Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jenta mi på snart 6 mnd har alltid hatt veldig sjelden avføring, mellom to og tre uker mellom hver gang. Hun har KUN fått morsmelk, så de sier jo at det er "normalt", men hun plages ekstremt mye av det. Jeg har derfor begynt å gi henne grøt (Nestle ris- og maisgrøt fra 4 mnd)på kveldstid, med en god del malt i for å få fortgang å ting. Hun hadde da avføring to dager etter første grøtmåltid, men det var på høy tid, 3 uker siden sist.Men nå har hun fått grøt i ca 10 dager, og har ikke hatt avføring på 7 dager. Hun plages fortsatt.Noen som kan noe om dette, eller synes dere jeg bør ringe helsestasjonen og høre med dem? Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
Gjest Mrs. Careface Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Hadde ringt helsestasjonen for flere uker siden jeg
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Tok det opp på både 3 og 4 mnds-kontrollene men fikk beskjed om at det var jo "heeelt normalt", så føler også at jeg maser på dem med dette. Men nå når hun har begynt å få grøt, lurer jeg på om det er farlig å gå lenge uten avføring? Hun burde vel ha det ca annenhver dag nå? HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
Gjest Mrs. Careface Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Kan bare svare for min egen unge, men fra hun var 7 mnd. har hun spist grøt hver dag, fått mme og vanlig mat. Hun bæsjer minst en gang i døgnet, men når hun var yngre kunne hun gå flere dager, men aldri uker
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Har du prøvd å gi glass med svisker?? Pleier å funke her! Anonym poster: 73a6cdba90ce5a3beebc95606e745c9b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Hun fikk sviskemos hver dag i 2 uker men det skjedde ingenting.. Hvor fort skal svisker fungere? (jeg kan ikke sitere innlegg etter oppdateringen) HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
HvittHus Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Har du prøvd å stimulere endetarmsåpningen? Det har fungert så bra på mine at avføringen har skutt i veggen;-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 HvittHus: Har prøvd sånn smått med en q-tips men fikk ikke helt til det der.. Hvordan gjør du det? HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
HvittHus Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 Jeg smurte en q-tips godt med salve, og stakk den bare så vidt innenfor åpningen for deretter å forsiktig rotere rundt. Men vær oppmerksom på at dette er et triks som er meget omstridt. Barnelegen min anbefalte dette, men jeg leser andre steder at det er helt fyfy.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Kjenner jeg blir sint når jeg leser og hører om helsepersonell som sier at det er "helt normalt" å ha avføring hver tredje uke! Det er ikke normalt!! Enten så har hun dårlig tarmflora, eller en ubalanse i denne, eller så er det noe hun ikke tåler. Det kan også være mangel på enkelte mineraler, men det gjelder svært sjeldent så små. Har du spist mye søtt tidligere og/eller under svangerskap og under amming? Har hun hatt tegn på sopp? Sukker kan forstyrre tarmflorabalansen veldig, og det gir grobunn for de tarmbakteriene vi ikke skal ha for mye av. Da er løsningen å begynne å gi henne gode tarmbakterier. Du får kjøpt slike på helsekosten, f.eks. BioCare 0-12 mnd er bra. Hvis du ammer fremdeles bør du også ta gode tarmbakterier. Hvis du har tegn til sopp bør du bruke et tilskudd for å ta knekken på soppen, f.eks. olivenbladekstrakt samt holde deg unna sukker. Men det beste er da at du får hjelp av en dyktig terapeut. Hvis gode tarmbakterier ikke fungerer forholdsvis raskt så ville jeg sett om det var noe hun reagerer på, enten noe hun får i seg indirekte gjennom din kost og morsmelken, og også om andre typer grøt kan være bedre for henne. Prøv å unngå hvete og mais. Igjen, det er IKKE normalt å ikke ha avføring mer enn hver tredje uke!! En fungerende tarm skal tømmes ca en gang om dagen. Anonym poster: 7ea6cfe1e25ab049afd405057ef1193c
Gjest Mrs. Careface Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 Samme fikk jeg beskjed om HvittHus. Barnelegen ba meg gjøre det når hun var skikkelig forstoppa en gang. Veldig glad jeg ikke stod foran henne, men ved siden av når avføringen kom for det var OVERALT!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #12 Skrevet 8. november 2012 Ok, jeg skal prøve det i morgen. Men tror jeg skal ringe hvis det ikke funker. Synes nå det er bedre det me q-tipsen enn forslaget til min gamle bestemor som var barnepleier i sin tid: "Skjær ei flis av et såpestykke og dytt inn så får ungen presse det ut!" HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #13 Skrevet 8. november 2012 21.22: (beklager, jeg kan fortsatt ikke sitere her) Takk for mange gode råd. Ja ikke sant, jeg mener også at det ikke er normalt, og selv om det er så normalt da så er det likevel ikke greit at hun plages så veldig med det. Våkner mange ganger om natta bare for å gråte, prompe, presse ut noe som aldri kommer. Dette holder hun ofte på med. Når hun først har avføring så hylgråter hun leenge både før og etter fordi det er så vondt å få det ut. Jeg føler meg litt "dum" når jeg bekymres av dette men helsesøster forsikrer meg gang på gang om at dette er helt normalt og det vil gå over av seg selv. Ja, når går det over da?? Jeg føler liksom at hvis jeg ringer så får jeg samme svaret som jeg alltid har fått: "Det er normalt, du får bare vente eventuelt prøve svisker og malt." (Noe jeg gir henne i sikkert litt for store mengder nå siden det aldri funker). Jeg spiser ikke mye sukker, spiser normal husmannskost men spiser godteri på fredager. Drikker sjelden brus (2 ganger i mnd ca). Jeg skal merke meg det du skriver av tips og så skal jeg ringe for å høre hva de sier, og ikke slå meg til ro med "det er normalt". HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
mrsrogaland. Skrevet 8. november 2012 #14 Skrevet 8. november 2012 Jeg hadde ringt helsestasjonen. Kanskje endre på kostholdet? Har ikke lest svaret annet enn at hun har sjelden avføring. Det må være plagsomt for babyen din. Da går ikke fordøyelsen som den skal.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #15 Skrevet 8. november 2012 Min baby hadde låsning i nakken. Etter en tur til kiropraktor hadde hun en hyggelig overraskelse i bleien når jeg tok henne ut av bilstolen. Hatt daglig avføring siden!! De er jo så tynn i halsen disse små, og nervesystemet går igjennom der. Anonym poster: 73a6cdba90ce5a3beebc95606e745c9b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #16 Skrevet 8. november 2012 Hun har vært hos manuell terapeut 5 ganger og fått fjernet alt som måtte være av låsninger, det skjer ingenting.. sukk.. HI Anonym poster: 22e1bd359048dbd5240f1d7410cb74d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå