♥Nemi♥ Skrevet 9. november 2012 #1 Skrevet 9. november 2012 Hadde man fått opp øynene, og innsett at man må varsle skole når barn er sykt, ville slike ting som dette blitt oppdaget fort! Nå skulle jeg linke til en artikkel i Dagbladet hvor en jente på 9 år, er forsvunnet. Hun kom aldri til skolen, men dette ble ikke lagt merke til før jenta skulle ha vært hjemme. Fikk ikke til å kopiere link. Helt tragisk!
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 http://m.db.no/2012/11/08/nyheter/utenriks/savnet/24272795/ Ligger inn linken for deg jeg
Februargullet2013 Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 Får krysse alt vi har at det ikke har skjedd ho noe, nydelig liten jente forresten.
♥Nemi♥ Skrevet 9. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2012 Vet ikke hvorfor jeg ikke fikk til linken o_0 Ja, det er helt forferdelig. Kjenner jo til den følelsen av å få panikk når noen er borte. Men når den følelsen blir bekreftet. Nei, huff :-/
marsgutt 2013 Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 jeg glemte og gi beskjed en dag. 1 time etter skolen hadde begynt ringte læreren og spurte om hun var hjemme. de var redde for at noe hadde skjedd på vei til skolen.
♥Nemi♥ Skrevet 9. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2012 Så bra! Skulle ønske det var normen.
Gjest sug lut Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Toveis system må til. Foreldre varsler skolen v fravær, skolen ringer om de ikke er blitt varslet.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Jenta er funnet i god behold!!! Takk Gud for det.... Anonym poster: cc382d248dabd0f1b1c413f163528cf3
Cmyk Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 http://mobil.aftenposten.no/nyheter/uriks/Anna-9-funnet-i-Gteborg-7040913.html - takk og pris!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 Må vel være mulig å få et lignende system som de f.eks. bruker i USA. Der ringes det automatisk dersom eleven ikke er i timene (er en automatisert stemme, ikke en ekte person som ringer). Anonym poster: 912b44a500c80f3ab7a5b66d8f4f20c5
Mammaaaaaa Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Enig!!! Hatt snakt om dEtte på skolen at de må varsle dersom ikke sønnen min kommer. Kommer han ikke innen kl9 og jeg ikke har gitt beskjed til da, må de ringe. Vi bor på en liten plass men kan aldri være for skikker!
Turtelduen Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Ja jeg har alltid sagt ifra til skolen om mitt barn ikke kommer, og jeg regner med skole ringer meg også. Det har de sagt. Problemet her var at helsesøster hadde sagt hun skulle ha en og en elev til samtale eller noe? Men ikke skjønner jeg hvorfor det ikke gikk et lys opp utover dagen og eleven ennå ikke var der...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Vi har et sånt system på vår skole. Det heter mobilskole. Tror det skal inn i alle skolene i Trondheim. Anonym poster: 55887ad09ee78038379e1570d66745c8
itb Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Der hvor jeg jobber, i oslo, har vi også mobilskole. Det er helt genialt. Men vi har ikke noe oversikt over hvem som er der før etter første time da.... og da skal lærerene nesten bestandig rett til neste time og rekker da ikke sende noen meldinger. Da måttet noen i administrasjonen eller kontoret ta seg av det, men på en stor skole ligger det sjeldent ressurser til det. Men er helt enig, det må et system til... har hatt noen ubehaglige opplevelser selv...
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 Her også må vi gi beskjed hvis barna er syke eller forsinket. Læreren sender en sms til foreldrene om ikke barnet kommer på skolen. Synes det er et flott system
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Må bare skryte av skolen vår! Min datter på 7 år går til skolen alene (100 meter i 30-sonevei) og det var en dag vi hadde forsovet oss. Skolen ringer inn 08.25 og klokken 08.35 ringer rektor meg og spør om min datter har gått hjemmefra! Da måtte jeg fortelle at vi hadde forsovet oss "godt å høre" sa rektor Den gode kommunikasjonen må være gjensidig, er hun syk så ringer jeg alltid mellom 08.00-08.30. Det føles trygt og godt. Enda vi bor i en bitteliten bygd et lite stykke ovenfor en bitteliten by. Så er jo ikke så mye som skjer rundt her, men man vet aldri!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 Her får vi ikke lov til å gi beskjed om barna er syke med mindre det drar seg over mer enn 3 dager. Lærerene og SFO "har ikke kapasitet" til å ta omot disse meldingene. Foreldrene oppmuntres i steden til å danne gågrupper som følger i det minste de yngste elevene til skolen i grupper. Skolen tar ikke noe ansvar for det som eventuelt måtte skje på skolevien. Egentlig er jeg litt enig med skolen her. Faren for at noe skulle skje er minimal. Vi har ca 60.000 barn på hvert trinn på skolen. Det vil si 420.000 barn i barneskolealder. Kan hende er det en til tre hendelse som denne som kunne vært avverget i året, om alle skoler varslet. Det er veldig lite i forhold til arbeidet. Noen sjanser må man faktisk ta her i livet. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb
Mandalas Skrevet 9. november 2012 #19 Skrevet 9. november 2012 Begge skolene vi har hatt, har vært veldig gode på dette. Den forrige skolen sendte et ark med fraværselever til kontoret i løpet av første time, så ringte de derfra hjem. På nåværende skole tror jeg læreren ringer selv i løpet av første time.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #20 Skrevet 9. november 2012 Begge skolene vi har hatt, har vært veldig gode på dette. Den forrige skolen sendte et ark med fraværselever til kontoret i løpet av første time, så ringte de derfra hjem. På nåværende skole tror jeg læreren ringer selv i løpet av første time. Jeg synes det er tragisk om skolen skal bruke tid på dette hver dag. I praksiss tar noe sånt fort nermere 10 minutter om dagen (sjekke hven som er der, skrive liste, ta imot meldinger fra foreldre og ringe dem man ikke har hørt fra). Det vil si at det skøses bort ca en undervisningstime i uka eller bortimot to hele skoleuker i året på dette. Lærerene har mange oppgaver. De må ha tid igjen til å lære bort ting også. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. november 2012 #21 Skrevet 9. november 2012 et slikt system har vi på vår skole. Om barnet ikke kommer ringer de foreldrene dersom de ikke har fått beskjed om at barnet ikke kommer.
