Gå til innhold

Pepperkaker- ferdig deig eller hjemmelagd?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en gang for mange år siden en knallgod oppskrift på pepperkaker. Dessverre har denne oppskriften forsvunnet i flytting...

 

Har så lyst å lage skikkelig gode pepperkaker, men ingen av de oppskriftene jeg har prøvd i ettertid har vært særlig gode..!

 

Noen som har en knallgod oppskrift å dele?? Eller bør vi bare gå for ferdig deig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ikea sin ferdige deig, den mest populære:-)7

 

Anonym poster: 71ecaec5d1179b215a40b107cea6c521

Skrevet

hjemmelaget synes jeg :)

Skrevet

Ferdig deig er genialt, men det er neppe så veldig sunt..

Svigermor lager knallgod pepperkakedeig men hun er blitt gammel og skrøpelig og orker ikke lenger :(

 

Ve oss. Det blir IKEA sin deig i år også..

Skrevet

Hjemmelaget er klart best, men det kommer jo an på oppskriften. Jeg skulle gjerne delt den oppskriften jeg bruker, men klarer desverre ikke finne den :( Den dukker vel opp når jeg henter frem juleboka som jeg har forlagt en eller annen plass :)

 

Anonym poster: 76963fa1efb07b52c83bfc19b8d7e3dc

Skrevet

Vi har brukt IKEA sin flere år. Jeg synes ikke pepperkaker er noe særlig godt uansett, men morsomt for de små..

 

Anonym poster: 473b6cb0c023ede9d11160b46a8e0b36

 

Anonym poster: 473b6cb0c023ede9d11160b46a8e0b36

Skrevet

Alt annet enn Ikea??

Vi brukte Ikea sin deig i fjor, og ALDRI mer! Jeg er veldig glad i pepperkaker, og bakte massevis i fjor, men de smakte jo pyton :( Ungene likte dem ikke engang... Så i år må vi finne på noe annet

Gjest sug lut
Skrevet

Ikea, selvsagt. Minst fire pakker, bak&et&bak igjen.

Skrevet

Ferdig deig er genialt, men det er neppe så veldig sunt..

Svigermor lager knallgod pepperkakedeig men hun er blitt gammel og skrøpelig og orker ikke lenger :(

 

Ve oss. Det blir IKEA sin deig i år også..

 

Er vel ingen pepperkakedeig som er sunn......?

 

Anonym poster: a8cdbd2cffcbbf727a342c32d21e10db

Skrevet

Vi baker glutenfrie, og aldri har jeg smakt bedre pepperkaker.

Så lag med Semper glutenfritt mel, jeg kommer iallfall aldri til å lage pepperkaker med vanlig mel igjen.

Skrevet

Hvis noen har gode oppskrifter, er det bare å komme med dem:-).

Skrevet

Et år bakte vi både IKEA og etter en gammel oppskrift som har vært favoritten i alle år. Men gjett hvem som ble spist mest av? Jo IKEA pepperkakene... De blir faktisk veldig gode, og deigen er superlett å jobbe med.

 

Så vi kjører IKEA deig!

 

Anonym poster: 1231d6cbf4b0ea68e554b842afa9b123

Skrevet

Sverger til ikea sin :) Blir ikke bedre!!!

Skrevet

Hjemmelaget er best! Synes det er ingen ferdigdeig som kan måle seg med hjemmelaget :)

 

Har dessverre ingen oppskrift å gi deg, da det er min mor som lager deigen :)

Skrevet

Vi lagde også pepperkakedeig da jeg var liten, men je ghar ikke oppskriften, dessverre. Kan du ikke bruke hakkebakkeskogen sin? ;)

 

Vi endte etterhvert op pmed å kjøpe deig fra den lokale bakeren, men de siste årene har jeg ikke laget pepeprkaker. Kanskje jeg skal prøve meg i år...

Skrevet

Når man bor et halvt lysår fra ikea, blir det rema 1000 sin ferdigdeig. Den er helt ok. Det er mye annet man kan lage selv, så jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å velge ferdigdeig. :)

Skrevet

Synes forøvrig disse hørtes spennende ut:

 

- For deg som liker å teste ut noe nytt og originalt! "Sjokoladepepperkaker" har en spennende smak av krydder og sjokolade. Oppskriften er hentet fra Freia sitt julehefte for 2006. Gøyalt for unger!

1333_l.jpg

 

utskrift.gif Utskriftsvennlig versjon

 

 

 

 

 

 

Ingredienser:

 

200 g mørk sirup

80 g brunt sukker

170 g sukker

2 dl kremfløte

200 g smør

3 ss kakao

3 ts kanel

2 ts kardemomme

2 ts ingefær

1 ts nellik

1 ts natron

10 dl hvetemel

 

Glasur:

1 eggehvite

melis

 

Pynt:

Non Stop, dessertsjokolade, gelétopper, sølvkuler, sjokoladedråper, sjokoladehjerter, geléhjerter, kakestrøssel, osv...

Fremgangsmåte:

 

Ha sirup, sukker, fløte og smør i en stor kjele. Varm opp under omrøring til alt har smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl. Rør i kakao og krydder, og deretter natron og til slutt hvetemelet. Dekk til deigen og la den stå et par timer i kjøleskapet eller eventuelt over natten (se tips).

 

Kjevle ut deigen (se tips) og stikk ut kaker. Legg kakene på bakepapirdekkede stekeplater. Dersom du vil stikke ut store figurer, lønner det seg å kjevle ut deigen direkte på bakepapiret og så stikke ut kakene der, for de har lett for å miste fasongen dersom de flyttes fra bakebordet.

 

Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 8-12 min (avhengig av størrelse, se tips). Avkjøl kakene på rist til de er helt kalde.

 

Pynt de kalde pepperkakene med melisglasur (se tips) og ønsket sjokolade og kakepynt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...