Gå til innhold

Studere i permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter baby i slutten av mars, og har veldig lyst til å starte å studere i august.

Blir da å studere førskolelærer utdanning, er samlingsbasert utdanning, og tror ikke man har rett på stipend (?Nesna).

Går det bra å studere i permisjonen, eller er det noen regler i forhold til dette?

Anonym poster: d081ed1de8432f9160046ae4598889cb

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Det går bra, men ville ikke hatt de store ambisjonene.... Prøvde selv (var student og i jobb samtidig før permisjonen og meldte meg på fulltidsstudie), men plutselig var det mye annet som var viktigere enn å lese. Fikk gjennomført 10 studiepoeng med dårlig samvittighet for å lese for lite og dårlig samvittighet for å bruke tiden på bøkene fremfor babyen. Er forresten ikke bare bare å passe på en nysgjerrig baby som kommer seg rundt i huset - du kan ikke regne med at kunne sitte å lese samtidig. Mange babyer sover dessuten ikke hele natten når de er et halvt år, og da blir det viktig å hvile når du kan på dagtid... Husk på at om du får vanlig lån og stipend må du betale alt tilbake om du stryker.

Vil egentlig hellere råde deg til å nyte babyen mens den er liten, det går så alt for fort. Du har bare den ene sjansen. Da kan du studere senere. Alternativet er at pappaen tar permisjon fra august, kanskje det var en god ide?

Ikke meningen å male fanden på veggen her, men er en god ide å være realistisk. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger :)

Skrevet

Jeg tok et kurs mens jeg var i permisjon og jeg hadde problemer med å få gjort de få oppgavene og lest det lille jeg måtte i forhold til den eksamenen jeg hadde der. Jeg hadde ikke klart et ordentlig studie, selv ikke om det var deltid.

Skrevet

Hi her.

Vet det blir tungt, men blir å prøve, og greit å starte mens jeg ennå er i permisjon, slik at jeg slipper å tenke på jobb i tillegg i starten.

Samboeren begynner i jobb offshore og vil da jobbe 2 uker og være hjemme i 4 uker. Dvs tyngre mens han er på jobb, men bedre når han først er hjemme.

Anonym poster: d081ed1de8432f9160046ae4598889cb

Skrevet

Hei

Jeg tok deltidsstudie da jeg var gravid sist og tar et nå også. Det er et vitenskapelig masterstudie og jeg skal fortsette studiene i permisjonen.

Meeeeen....for at jeg skal få det til, må mannen min ha en dag fri i uken. Minst. For med lite nattesøvn og aktivisering på dagtid er det lite rom for studier. Husk at samlingsbaserte studier krever ekstra mye egenstudier.

Skrevet

Kusina mi fikk baby i mai og hun begynte på 3.året, førskolelærer samlingsbasert, i Lofoten nå i august. Hun sier det er litt slitsomt siden hun må ta babyen med den uka hun er borte, de bor ike i Lofoten, men det går greit og hun fullfører.

Det meste går bare man er innstilt på det, og selvfølgelig at det fungerer for babyen.

Anonym poster: 3ea6806f42685781623218af1b016c6f

Gjest April barn <3
Skrevet

Jeg fikk baby i april. Satte meg opp på to eksamener nå i november som jeg har måtte fått utsettelse på. Har ikke sjangs med en baby som sover dårlig og mye syk storebror.

Skrevet

Jeg fikk baby i januar, tok fattige fem studiepoeng det første semesteret. Det var alt jeg klarte med en baby som ikke sov og en mann som jobbet MYE. Andre semesteret klarte jeg å ta 15 studiepoeng.

Du har faktisk en svært stor fordel i og med at mannen din jobber offshore. Hvis han er villig til å ta i et stort tak de fire ukene han er hjemme, vil jeg tro du klarer det. Det inkluderer også at han tar nattevåk disse ukene. Hvis han tror han skal ha "fri" de fire ukene, ville jeg bare glemt det... Rett og slett.

Mye kommer an på barnet, også. Ei i barselgruppa hadde et barn som sov 2x3 timer på dagtid, og også omtrent hele natta. Da klarer man MYE, dagsovingen er jo nesten en hel arbeidsdag, når man sover på natta slik at man ikke trenger å sove når babyen sover (det måtte jeg). Om du ikke har barn fra før, hjelper det også.

Skrevet (endret)

Jeg fikk også barn i mars. Tok eksamner i mai, og tok deretter permisjon. Jeg ville gjerne gjort det igjen, var godt å bli ferdig med bachelorgraden min. Jeg skal studere videre etter permisjonen (master)- studiene er jo der fortsatt etter permisjonen. MEN jeg ville ikke valgt å studere hele permisjonstiden. Da er det godt å bare ha babyen å tenke på - man får aldri de første månedene tilbake igjen.

Uansett hva du velger - lykke til:-D

Endret av Lakenskrekk
Skrevet

Jeg fikk tvillinger og studerte 100% samtidig. Hadde en dag avlastning i uken der jeg fulgte undervisning og ellers studerte jeg på kvelden når de hadde lagt seg. Gikk greit det.. slitsomt selvfølgelig og det er viktig å ikke ha altfor store ambisjoner med tanke på karakterer osv. Tror ikke jeg hadde gjort det igjen, men jeg hadde ikke noe "valg". Alt går om man er innstilt på det!

Anonym poster: 9b1a8ef715a05701673e73d0e829a578

Gjest ________
Skrevet

Jeg var i et studie når jeg bre gravid og tok permisjon ett år med store ambisjoner om å lese meg opp på et par fag, det skjedde ikke. Jeg hadde en baby som sov 24/7 første halvåret, hele natta og mye på dagen. Når han var ett år skulle jeg ta siste semesteret som jeg klarte, men ikke med like mye i Interesse og lidenskap jeg hadde før jeg fikk barn

Skrevet

Det meste går vel på et vis, men det spørs om du vil fullføre/få gode karakterer. Det kommer jo an på hvordan baby du får. Noen sover jo 20 timer i døgnet og alt går som en lek med amming og mating osv. Andre har kolikk, sover dårlig, spiser "hele tiden", krever oppmerksomhet døgnet rundt, problemer med amming, tar ikke flaske, tåler ikke div mat ++++ Mye som kan skape problemer også.

Nå hørtes jeg veldig negativ ut ser jeg, og jeg mener ikke at det ikke kan gå helt fint, men vær forberedt på at du kan få et krevende barn. Spesielt hvis dette er ditt første barn kan du få deg et sjokk ang. hvor mye tid og oppmerksomhet et barn tar.

Skrevet

Det er verdt et forsøk, vet om folk som har fått det til. Men ikke still for høye krav til deg selv. Jeg er midt oppi det nå, har permisjon, og må ta en eksamen som jeg ikke klarte å ta i svangerskapet, men som jeg må stå på for å komme videre i studiet etter permisjonen. Jeg finner det ekstremt vanskelig å få tid/ork/konsentrasjon til å lese! Selv om babyen er rolig og "grei" så er det vanskelig å konsentrere seg om studiene samtidig som jeg har ansvaret for ham.

Tror dette er veldig individuelt, som sagt så vet jeg at andre har klart det :)

Masse lykke til!

Anonym poster: 2cd76d60b9c813433431a9d62327fe81

Skrevet

Ene tvillingen min hadde kolikk. Og søvn var det ikke spes mye av heller.. men det gikk! Jeg hadde dog fag som intresserte meg, og jeg er også strukturert, målbevisst og leser fort. Hvorfor prøver du ikke bare? Hva har du å tape?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...