Tyra79 Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jeg hadde en gang for mange år siden en knallgod oppskrift på pepperkaker. Dessverre har denne oppskriften forsvunnet i flytting... Har så lyst å lage skikkelig gode pepperkaker, men ingen av de oppskriftene jeg har prøvd i ettertid har vært særlig gode..! Noen som har en knallgod oppskrift å dele?? Eller bør vi bare gå for ferdig deig??
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Her er ikea sin ferdige deig, den mest populære:-)7 Anonym poster: 71ecaec5d1179b215a40b107cea6c521
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Ferdig deig er genialt, men det er neppe så veldig sunt.. Svigermor lager knallgod pepperkakedeig men hun er blitt gammel og skrøpelig og orker ikke lenger Ve oss. Det blir IKEA sin deig i år også..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Hjemmelaget er klart best, men det kommer jo an på oppskriften. Jeg skulle gjerne delt den oppskriften jeg bruker, men klarer desverre ikke finne den Den dukker vel opp når jeg henter frem juleboka som jeg har forlagt en eller annen plass Anonym poster: 76963fa1efb07b52c83bfc19b8d7e3dc
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Vi har brukt IKEA sin flere år. Jeg synes ikke pepperkaker er noe særlig godt uansett, men morsomt for de små.. Anonym poster: 473b6cb0c023ede9d11160b46a8e0b36 Anonym poster: 473b6cb0c023ede9d11160b46a8e0b36
Nikamo Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Alt annet enn Ikea?? Vi brukte Ikea sin deig i fjor, og ALDRI mer! Jeg er veldig glad i pepperkaker, og bakte massevis i fjor, men de smakte jo pyton Ungene likte dem ikke engang... Så i år må vi finne på noe annet
Gjest sug lut Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Ikea, selvsagt. Minst fire pakker, bak&et&bak igjen.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 Ferdig deig er genialt, men det er neppe så veldig sunt.. Svigermor lager knallgod pepperkakedeig men hun er blitt gammel og skrøpelig og orker ikke lenger Ve oss. Det blir IKEA sin deig i år også.. Er vel ingen pepperkakedeig som er sunn......? Anonym poster: a8cdbd2cffcbbf727a342c32d21e10db
It's all about me Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Vi baker glutenfrie, og aldri har jeg smakt bedre pepperkaker. Så lag med Semper glutenfritt mel, jeg kommer iallfall aldri til å lage pepperkaker med vanlig mel igjen.
Tyra79 Skrevet 8. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2012 Hvis noen har gode oppskrifter, er det bare å komme med dem:-).
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Et år bakte vi både IKEA og etter en gammel oppskrift som har vært favoritten i alle år. Men gjett hvem som ble spist mest av? Jo IKEA pepperkakene... De blir faktisk veldig gode, og deigen er superlett å jobbe med. Så vi kjører IKEA deig! Anonym poster: 1231d6cbf4b0ea68e554b842afa9b123
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Sverger til ikea sin Blir ikke bedre!!!
Kortslutning Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Hjemmelaget er best! Synes det er ingen ferdigdeig som kan måle seg med hjemmelaget Har dessverre ingen oppskrift å gi deg, da det er min mor som lager deigen
Gjest Mentha Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Vi lagde også pepperkakedeig da jeg var liten, men je ghar ikke oppskriften, dessverre. Kan du ikke bruke hakkebakkeskogen sin? Vi endte etterhvert op pmed å kjøpe deig fra den lokale bakeren, men de siste årene har jeg ikke laget pepeprkaker. Kanskje jeg skal prøve meg i år...
Musemorbr / Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 Når man bor et halvt lysår fra ikea, blir det rema 1000 sin ferdigdeig. Den er helt ok. Det er mye annet man kan lage selv, så jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å velge ferdigdeig.
Gjest Mentha Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Synes forøvrig disse hørtes spennende ut: - For deg som liker å teste ut noe nytt og originalt! "Sjokoladepepperkaker" har en spennende smak av krydder og sjokolade. Oppskriften er hentet fra Freia sitt julehefte for 2006. Gøyalt for unger! Utskriftsvennlig versjon Legg til favorittkaker Ingredienser: 200 g mørk sirup 80 g brunt sukker 170 g sukker 2 dl kremfløte 200 g smør 3 ss kakao 3 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts ingefær 1 ts nellik 1 ts natron 10 dl hvetemel Glasur: 1 eggehvite melis Pynt: Non Stop, dessertsjokolade, gelétopper, sølvkuler, sjokoladedråper, sjokoladehjerter, geléhjerter, kakestrøssel, osv... Fremgangsmåte: Ha sirup, sukker, fløte og smør i en stor kjele. Varm opp under omrøring til alt har smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl. Rør i kakao og krydder, og deretter natron og til slutt hvetemelet. Dekk til deigen og la den stå et par timer i kjøleskapet eller eventuelt over natten (se tips). Kjevle ut deigen (se tips) og stikk ut kaker. Legg kakene på bakepapirdekkede stekeplater. Dersom du vil stikke ut store figurer, lønner det seg å kjevle ut deigen direkte på bakepapiret og så stikke ut kakene der, for de har lett for å miste fasongen dersom de flyttes fra bakebordet. Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 8-12 min (avhengig av størrelse, se tips). Avkjøl kakene på rist til de er helt kalde. Pynt de kalde pepperkakene med melisglasur (se tips) og ønsket sjokolade og kakepynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå