Gå til innhold

Ferie og permisjon


håpefull<3

Anbefalte innlegg

Permisjonen min starter i mars 2013. Kan jeg ta ut ferien min f.eks i juli 2013, for så å "fortsette permisjonen" etter ferien? For så å ta 2014-feriekvoten min i begynnelsen av 2014 før pappaen at over? Dvs at jeg utnytter alle ferieukene mine uten å måtte styre med å overføre ferien fra 2013 til 2014. Håper dette var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen problem å ta ut ferie i juli, men om du kan ta ut ferie i mai, når det er røde dager, kan du spare litt på feriedagene. Du må da bare sørge for å ha fått feriepengene dine når du tar ut ferien. NAV tar nemlig ikke hensyn til at det er røde dager i uker som påske, 1. mai, 17. mai, osv. Du må bare oppgi til NAV når du skal ha ferie. Da utsettes permisjonen din. Den eneste tida du ikke kan ta ut ferie, er 3 uker før termin og 6 uker etter fødselen.

 

Jeg tok ut ferie i alle slike uker med røde dager forrige gang og fikk da ei uke ekstra fri. Denne gangen får jeg det ikke til da jeg har termin i slutten av april..... :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg veldig dum, vet ikke om det er IQ'en som er fraværende eller om det er litt for sent på natta for meg.

 

Hvordan klarer du å få en "ekstra uke" bare fordi du tar fri i mnd med røde dager? Hva mener du med at NAV ikke tar hensyn til røde dager, at man ikke får betalt disse dagene når man er i permisjon? Bør man ta ferie i forbindelse med røde dager eller PÅ røde dager ? Blir glad om du gir meg en enkel forklaring, må visst ha dette inn med teskje for å forstå det :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det, jeg skjønte hva du mente :) NÅ er det natta her kjenner jeg :P takk for godt tips, det skal jeg huske på når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg veldig dum, vet ikke om det er IQ'en som er fraværende eller om det er litt for sent på natta for meg.

 

Hvordan klarer du å få en "ekstra uke" bare fordi du tar fri i mnd med røde dager? Hva mener du med at NAV ikke tar hensyn til røde dager, at man ikke får betalt disse dagene når man er i permisjon? Bør man ta ferie i forbindelse med røde dager eller PÅ røde dager ? Blir glad om du gir meg en enkel forklaring, må visst ha dette inn med teskje for å forstå det :-O

Bare tull det med røde dagene. Og man har ikke rett til å dele opp ferieukene sine i enkeltdager. Ikke får man noe mer penger heller til å bruke i eventuelt flere dager.

 

Man får det samme utbetalt hver mnd Det er bare en myte at man ikke får det.

 

Anonym poster: 535324b27b855022d7f635987a1adc51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å ta ut ferie i juli, men om du kan ta ut ferie i mai, når det er røde dager, kan du spare litt på feriedagene. Du må da bare sørge for å ha fått feriepengene dine når du tar ut ferien. NAV tar nemlig ikke hensyn til at det er røde dager i uker som påske, 1. mai, 17. mai, osv. Du må bare oppgi til NAV når du skal ha ferie. Da utsettes permisjonen din. Den eneste tida du ikke kan ta ut ferie, er 3 uker før termin og 6 uker etter fødselen.

 

Jeg tok ut ferie i alle slike uker med røde dager forrige gang og fikk da ei uke ekstra fri. Denne gangen får jeg det ikke til da jeg har termin i slutten av april..... :

 

Jeg har hørt at enkelte arbeidsgivere kan være vanskelige på dette, men ingen av mine arbeidsgivere har sagt at jeg må ta 5 dager ferie når en har ferie i uker med en rød dag!

 

Skjønner ikke helt hva du mener med at en ikke får mer penger. For ferien sin får en utbetalt feriepenger - normalt "skattefrie" og da mener jeg at det ikke trekkes skatt av disse. Arbeidstaker kan få disse utbetalt før avvikling av ferie. De som må forholde seg til utbetalinger fra NAV, bør sørge for at de har fått feriepengene sine utbetalt før ferien avvikles. Da kan en ta disse i de ukene hvor en bruker ferie. Siden de er "skattefrie" vil det utgjør mer pr dag enn nettolønnen.

 

Jeg mener at en får bedre utnyttelse å ferien sin om en kan ta ut 4 feriedager i uker med røde hverdager, enn å ta ut 5...sparer en dag her og en dag der....

 

Jeg er heldig og forholder meg kun til min arbeidsgiver. Jeg får enten 100% eller 80% lønn avhengig av hva jeg velger å ta ut. Da for jeg lønn som normalt uavhengig om jeg tar noen feriedager i en måned eller ikke. Feriepengene får jeg i juni som alle andre ansatte og disponerer de slik jeg vil. Kanskje ikke år arbeidsgiver følger ferieloven helt etter ordlyden, men tolker den i ihvertfall slik at det er lov å ta ut 4 feriedager i uker med 1 rød hverdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg skjønner ikke hva det har å si om feriepengene er utbetalt og jeg skjønner ikke hvordan du får det til at man kan tjene på å legge ferie til uker med røde dager når nav betaler.

 

For nav er alle dager like.

 

Om det er arbeidsgiver som forskutterer så er det noen av dem som betaler ut permpenger som lønn og om du da tar en uke ferie i en uke med feks 1 rød dag så kan selvfølgelig arbeidsgiver velge å trekke 4 dager med permpenger i stedet for 5, men de er ikke pliktige til å gjøre det da de ikke vil få dette refundert av nav.

 

Min arbeidgiver ved første perm var veldig klar på at det ikke var en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Arbeidstilsynet skal det i uker med røde dager kun tas ut ferie i de dager hvor det er vanlige arbeidsdager. Er det en rød dag i uka hvor en har ferie, så brukes det kun 4 feriedager. Arbeidsgiver kan IKKE si at en da tar ut 5 feriedager. Arbeidsgiver får ikke refusjon fra NAV denne ferieuka. Dette er en rett du har tjent opp hos arbeidsgiver året før. Når du tar ut ferie er du "i jobb" og da skal arbeidsgiver betale og ikke NAV.

 

Noe annet er det året etter at en har vært i permisjon da en ikke opparbeider seg rett til feriepenger i mer enn x antall av permisjonen. Her er jeg en av de heldige hvor arbeidsgiver dekker differansen mellom det som er lovfestet rett og full feripengeopptjening.Dvs at jeg tjener opp feriepenger på hele lønnen min når jeg er i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at nav ikke praktiserer at man kan ta 4 dager i en uke med rød dag.. Det eneste du ev. tjener på dette er jo å forlenge permisjonen med noen dager, uten at det blir noe mer penger ut av det, men forlenget perm er jo gull verdt det også.

 

Så lenge du er i permisjon kan nok arbeidsgiver kreve at du tar en uke ferie og ikke 4 dager.

 

Ja du er heldig som både får pengene forskuttert fra arbeidgiver og får full feriepengeopptjening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skjønner heller ikke så mye av det nav greiene, og blir ikke veldig mye klokere av å lese på sidene deres heller. Skal man opplyse nav om når man skal ha ferie også? Så på skjemaet som skal fylles ut og der så jeg ingen steder der jeg skulle fylle inn ferie. Men må jo skrive når min permisjon blir avsluttet og far sin begynner. men min blir jo forskjøvet når jeg har ferie om jeg skjønner riktig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal du forlenge permisjon med ferie så opplyser du til NAV om når du skal ha ferie. Da stopper utbetalinger fra NAV og du får feriepenger dine fra arbeidsgiver om du ikke allerede har mottatt dem. Feks så starter min perm i slutten av juni. Ferien for 2013 tar jeg en gang etterhvert feks september. Videre kan jeg ta 2014 ferien på slutten av permisjonen. Husk å melde fra til NAV om far ikke tar fedrekvoten direkte etter din permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge har mor perm? og hvor lenge har far? må far ha, eller kan mor bruke hele? jeg har termin i slutten av april å går da ut i perm i starten av april.... var ikke i arbeid når jeg fikk nr 1. men har nå 100% stilling å må sette meg inn i hvordan dette fungerer. også dette med ferie og feriepenger. litt kjedelig å ikke få noe i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal du forlenge permisjon med ferie så opplyser du til NAV om når du skal ha ferie. Da stopper utbetalinger fra NAV og du får feriepenger dine fra arbeidsgiver om du ikke allerede har mottatt dem. Feks så starter min perm i slutten av juni. Ferien for 2013 tar jeg en gang etterhvert feks september. Videre kan jeg ta 2014 ferien på slutten av permisjonen. Husk å melde fra til NAV om far ikke tar fedrekvoten direkte etter din permisjon

 

Hvor i skjemaet er det man skal opplyse om ferie da? Finner ikke jeg... kanskje der det står når du skal ha permisjon? Flere linjer nedover der man kan skrive fra og med-til og med permisjonstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fylt ut skjema siden 2008 mener jeg det var et felt for Siv info, men jeg har alltid bare ringt det inn til NAV . Anbefaler ikke det da de har en lei tendens til å rote med info . Send et brev innen du skal ja ferie eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

 

 

Det er vel der det praktiseres ulikt. Flere arbeidsgiver og nav praktiserer hele uker med ferie og skiller ikke på røde dager i permisjonstid, men noen arbeidsgivere lar deg ta ferie bare i dagene som ikke er rød og så får du de rød på kjøpet.

 

 

Får du foreldrepenger fra nav så går ikke det. skulle du feks ta 3 dager ferie i påsken før skjærtorsdag og langfredag vil nav satt de tre dagene som ferie og skjærtorsdag og langfredag som perm dager så da bruker du jo av perm dagene i stedet for feriedagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

 

 

Det er vel der det praktiseres ulikt. Flere arbeidsgiver og nav praktiserer hele uker med ferie og skiller ikke på røde dager i permisjonstid, men noen arbeidsgivere lar deg ta ferie bare i dagene som ikke er rød og så får du de rød på kjøpet.

 

 

Får du foreldrepenger fra nav så går ikke det. skulle du feks ta 3 dager ferie i påsken før skjærtorsdag og langfredag vil nav satt de tre dagene som ferie og skjærtorsdag og langfredag som perm dager så da bruker du jo av perm dagene i stedet for feriedagene

 

Jeg får fra arbeidsgiver, så da kan det hende det er en mulighet? Får bare høre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

 

 

Det er vel der det praktiseres ulikt. Flere arbeidsgiver og nav praktiserer hele uker med ferie og skiller ikke på røde dager i permisjonstid, men noen arbeidsgivere lar deg ta ferie bare i dagene som ikke er rød og så får du de rød på kjøpet.

 

 

Får du foreldrepenger fra nav så går ikke det. skulle du feks ta 3 dager ferie i påsken før skjærtorsdag og langfredag vil nav satt de tre dagene som ferie og skjærtorsdag og langfredag som perm dager så da bruker du jo av perm dagene i stedet for feriedagene

 

Jeg får fra arbeidsgiver, så da kan det hende det er en mulighet? Får bare høre da

 

 

Fikk fra arbeidgiver med første og de var veldig tydelige på at man ikke fikk noe ekstra på røde dager. Hadde en mannlig kollega som dro til Thailand i julen med ferier og pappaperm og trodde han var lur med røde dager , som fikk en kalddusj da han kom hjem og fikk beskjed om at han ikke fikk det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge arbeidstilsynet kan ikke arbeidsgiver si at du må ta 5 dager ferie i uker med f.eks 1 eller 2 røde dager. Har det skriftlig fra Arbeidstilsynet.

 

I forhold til NAV må en jo sette opp hele uken som ferie i julen og evt påske.

Jeg ville ha sjekket med Arbeidstilsynet før en går til arbeidsgiver. Det finnes en sånn spørrefunksjon. Fikk raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man er jo i perm og ikke i jobb og arbeidsgivere sim forskutterer foreldrepenger får ikke refundert fra nav mer enn NAV ville betalt direkte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

 

Nav gir deg kun rett til 4 uker og en dag ferie pr kalenderår, med mindre arbeidsgiver dokumenterer i inntektsdokumentasjonen at du tar ut ferie fra i fjor eller forskuddsferie for neste år.

 

Jeg har fem og en halv uke ferie pr år, men jeg kjemper nå med nav for å få ta ut disse ukene, for nav mener jeg kun har rett på 4uker og en dag pr år, og resterende ferie må tas ut etter permisjonens slutt, ergo så må jeg styre og stresse med å overføre til neste år, og vil dermed trolig miste feriedager siden jeg har nesten tre uker ferie fra i fjor overført til i år, og det egentlig bare er lov å overføre ti dager ferie.. BLÆ til nav!

 

Anonym poster: c9ca18f4c2e10a9e2e33f9bb597cb361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det er noen som har vært gjennom dette før :) Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som har fylt ut dette mange ganger og hun skulle hjelpe meg med det :)

Men angående det med røde dager i en uke og sånn. Kan jeg f. eks. ta ferie i uke 52? da er det julaften, 1.juledag og 2.juledag. Altså har jeg da brukt bare 2 feriedager?? Visst jeg har forstått det riktig så kan jeg få 6 uker ferie, fordi det til sammen bare er 25 dager= min 5 ukers ferie.

 

Nav gir deg kun rett til 4 uker og en dag ferie pr kalenderår, med mindre arbeidsgiver dokumenterer i inntektsdokumentasjonen at du tar ut ferie fra i fjor eller forskuddsferie for neste år.

 

Jeg har fem og en halv uke ferie pr år, men jeg kjemper nå med nav for å få ta ut disse ukene, for nav mener jeg kun har rett på 4uker og en dag pr år, og resterende ferie må tas ut etter permisjonens slutt, ergo så må jeg styre og stresse med å overføre til neste år, og vil dermed trolig miste feriedager siden jeg har nesten tre uker ferie fra i fjor overført til i år, og det egentlig bare er lov å overføre ti dager ferie.. BLÆ til nav!

 

Anonym poster: c9ca18f4c2e10a9e2e33f9bb597cb361

 

Si nå heller blæ til politikerne.. Det er ikke nav som bestemmer lovverket, de bare forvalter det.. Og det er ikke mye rom for skjønn, står det at man kun kan ta ut lovbestemt ferie så kan man bare det.. Men mener det også går an å krysse for å ta ut overført ferie og forskuddsferie så lenge det er lovbestemt ferie i skjemaet du søker utsettelse i så det må da gå an å få ordnet dette... Du vil ihvertfall miste mindre ferie om du gjør det sånn....

 

Anonym poster: 1159d86af4c137629f62cf066def9e2d

 

Anonym poster: 1159d86af4c137629f62cf066def9e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ut overført ferie ja det har jeg gjort og så har jeg bare snakket med arbeidsgiver og tatt resten av ferien når perm er over. Dvs at NAV ikke har noe med hva jeg gjør med arbeidsgiver. Du skal vel ha lønn under ferien om det er slik at sy allerede har blitt trukket lønn for ferien du ikke har tatt. Det betyr jo derfor ikke så mye i praksis om arbeidsgiver er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når jeg ikke lenger er ansatt en plass (vikariatet går ut tidlig i permisjonstiden)??

Har jeg da bare rett til 4uker+1 dag ferie for 2013? Feriepenger har jeg jo opptjent meg fra i fjor, så antar disse vil komme som normalt juni/juli, ikke sant?!

 

Håper på svar fra dere kloke hoder :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får opptjente feriepenger fra i fjor, enten i juni eller når arbeidsforholdet avsluttes. Om ditt arbeidsforhold er slutt har det ikke betydning for deg om ferien er 4 uker og ikke 5.

 

Avhengig av når permisjonen din er så har du i 2012 opparbeidet deg feriepenger som utbetales i 2013. Har du vært i permisjon i 2012 har du opptjent feriepenger frem til permisjon og så for 12/15 uler av prrmisjonspengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...