på mennekser med AD/HD (dette er ikke 100% korrekt, men å gå i detaljer vil ta for lang tid, men generelt kan man si at "normale" mennesker ikke vil blir roligere og mer konsentrert av Ritalin men en med AD/HD vil en som regel merke en enorm forskjell på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke noen fare for at han blir hyper?

 

HI

 

Anonym poster: 0e372bfc908cbdf0b379bc4df9a76773

 

Heller liten ;) Og skulle han bli det så kan du sannsynligvis avskrive AD/HD som diagnose i hvert fall. Dessuten pleier dosene å være små og er for det meste ut igjen av kroppen etter ca 5-7 timer. I motsetning til hva mange later til å tro er det ikke slik at når barnet får Ritalin er det "dopet" døgnet rundt og helt avhengig. Dere kan jo teste det ut tidlig på dagen?

 

Jeg jobber med flere ungdommer som har AD/HD og vi merker en ENORM forskjell de dagene de ikke har tatt medisinen sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke noen fare for at han blir hyper?

 

HI

 

Anonym poster: 0e372bfc908cbdf0b379bc4df9a76773

 

Heller liten ;) Og skulle han bli det så kan du sannsynligvis avskrive AD/HD som diagnose i hvert fall. Dessuten pleier dosene å være små og er for det meste ut igjen av kroppen etter ca 5-7 timer. I motsetning til hva mange later til å tro er det ikke slik at når barnet får Ritalin er det "dopet" døgnet rundt og helt avhengig. Dere kan jo teste det ut tidlig på dagen?

 

Jeg jobber med flere ungdommer som har AD/HD og vi merker en ENORM forskjell de dagene de ikke har tatt medisinen sin ;)

 

Medisinen er ikke ute av kroppen i løpet av 5-7 timer. Legemidlet har max plasmakonsetrasjon etter ca 2 og 5-7 timer (pga sammensetningen). Sjekk felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar nok litt feil, Alva, for Ritalin er sentralstimulerende, og amfetamin-lignende, stoff som kan gjøre at den som ikke har ADHD kan bli hyper og/eller rusa.

 

http://no.wikipedia....ki/Metylfenidat

 

Jan KAN bli, men sjansen er veldig liten for det. Derfor skrev jeg også at det er lite sannsynlig, ikke umulig :) Det er dessuten vanlig å starte med en ganske liten dose og så prøve seg fram etter det.

 

 

 

 

Anonym poster: d5adf666d4fedb8e8f364e82d5cdb8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Medisinen er ikke ute av kroppen i løpet av 5-7 timer. Legemidlet har max plasmakonsetrasjon etter ca 2 og 5-7 timer (pga sammensetningen). Sjekk felleskatalogen.

 

Da er jeg nok blitt feilinformert på kursene jeg har vært på :) Der lærte vi at virkningen fortok seg etter ca 6 timer og at der derfor kunne være nødvendig med opp til 3 doser på en dag. Men om jeg skrev noe feil, så beklager jeg selvsagt det! Bare antok at de jeg hadde lært på de ulike kursene (holdt av psykologer som er spesialister på dette) stemte. Min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor i alle dager du har vært på opptil flere kurs om ADHD og Ritalin-bruk? Har selv vært i ungdomsskolen i mange år og aldri blitt tilbudt et sånt kurs...

 

Anonym poster: 1a22ada7771eeb7fbe40eddfa6473d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor i alle dager du har vært på opptil flere kurs om ADHD og Ritalin-bruk? Har selv vært i ungdomsskolen i mange år og aldri blitt tilbudt et sånt kurs...

 

Anonym poster: 1a22ada7771eeb7fbe40eddfa6473d81

 

Jeg var på to i forbindelse med studiet mitt da jeg fordypet meg i dette :) Så ett siden da jeg hadde en klasse med intet mindre enn 4(!!) AD/HD elver i. Det var ganske heavy og flere lærere ba om å bli kurset. Ritalin har ikke vært hovedessensen på noen av kursene, men nevnt underveis siden dette er et hjelpemiddel for mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at en uten ADHD skal bly hyper og rusa av en enkeltdose Ritalin er heller liten. Man kan bli litt mer våken og mindre sulten, men den store rusen vil nok ikke komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO..det blir samme effekt som om man tar amfetamin...tok det selv i min ungdom

 

Anonym poster: 8373769d86b9eb6ec6e8bdadb1018df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin vil fungere på de aller fleste.

