Gå til innhold

Nugatti på brødskivene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, NEI, det er KUN på lørdag og søndag her i huset, til ungens store fortvilese.Men vi har ett påleggs problem da.For hun LIKER så lite.Liker KUN:JordbørsyltetøyBringebærsyltetøyNugattiPrimLeverpostei liker hun av og til, men får hun med en posjonspakke på skolen liker hun det ikke for da er den "varm". Og ikke spiser hun det om jeg mører det på heler. Det er tydeligvis ikke godt dersom den ikke her helt fersk.Hun iker ikke fårepølse, servelat, div kjøttpålegg, smøreoster, brunost, kvitost, makrell i tomat, røykt laks, egg, bla bla bla.Så er jeg redd for at hun skal bi overvektig, da jeg har sitt med overvekt hheile mitt voksene liv, og har nå tatt GBP, og det er 2 år siden og alt er fint.Men FRYKTEN for at vesla skal måtte oppleve det samme som meg gjør at jeg er veldig strikt på mat og pålegg.MEN, nå spiser hun så lite, at jeg er bekymret, hun er bleik og på skolen sier læreren at hun føger ikke så godt med altid, og sitter litt i sin egen verden.....Sender jeg med henne 3 brødskiver kommer de stort sett hjem igjen.Så nå er jeg der at jeg urer på om jeg bare må sende med syltetøy i matboksen aikevel, selv om det er imot mine prinsipper.....Bedre med 2 med bringe bær skiver ennn ingen skive i hele tatt????Ikke sant??????????Hilsen Mormor.

Anonym poster: 946d8bba128209827bf5b19e9ac62012

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Send med noe annet enn brød. Noe hun liker, uten at det er "dessert" eller kake. Middagsrest, omelett, frukt, grønnsaker i staver, søte små tomater, kjøttboller...

Skrevet

Godt råd, men.......Hun spiser ikke grønnsaker, ikke så mye som en rå guerotbit.Ikke spiser hun omelett.Ikke tomater, ikke kjøttboer, ikke kjøtt, ikke pølse. :(

Skrevet

Grovbrød med et tynt lag syltetøy eller prim er vel ok? Bedre enn at ungen ikke spiser. Syltetøy har ikke veldig mye kalorier heller, om du velger f.eks naturlig lett (150 kcal/100g) og er etter min mening bedre enn nugatti. Prim er laget på melk, så selv om det er mye sukker er det en del bra næringstoffer også :-) og det finnes lettvariant :-) philadelphia freia er et litt sunnere alternativ til nugatti.

Skrevet

Godt råd, men.......Hun spiser ikke grønnsaker, ikke så mye som en rå guerotbit.Ikke spiser hun omelett.Ikke tomater, ikke kjøttboer, ikke kjøtt, ikke pølse. :(

Det funker jo ikke på skolen, men her lager jeg purré av grønnsaker til middag. Glir ned :) Har eg kjøtt og saus så tar jeg det også i.

Ang skolemat, hva med å høre om du kan legge det kaldt?

Her får de lov å ha syltetøy, prøv et som er mindre sukker i enn andre...?

Skrevet

Har du prøvd med polarbrød? De grove typene er vel på lik linje med brød, og føles litt annerledes enn tørr brødskive. Prøv med potetlompe med pålegg, eller pitabrød med ost og skinke?

Tenker det er bedre at hun spiser noe enn at hun ikke spiser i det hele tatt iallefall :)

Skrevet

Min sønn får syltetøy på skolen hver dag. Før fikk han nugatti hver dag. Alternativet er faktisk at han ikke spiser, det har vi prøvd mange ganger og over lengre perioder. Og det er ganske uaktuelt at han skal hele dagen uten å spise.

Sønnen min spiser god frokost, variert middag og bra kveldsmat, så da bekymrer det meg lite med de to grove brødskivene med søtt hver dag. Men selvsagt, jeg som mamma føler meg litt.. ubrukelig som sender med sånn dårlig matpakke hver dag.

Middagsrester hadde forresten hvertfall aldri blitt spist på skolen! Kald middag er det siste han spiser.

Skrevet

høres ut som jenta mi, bare at min liker ikke så mye som din ;) Nå har hun hatt en periode hvor hun liker svensk nugatti, og da har hun fått det. Nå er det tomt, og da er det knekkebrød med margarin som gjelder... Nam nam!

Sønnen min er egentlig ikke så kresen, men niste er ikke særlig godt. Der endte vi opp med å sende med nugatti for at han skulle spise. Om han ikke spiser blir han "høy", så mat må han ha...

Skrevet

Hva med fiskekaker? Det er en hit her. Og middagsrester (f.eks. Pasta, pizza, tortillas med fyll), salater, fruktsalat med nøtter. Ellers kan du kanskje kjøpe sånn matboks med kjøleelement? Da kan du jo og sende med yoghurt eller cottage cheesr om det faller i smak. Jeg lager sjelden noe fancy matpakke, men synes Susannekaluza sin blogg er inspirerende de dagene jeg orker å gjøre litt ekstra :)

Selv spiste jeg forresten aldri matpakka på barneskolen, men kom fra det med liv og helse i behold :)

Skrevet

Hva med å sende med henne:

- pizzasnurrer, kanskje med grovt mel,

- wraps med lykking eller skinke eller noe hunliker

- Kyllinglår

- En pose med havregryn eller havre-cheerios pluss en liten kartong melk

-yoghurt

-smothie i en flaske

Anonym poster: 8d952c76cccdd1041bb88cbc5386a914

Skrevet

Jeg skjønner at dere vil hjelpe og komme med forslag. Men... Dere som foreslår feks pitabrød, wraps, pizzasnurrer, middagsrester. Med hva da mener dere? Pizzasnurrer eller pitabrød med syltetøy? Eller med nugatti? Hvorfor tror dere barnet liker ost og skinke bare fordi det puttes i en wraps? Videre spiser hun ikke kjøtt og ikke pølse. Dere kommer med gode alternativ altså, men ikke til en som ikke spiser ost, kjøttpålegg, kjøtt, grønnsaker.

Anonym poster: 480bc342ace6c5e0cabd51e0d0ce44d7

Skrevet

Kjøp inn frosne bær og rør syltetøyet selv da, så vet du hvor mye sukker det eventuelt er i det.. Hun må jo spise, så da er det bedre å sende med litt usunt pålegg enn at hun ikke spiser i det hele tatt..

Skrevet

Brannfakkel- jeg er oppvokst med både syltetøy og nugatti på skiva (ikke alle skivene, men innimellom da, uten at noen ofret det en tanke), samt saft eller sjokomelk som drikke.

Er helt normalvektig (utenom når jeg er gravid), er sunn og frisk, og spiser nesten aldri nugatti eller syltetøy i voksen alder. ;)

Anonym poster: 6d8d4fd0b5c6d4327574a1e2cf87fe58

Skrevet

Må bare spørre: hva i alle dager spiser hun hjemme når hun ikke spiser hverken grønnsaker, kjøtt, ost eller de fleste vanlige pålegg?

Skrevet

Jeg har ei jente som bare er 18 mnd, men har slitt med spisevegring grunnet refluks. Så her er det fortsatt litt prinsippet, det er bedre at hun spiser en skive med nugatti enn at hun ikke spiser i det heletatt.

Så om det hadde vært min jente, så hadde jeg glatt sendt med det hun liker. Hadde ikke ofret det en tanke en gang. Jeg har kjent alt for godt på kroppen hvordan det er å ha et barn som ikke spiser til at jeg hadde orket å brydd meg med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...