Gå til innhold

Utbetaling av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en statlig bedrift, og vil – hvis alt går bra – bli tobarnsmor til sommeren. For tiden jobber jeg i noe redusert stilling for at ikke eldstemann skal ha så lange dager i barnehagen. Har lyst til å forlenge deltidspermisjonen frem til jeg (forhåpentligvis – er ikke så langt på vei ennå…) skal ut i ny mammaperm. Jeg lurer på om noen vet om det vil være til ulempe mhp. utbetaling av foreldrepenger at jeg jobber redusert under svangerskapet, selv om jeg når jeg går ut i mammaperm vil ha en 100 % stilling? Har hørt at NAV ikke bare ser på hvor stor stillingsandel en har når en går ut i permisjon, men også kan beregne utbetalingen på grunnlag av stillingsandel i tiden før. Har ikke råd til å få 80 % av 80 % lønn… På den annen side jobber jeg jo i statlig bedrift, og hos oss er det slik at arbeidsgiver utbetaler lønn under permisjonstiden, og så får refundert fødselspenger fra NAV. Noen som vet noe om dette?

Anonym poster: e611b47f4ef57e63c9ad8a6264e906c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du jobber 80% fra nå og frem til du skal i perm igjen er det grunnlaget for nye foreldrepenger. Da kan du få 80% av 80%, eller kortere permisjon og få 100% av 80%.

Skrevet

Vet at det er hovedregelen, men er det slik det fungerer i statlige bedrifter også?

Skrevet

Ja! Hvem som utbetaler har lite med hvor mye du får dessverre. Med mindre det er snakk om 6G cap :)

Skrevet

Neppe... Takk for svar!

Skrevet

Hvorfor skal du jobbe redusert i svangerskapet?? Kan du ha krav på svangerskpspenger?

NAV regner ut fra de siste 6 mnd

Anonym poster: f1261474eec24aa2ea36beb5de422273

Skrevet

NAV regner ikke nødvendigvis 6 mnd tilbake i tid nei... Fra januar til og med juli jobbet jeg 100%. Fra 1. august var stillingen min på 55%.

Permisjonen min skulle egentlig starte 13. august, men da ville foreldrepengene mine bli regnet ut ifra den stillingsposten jeg hadde da, altså 55%. Jeg måtte derfor starte min permisjon 31. juli, fordi da var jeg fortsatt ansatt i 100%, og foreldrepengene ble regnet ut ifra det.

Hør med Nav du, for å være sikker. Her inne får du jo sprikende svar uansett...

Anonym poster: 512b8bb0794ce27a9fa69509750d8f42

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis du jobber i staten og har fastlønn så er det den lønna du får når du går ut i permisjon.

Jobber selv i staten og velger å jobbe 100% nå frem til neste permisjon for å få mest mulig utav pengene. Men nå har vi sommer og vintertid da, så det er ikke sååå lenge med fulle dager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...