Veldig mange studenter tar dette for å bedre konsentrasjonen ved f.eks eksamen. Dette er veldig utbredt i statene.

 

Hørte dette senest i går fra en professor og psykolog, med flere års erfaring fra leder innen BuP og barnepsykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JO..det blir samme effekt som om man tar amfetamin...tok det selv i min ungdom

 

Anonym poster: 8373769d86b9eb6ec6e8bdadb1018df0

 

Ja, noen får en slik reaksjon, men når man prøver ut Ritalin på barn/ungdom med AD/HD er det vanlig å starte med en liten enkeltdose og det er veldig få som reagerer nevneverdig på denne dosen dersom de ikke har AD/HD. Så joda, det kan skje, men det er ganske usannsynlig. Dersom ungdommen til HI har AD/HD vil de nok merke desto større forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par bekjente som tar ritalin som et slankemiddel! Det likner nok litt på effedrin tenker jeg (effendrin?)

 

Anonym poster: 4ed6b6f5848ca79141f4bd1f304cfd70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO..det blir samme effekt som om man tar amfetamin...tok det selv i min ungdom

 

Anonym poster: 8373769d86b9eb6ec6e8bdadb1018df0

 

Det blir ikke det hvis ikke du er voldsomt sensitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro det skjer så mye med en tablett, da ville legene neppe hautprøvd det på så mange kanskje-adhd-barn, men ved store doser kan man ruse seg på ritalin. Dette vet jeg fordi en ungdom jeg kjenner til hadde drevet med salg av ritalinen sin i stedet før å ta den selv. Selv hadde han tatt hasj. Han lurte visst alle ganske lenge, i alle fall mange måneder. Om man ikke kunne få rus av ritalinen , tror jeg ikke den/de somn kjøpte den ville ha fortsatt å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin vil fungere på de aller fleste.

Veldig mange studenter tar dette for å bedre konsentrasjonen ved f.eks eksamen. Dette er veldig utbredt i statene.

 

Hørte dette senest i går fra en professor og psykolog, med flere års erfaring fra leder innen BuP og barnepsykologi.

 

Forskjellen ligger nok mest i graden av effekt :) En uten AD/HD vil normalt ikke merke så stor forskjell, mens en med AD/HD normalt vil merke en helt enorm forskjell. Jeg må innrømme at jeg er rusten på terminologien, så jeg husker ikke hva elementene heter lenger, men det er omtrent slik (svært enkelt og noe ukorrekt forklart da jeg ikke husker begrepene):

 

Hos en "normal" person overføres impulser (skulle gjerne hatt rett ord her, men kommer ikke på det for alt i verden) ganske enkelt fra ene instansen til neste slik at ting fungerer ganske sammenhengende. Ritalin vil derfor kunne hjelpe en "normal" person bitte litt ved å forsterke dette. Hos en med AD/HD vil ikke impulsene bli overført på samme måte og det Ritalin da gjør er å skape disse overføringene slik at vedkommende klarer å oppnå en normal sammenheng. For disse blir altså effekten enorm i forhold til andre der den kan være merkbar men ikke dramatisk.

 

Uff, dette må være tidens dårligste forklaring fra min side, nesten litt flaut rett og slett, men håper du skjønte det likevel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet, lest og kan relativt mye om adhd.

 

Det er riktig at det omhandler hjernens signalsubstanser og ledningshastighet i sentrale nevrotransmittere.

 

Kort fortalt reagerer sentralstimulerende medikamenter slik at du opprettholder dopaminnivået i større grad enn hva som er utgangspunktet, slik at du eksempelvis klarer å holde konsentrasjonen lenger.

 

I USA er det en overhyppighet av barn med adhd, tror tallene snart er oppe i 20%. Det mistenkes at mange ønsker å få en diagnose til barna, for selv og kunne benytte sentralstimulerende midler.

 

Har ei venninne som fikk diagnosen under vår utdannelse. Hun fikk ikke bedre karakterer etter oppstartpå Ritalin, men økte konsentrasjonen og stabilitet i stemningsleie.

 

Det avhenger av graden adhd hvilken effekt du oppnår ved bruk av ritalin, conserta, strattera etc., men nærmest samtlige vil merke en bedring i oppmerksomhet, konsentrasjon osv. ved inntak av sentralstimulerende medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min prøvde, for å sjekke. Vi hadde medisiner liggende etter datteren(som forøvrig sluttet fordi hun følte seg rusa). Dette var Concerta, tror jeg. Mannen ble veldig energisk sånn cirka frem til lunsj, så gikk lufta ut av ballongen og han ble bare trøtt. Han hadde med andre ord mest sannsynlig IKKE ADHD(han er ikke faren til datteren, hvis noen tenker på arv el lign).

 

Og før noen skyter,-vi er godt voksne mennesker som jobber i feltet, og bare gjørde et lite forskningsprosjekt..... ;)

 

Anonym poster: d2e9bc8611d85a97c542c5813b32a516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har ADHD blir han helt rolig av pillene.Hvis ikke hyper til tusen.Uansett vil han få en skikkelig nedtur og bli sint/deprimert og skikkelig trist når pillene``går ut av kroppen``.Har hørt at Concerta er en bedre medisin.,,

 

Hilsen en som har prøvd dette maaaaange ganger!

 

Anonym poster: 358c83fa687889d1e7f6e871f50e0903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Medisinen er ikke ute av kroppen i løpet av 5-7 timer. Legemidlet har max plasmakonsetrasjon etter ca 2 og 5-7 timer (pga sammensetningen). Sjekk felleskatalogen.

 

Da er jeg nok blitt feilinformert på kursene jeg har vært på :) Der lærte vi at virkningen fortok seg etter ca 6 timer og at der derfor kunne være nødvendig med opp til 3 doser på en dag. Men om jeg skrev noe feil, så beklager jeg selvsagt det! Bare antok at de jeg hadde lært på de ulike kursene (holdt av psykologer som er spesialister på dette) stemte. Min feil.

 

Da bør du tipse psykologene, (eller psykiatrene?) om å sjekke felleskatalogen. Jeg mener det. Sjekk felleskatalogen.no selv, du trenger ikke å være spesialist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av medisinering vil en med ADHD ofte bli sløv og mer forsiktig enn ellers. Dette kan vare noen måneder. Og det kan opfattes som en bivirkning i startfasen av bruken, men er egentlig en liten overeffekt i starten av noe som hemmer symptomene på ADHD.

 

Dosen økes forsiktig, fra kanskje så lite som en kvart tablett av Ritalin 10 mg. Så det blir litt deling på dere foreldre her ;) Da snakker vi 2,5 mg Ritalintablett(eller egentlig 2,5 mg Methylphenidat, som er virkestoffet i Ritalin og også Concerta).

 

Ritalin virker vanligvis i ca 3-4 timer, og de fleste trenger minst 3 tabletter daglig. Stress. Concerta varer i mer enn 12 timer, og gir en mer jevn effekt. Man slipper da alle svingningene i fungering, slik man må takle med Ritalin. Så når man har funnet rett dose med Ritalin, så bør man gå over til Concerta i samme døgndose.

 

Man kan ruse seg på Ritalin, selv med ADHD. Knuse og snorte tablettene gir rus til alle. Concerta er ikke det samme, og funker ikke helt som rusmiddel.

 

Methylphenidat er noe som ligner amfetamin, men er ikke amfetamin. Men virkniningen kan være det samme i høy nok dose. Medisinsk dose er ikke litt i nærheten av dette.

 

En med ADHD blir aldri avhengig av Ritalin eller Concerta i medisinske doser.

 

Det Methylphenidat hjelper med, er å hjelpe stoffet Dopamin i hjernen, slik at signaler faktisk går mellom cellene i hjernen, og ikke bare stopper opp der ADHD'en mener den skal. Enkelt forklart.

 

Og en annen ting det ikke ser ut til at dere er klar over, er at hjernen til en med ADHD faktisk er sløv fra oprinnelsen av. Det sentralstimmulerende gjør, er å vekke hjernen til et mer normalnivå, slik de uten ADHD har det.

 

Tenk dere et lite barn som er overtrett. Hvordan vil det barnet oppføre seg? Jo, overreagerer å alt og alle. Men dersom det samme barnet hadde fått nok hvile i søvn, så hadde kanskje situasjonen vært en helt annen. Eller hva tenker dere?

 

 

 

 

 

Anonym poster: 47717aa3353df3a748fafe672cdbe23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du kan ruse deg på Ritalin! Man burte først prøve andre medikamenter som er depomedisiner og ikke Ritalin på ungdom, mener jeg. Jobber med dette og synes det er tragisk å se feil bruk/misbruk av Ritalin.

 

Om dere har hørt nok av fagfolk og vil vite noe om medikamenter el rus fra et brukerperspektiv, så sjekk ut "freakforum" på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...