Gå til innhold

Melkeallergi?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten i huset er blitt 5 mnd, så tenkte det var på høy tid å begynne med grøt. Ihvertfall med tanke på hvordan han sover på nettene, eller skal jeg si IKKE sover!

Har prøvd Nestle og Hipp sine 4 mnd grøter. Men han får utslett der hvor grøten har vært i kontakt med huden av begge to. Altså rundt munnen og ned under haka.

Så jeg tenker jo selvfølgelig at det er melke(protein)allergi, men hvorfor reagerer han ikke tilsvarende på MME?

Utslettet er den eneste reaksjonen jeg har lagt merke til foreløpig.

Han har litt tørr/sart hud til vanlig, hvis det har noe å si.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange får utslett og/eller eksem av enten mais eller hvete. Spesielt mais er en hyppig synder til utslett/eksem hos de aller minste. Prøv med hirsegrøt eller havregrøt i steden for.

Pass på at minsten får i seg omega3 også hvis han er tørr/sart i huden.

Skrevet

Vi sliter med det samme! Har slitt med mye gulping og oppkast så jeg har kuttet ut matvarer med mye melk i (ammer). Da har det roet seg. Men hun får som din sønn røde området i ansiktet, under haka, øverst på brystet og hendene (den delen hun putter i munn). Bruker sinlac sin grøt og den er det ikke hvete eller mais i..

Spent på om du får andre svar :)

Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve hirsegrøt i morgen.

Melkeallergi er jo seriøst min største skrekk :(

Skrevet

Dere kan også med fordel i en lengre periode gi gode tarmbakterier beregnet på alderen de er i. Får aldersbestemte typer i pulverform på helsekostbutikkene.

Skrevet

Jeg fullammer jeg også. Er veldig glad i melk og melkeprodukter, men han har ikke reagert noen ting på morsmelken.

Håper noe fler har erfaringer og tips/råd :)

Skrevet

Hvis det er hvete eller mais (eller kumelk for den saks skyld) så vil de jo få det via morsmelken hvis dere selv spiser disse tingene. Eneste måten å teste det ut på er å holde seg helt unna mais f.eks. en uke for å se om det skjer en endring. Hvis dere skal teste det ut på den måten så er det viktig at dere er helt konsekvente i testperioden, dvs også lese innholdsfortegnelse på halvfabrikata osv. og unngå alle kilder til den aktuelle matvaren.

Kan med fordel også selv ta gode tarmbakterier hvis man ammer :) Både for egen og babyens skyld, styrker immunforsvaret og tarmsystemet.

Skrevet

Ser nå at de to grøtene jeg har prøvd er Nestle Mais og Hipp Ris.

Han får utslett av begge.. Åh, dette er så frustrerende.

Det aller greieste er vel egentlig å få tatt blodprøver hvis det vedvarer. Min har aldri reagert på noe jeg har spist.

Grøten er liksom det første han noen gang har reagert på...

Skrevet

Ser nå at de to grøtene jeg har prøvd er Nestle Mais og Hipp Ris.

Han får utslett av begge.. Åh, dette er så frustrerende.

Det aller greieste er vel egentlig å få tatt blodprøver hvis det vedvarer. Min har aldri reagert på noe jeg har spist.

Grøten er liksom det første han noen gang har reagert på...

Ut fra det jeg kan se så inneholder begge deler mais, så kan være verdt å prøve produkter helt uten mais.

Skrevet

Tusen takk for svar Roselilly ;)

Jeg setter pris på all hjelp og råd.

Inneholder denne mais?

Ser ikke det på innholdsfortegnelsen?

http://www.hipp.no/i...&cat=2&item=264

De har ikke skrevet innholdsfortegnelsen på denne, var den andre risgrøten som inneholdt mais. Sjekk på pakken i butikken, og gjerne sjekk hver gang også siden det står at innholdet kan variere (det er jo egentlig merkelig om innholdet skal variere, folk gidder jo vanligvis ikke å lese hver gang de kjøper...).

Håper du finner ut av det :)

Skrevet

Ja det gjør jeg også. Dette er min tredje, så litt sånn småoverrasket over dette "problemet". Siden de to andre har vært rimelig knirkefrie. Hehe!

Men tenkte jeg skulle kjøpe Holle sin hirsegrøt i morra.

Satser på at det gjør susen ;)

Skrevet

Jeg har opprinnelig ikke så mye melk i kostholdet, liker ikke melk. Men FY hvor vanskelig det er å holde seg unna, er jo melk i nesten alt! Merket at det roet seg betraktelig da jeg holdt meg helt unna, men vet ikke om hun reagerer på melkeproteinet eller laktosen.

Vet at det er mye allergier i familien til samboeren, og søstera hans reagerte på melkeprodukter da de begynte med fast føde. Mener at hun ble ammet...

Skrevet

Åååååh..... Søkte nettopp på melkeallergi og på tine står det at et symptom kan være kløe i munnen.. Gjett hvem som konstant har en leke eller finger langt inne i munn til en hver tid? Hun har holdt på slik så lenge jeg kan huske og har ikke en tann enda. Tror vi kanskje skal ta en tur til legen.. Mulig det bare er tenner, men syns kanskje det er greit å sjekke nå :)

Skrevet

Tipper det kanskje ikke er melka men noe annet..... mye rart i de grøtene.... de to første tålte de ikke, men nr 3 kan fint spise de..

Hilsen allergimammaen....

Skrevet

Kjøpte Sinlak grøt i dag. Den ble det ikke noe utslett av ihvertfall.

Ikke at han spiste så mye heller da :P

Skrevet

Hehe, den er ganske søt og god, men mye sukker. I morgen skal jeg prøve risgrøt, kjøpte rismel i dag. Og har kuttet ut absolutt alt av melkeprodukter igjen :)

Skrevet

Det at babyen ikke sover kan fint være reaksjon på melka du drikker og som barnet får via mm. Min sov plutselig hele netter da jeg sluttet med melk ;) lykke til!

Skrevet

Takk for tipset :)

Det rare er at han har gått fra å sove nesten hele natta siden han ble født til 3-4 mnd, til å plutselig spise 3-4 ganger om natta.

Han gråter ikke, eller noe. Men spiser ofte og ligger å plundrer :P

Skrevet

Min lille har melkeproteinallergi, og hun fikk utslett første gang hun fikk morsmelkserstatning. Det var i hvert fall ingen tvil i vårt tilfelle. Det er sikkert andre måter å reagere på også, men jeg tenker at dersom babyen ikke reagerer på erstatningen, men bare på grøten, så høres det rart ut om det er melken det reageres på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...