Gå til innhold

Gode tips til utnyttelse av diger søt gjærdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er tre av fire barn snufsete med stygg hoste så vi har satt en diger søt gjærdeig. De ønsker seg sukkerboller (snurrer med smør, masse sukker og vaniljesukker). Men deigen har hevet seg til himmels så vi ønsker inspirasjon til noe nytt annet enn kanelsnurrer og skoleboller.

Tips noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokoladeboller og kringle

DSC_0861.JPG

Anonym poster: 22d2fe179cb42955217dc3fa0d12c2ac

Skrevet

Det som bruker å være suksess her, er når jeg legger fram rosiner, sjokolade, sukker, kanel osv og gir poden litt deig som han kan jobbe med. Det blir noen skikkelige sukkerbomber ut av det. Men han koser seg kjempe masse når han får lage noe helt selv. Ellers er kringle med sukker, kanel og vaniljekrem kjempe godt!

Skrevet (endret)

Ha en rute sjokolade (kokesjokolade, melkesjokolade...) inn i sentrum av hver bolle (selvsagt før de stekes). Kjempegodt med sjokoladeboller, spesielt når de er nystekte og lunkne og sjokoladen fremdeles er smeltet!

Endret av Allison
Skrevet

Epleboller (fylle med enten eplebiter eller eplemos).

Fylle med annet type syltetøy.

Sørlandsboller - fylle med masse vaniljekrem inni, og ha smeltet sjokoladetrekk utenpå bollen.

Helt vanlige rosinboller.

Lag vanlige hveteboller. Når de er ferdig stekte og avkjølt har du på melisglasur over hele toppen og ruller dem i hakket kokesjokolade etterpå.

Skrevet
Epleboller (fylle med enten eplebiter eller eplemos). Fylle med annet type syltetøy. Sørlandsboller - fylle med masse vaniljekrem inni, og ha smeltet sjokoladetrekk utenpå bollen. Helt vanlige rosinboller. Lag vanlige hveteboller. Når de er ferdig stekte og avkjølt har du på melisglasur over hele toppen og ruller dem i hakket kokesjokolade etterpå.

Hvordan får du til å lage epleboller med eplemos? Jeg forsøkte å ha eplemos i kanlesnurrene mine og smurte den utover sammen med sukker og kanel, men da jeg skulle rulle sammen ble det bare gris og all eplemosen ble presset ut i stedet for å legge seg inni rullen. Skulle gjerne fått det til da, for tror det hadde blitt godt. Og jeg har masse eplemos :)

Skrevet

Deigen blir ikke større ac at den hever. Slå den ned når dere begynner å bake ut så blir det akkurat like mye som ellers.

Anonym poster: 04a958303e0d1b88b370755efc775508

Skrevet
Epleboller (fylle med enten eplebiter eller eplemos). Fylle med annet type syltetøy. Sørlandsboller - fylle med masse vaniljekrem inni, og ha smeltet sjokoladetrekk utenpå bollen. Helt vanlige rosinboller. Lag vanlige hveteboller. Når de er ferdig stekte og avkjølt har du på melisglasur over hele toppen og ruller dem i hakket kokesjokolade etterpå.

Hvordan får du til å lage epleboller med eplemos? Jeg forsøkte å ha eplemos i kanlesnurrene mine og smurte den utover sammen med sukker og kanel, men da jeg skulle rulle sammen ble det bare gris og all eplemosen ble presset ut i stedet for å legge seg inni rullen. Skulle gjerne fått det til da, for tror det hadde blitt godt. Og jeg har masse eplemos :)

Hvis man lager eplemosen selv kan man tykne den litt med maizena når man koker den, slik at den blir litt mindre "tyntflytende". Da blir det mindre gris. Ellers bruker jeg ikke slikt fyll i boller av typen "snurrer" da det, som du sier, blir mye gris av det.

Jeg bruker å ha fyllet inni bollen (altså lage en litt flat "leiv" av hvert bolleemne, legge eplemos på og brette deigen rundt). Sett bollen med skjøten ned mot bakeplaten og stek. Eller man kan lage bollene på samme måte som skoleboller, altså trykke en grop i en bolle og legge eplemosen i gropen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...