Mandalas Skrevet 9. november 2012 #22 Skrevet 9. november 2012 Jeg synes det er tragisk om skolen skal bruke tid på dette hver dag. I praksiss tar noe sånt fort nermere 10 minutter om dagen (sjekke hven som er der, skrive liste, ta imot meldinger fra foreldre og ringe dem man ikke har hørt fra). Det vil si at det skøses bort ca en undervisningstime i uka eller bortimot to hele skoleuker i året på dette. Lærerene har mange oppgaver. De må ha tid igjen til å lære bort ting også. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb Og jeg syns det er en god trygghet og er kjempeglad for at de har det systemet. Nåværende skole er veldig liten, så der kreves det ikke mange ressursene å ringe en forelder hvis et barn ikke dukker opp. Jeg kan ikke helt se at det var så krevende på den forrige skolen heller. Da jeg gikk på skolen noterte alltid læreren hvem som var der og hvem som ikke var der. Så er det ikke akkurat kjempevanskelig å ta med seg det arket til kontoret/ pauserommet i slutten av timen. Eller om en assistent fra sfo leverer dem der. Aner egentlig ikke hvordan systemet var i detalj. Så den det er mest tidskrevende for er kontorpersonalet, men tydeligvis hadde hun tid blant de andre oppgavene sine. Som en liten digresjon så syns jeg på en måte det høres så trist ut at et barn ikke blir savnet av skolen..
♥Nemi♥ Skrevet 9. november 2012 Forfatter #23 Skrevet 9. november 2012 . Noen sjanser må man faktisk ta her i livet. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb Så de sjansene man bare må ta, er på sikkerheten til barna? Også med tanke på hendelsene i høst, hvor barn blir forsøkt kidnappet. Dette er bare et sjansespill da?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #24 Skrevet 9. november 2012 . Noen sjanser må man faktisk ta her i livet. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb Så de sjansene man bare må ta, er på sikkerheten til barna? Også med tanke på hendelsene i høst, hvor barn blir forsøkt kidnappet. Dette er bare et sjansespill da? For det første ville du ikke avverget noen av de mulige kidnappingsforsøkene ved et slikt meldesystem. Jeg kan ikke huske noen på vei til skolen, men det kan det hende det var. Uansett vil det bare føre til en mulig tidligere varsling. Opplegget ville jo ikke hindre hendelsen og i og med at varslingen uansett ville ta ca en time kunne en eventuell kidnapper allerede være langt unna. I praksiss er det skulk et slikt system fanger opp, barn som har gått et annet sted enn de skal. Det vil sansynlig vis ikke redde noen barn, bare berolige noen usikkre foreldre. Vi tar alle sjanser med barna. Faren for at de skal bli påkjørt av foreldre som kjører ungene sine til skolen er større enn at de skal bli kidnappet. Likevel fortsetter vi å kjøre bil og lar ungene gå alene. Barna må få lov til å prøve seg litt, selv om det innebærer en liten risiko. Anonym poster: 2596850c5120f0bba81ac242158809eb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #25 Skrevet 9. november 2012 Er lærerstudent, og på praksisskolen min er det slik at dersom det er barn som ikke har kommet innen et kvarter etter at skolen har startet, og læreren ikke har fått beskjed om at barnet ikke kommer, går læreren ut av klasserommet og ringer foreldrene. Hun sier selv at det tar jo litt tid, og stjeler fra undervisningstida, men samtidig så er det en god trygghet både for foreldrene og læreren, så alle parter er fornøyde med systemet. Anonym poster: 716cd4627b6d673578f265e43b68c402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå