Gå til innhold

Mageproblemer hos treåringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun bæsjet forrige fredag. Fra lørdagen av har hun sluppet skikkelige stinkbomber flere ganger for dagen. På tirsdagen satt jeg klyster på henne og hun bæsjet igjen. Stinkbombene har fortsatt å komme jevnt og trutt og hun har ikke bæsjet siden tirsdag. Hun er veldig sutrete, av og på med feber. I dag spurte jeg om hun hadde vondt og hun pekte på magen og sa at det var vondt der.

Er dette bare hard og treg mage vi kan fikse opp i på egenhånd? Isåfall, hvordan?

Anonym poster: 0b8619d76bc293f4d6b92c0d11a765dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sviskejuice, laktulose, microlax.

Men når barnet i tillegg har feber og allmenntilstanden er påvirket, ville jeg definitivt ha tatt en tlf til legen...

Skrevet

jeg er sykepleier, og jeg hadde ALDRI satt klyks på vår treåring!!! Hadde helt klart tatt kontakt med lege! Gi rikelig med drikke, sviskejuice etc.

Anonym poster: 44eb12319ff1776634cc00fc749c436e

Skrevet

jeg er sykepleier, og jeg hadde ALDRI satt klyks på vår treåring!!! Hadde helt klart tatt kontakt med lege! Gi rikelig med drikke, sviskejuice etc.

Det er sånn mikrolaxs (eller hvordan det nå enn skrives), og jeg har fått beskjed fra lege tidligere om at dette var helt trygt. Dumt hvis det ikke stemmer..

Men da skal jeg bestille legetime så fort det åpner :)

HI

Skrevet (endret)

Er vel vanlig å sette microlax HVIS ungen din sliter veldig vel? Regner ikke med hi har klyster, det har hvertfall ikke jeg fått tak i, og min unge slet i 12 mnd med skikkelig forstoppelse. Fikk klyster kun på sykehuset....

Endret av Turtelduen
Skrevet (endret)

Min 3 åring slet lenge med forstoppelse. Faktisk et år. Legen gjorde ingenting annet enn å komme med kostholdsråd.

Ungen reagerte ikke på svisker, lactulose, rikelig med vann eller noen av rådene. Til slutt var hxn så forstoppet at vi måtte på sykehuset. Der gav de bare klyster og gav de samme rådene. Og bla om å prøve movicol. Heller ikke den hadde helt effekt da den smakte dritt. Tok 4 dager for å få hxn til å bæsje, movicol er beregnet for voksne.

Jeg skulle tilbake for å gjøre det igjen, men legen ble syk og jeg droppet det da.

Følte ikke barnepoliklinikken heller kunne hjelpe.

Det som gjorde at alt løsnet var da hxn fylte 4 år.

Hxn skulle slutte med bleie igjen! (Sluttet sa hxn var tre og var kanskje grunn til forstoppelsen, men begynte da igjen for å få hn til å bæsje de få gangene hxn fikk presset noe ut)

Jeg satte ungen på do, hxn hylte fordi det gjorde vondt sa hxn. Den første gangen måtte jeg, etter 30 min fortvilelse, gi to microlax og da kom en diger en ut.

Andre gang holdt det med 30 min og en microlax. Tredje gang hadde jeg bestilt legetime for å få røntgen (orket ikke se ungen lide mer) men da hørte eg plutselig kl 07 to dager før legetime: "mamma jeg har bæsja!!!"

Så min konklusjon var at forstoppelsen kom først og fremst pga bleiestopp og hxn måtte motiveres for å få det over selv.

Men det kan være så mye!

Så for all del, kontakt lege om du ser det trengs. Jeg fortalte bare vår erfaring...

Masse lykke til!

Endret av Turtelduen
Skrevet

Min 3 åring slet lenge med forstoppelse. Faktisk et år. Legen gjorde ingenting annet enn å komme med kostholdsråd.

Ungen reagerte ikke på svisker, lactulose, rikelig med vann eller noen av rådene. Til slutt var hxn så forstoppet at vi måtte på sykehuset. Der gav de bare klyster og gav de samme rådene. Og bla om å prøve movicol. Heller ikke den hadde helt effekt da den smakte dritt. Tok 4 dager for å få hxn til å bæsje, movicol er beregnet for voksne.

Jeg skulle tilbake for å gjøre det igjen, men legen ble syk og jeg droppet det da.

Følte ikke barnepoliklinikken heller kunne hjelpe.

Det som gjorde at alt løsnet var da hxn fylte 4 år.

Hxn skulle slutte med bleie igjen! (Sluttet sa hxn var tre og var kanskje grunn til forstoppelsen, men begynte da igjen for å få hn til å bæsje de få gangene hxn fikk presset noe ut)

Jeg satte ungen på do, hxn hylte fordi det gjorde vondt sa hxn. Den første gangen måtte jeg, etter 30 min fortvilelse, gi to microlax og da kom en diger en ut.

Andre gang holdt det med 30 min og en microlax. Tredje gang hadde jeg bestilt legetime for å få røntgen (orket ikke se ungen lide mer) men da hørte eg plutselig kl 07 to dager før legetime: "mamma jeg har bæsja!!!"

Så min konklusjon var at forstoppelsen kom først og fremst pga bleiestopp og hxn måtte motiveres for å få det over selv.

Men det kan være så mye!

Så for all del, kontakt lege om du ser det trengs. Jeg fortalte bare vår erfaring...

Masse lykke til!

Oi, her slutta hun faktisk med bleie den fredagen bæsjen sist kom frivillig. Da gjorde hun fra seg i trusa. Spørs om det kanskje ble ekkelt for henne og hun når gruer seg?

Hun er jo kjempeflink, kommer seg alltid på do, tørr truse om morningen og alt, så dumt om vi må ta på bleia igjen, for det vil hun jo absolutt ikke selv. Men vil jo ikke at hun skal slite sånn heller.

HI

Skrevet

Når barnet er så forstoppet er det kun microlax mini klyster som hjelper. Hvis barnet ditt har vanskelig for å bæsje på do, kanskje et kompromiss kan være at hun får bæsje i bleia? Når dere får orden på tarmen hennes igjen. Bare pass på at dere ikke bruker microlax jevnlig, for da kan det hende hun må bruke noe avføringsmiddel resten av livet fordi tarmen hennes ikke gjør jobben selv.

Hilsen apotektekniker.

Skrevet (endret)

Da kan det være det HI. Var det her tror jeg.

Hxn fikk bæsje i bleie, men det kom jo aldri hver sagt kanskje hver 3-4 dag. Og veldig hardt.

Men om det se fordi hxn hadde vokst vet jeg ikke, men det gikk så bra da den gangen hxn fikk til å bæsje selv, og nå bæsjer hxn jo helt kontrollert. Men hxn bæsjer aldri hver dag, det er samme mønster der ennå. Men nå er det hvertfall ikke vondt...

Du kan jo gi sånn lactulose (betulac) i drikka hennes da, kan hende det er bra for ditt barn ;)

Endret av Turtelduen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...