Gå til innhold

Fordeler med ekteskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren sitter å prater om vi kunne tenkt oss til å gifte oss og vi begge vil gjerne det. Men så lurer jeg litt på hva som er fordelen med å være gift?

Han har lovet meg å fri skikkelig etterhvert da :) for det betyr noe for meg, syns det er litt romantisk :)

Anonym poster: a5944f9033cc2cd43289e9e2a3bdd376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eiendomsrett

- Gjenstander som arves eller eies ved inngåelse av ekteskapet blir felleseie, men kan tas med ut av den som arvet/eiet ved skilsmisse etter skjevdelingsreglene.)

- Ektefeller som eier felles bolig (og innbo) alene, kan ikke selge eller pantsette denne uten at den andre skriver under.

Barn

- Ektemannen erklæres automatisk som faren (pater est).

- Ektepar kan adoptere barn etter å ha vært gift i to år (stabilt samboerskap før ekteskapet vil også telle i disse to årene).

Skatt

- Ektefeller som forsørger den andre, kan skattes i skatteklasse 2 og nyte godt av dobbelt personfradrag på 74.000 kroner.

Samboere som forsørger den andre samboeren får ingen ting.

- Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre.

Samlivsbrudd

- Ektefeller som skiller lag, kan kreve å få med seg ut av ekteskapet det de brakte med inn eller arvet under ekteskapet, (skjevdeling).

- Det de har kjøpt/opptjent under ekteskapet, deles likt (likedeling) uansett hvem av ektefellene som anskaffet gjenstanden/verdiene.

- Den ene ektefellen kan ved brudd lettere få overta tidligere felles bolig som den andre eier, så lenge man har felles barn. (Forutsatt at man har økonomisk mulighet).
Skrevet

Har vært gift i 10 år og ikke funnet argumenter mot det enda. Så jeg ser kun fordeler.

Skrevet

Arveloven gir samboere en begrenset arverett etter hverandre. Fra 1. juli 2009 har samboere med felles barn rett til arv tilsvarende 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Samboere som ønsker å sikre hverandre ytterligere gjennom arv, må opprette testament.

Skrevet

Det er nok noen fordeler, men det har "jevnet" seg mer ut. Vi er bare samboere, men har sikret oss ganske enkelt. Samboerkontrakt, gjensidig forsikring o.s.v.

Kunne også tenkt å gifte meg, men det er nok mest av romantiske grunner ;-)

Anonym poster: 1b87f23bd311375a45c1f886546cae9f

Skrevet

Jeg har så lyst til å bære den hvite kjolen og har i det siste sett på ringer og kjoler :)

Pluss at nå er vi gravide og jeg har en sønn fra før som ikke har noe kontakt med sin biologiske far, så vi tenker også adopsjon.

Så det er for å sikre begge barna, men mest for kjærligheten da :)

Skrevet

Arveloven gir samboere en begrenset arverett etter hverandre. Fra 1. juli 2009 har samboere med felles barn rett til arv tilsvarende 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Samboere som ønsker å sikre hverandre ytterligere gjennom arv, må opprette testament.

Er det mye jobb å skrive testamente og må det registreres noen plass? Må ikke gifte skrive det eller går alt automatisk?

Skrevet

Fordeler med å gifte seg kontra å være samboer er nok rettigheter en har dersom det skjer dødsfall, uføre, arveoppgjør ol. Man slipper å ta høyden for ditt og datt. Det eneste jeg kan se "ulempe" med å være gift, er den dagen man skal pensjonerer seg og får pensjonspenger. Gifte par skattes mer enn samboer par, forstå den som kan...

Anonym poster: d6c51ad2ad4712e5b9175fc9a34a1102

Skrevet

Fordeler med å gifte seg kontra å være samboer er nok rettigheter en har dersom det skjer dødsfall, uføre, arveoppgjør ol. Man slipper å ta høyden for ditt og datt. Det eneste jeg kan se "ulempe" med å være gift, er den dagen man skal pensjonerer seg og får pensjonspenger. Gifte par skattes mer enn samboer par, forstå den som kan...

Anonym poster: d6c51ad2ad4712e5b9175fc9a34a1102

Nå er samboere likestilt også på det området, så det hjelper ikke lenger å skille seg for å slippe trekk i pensjonen slik noen var tvunget til å gjøre i "gamle dager"

Skrevet

Er det mye jobb å skrive testamente og må det registreres noen plass? Må ikke gifte skrive det eller går alt automatisk?

Gifte må ikke skrive det, nei.

Enhver nordmann over 18 år kan opprette et testament der man beskriver sine ønsker med hensyn til fordeling av arv. Hvis man oppretter et testament, er det viktig å følge lovens regler, hvis ikke kan det bli strid om testamentet.

Krav til testament

Et testament må være skriftlig, og den som setter opp testamentet, må være såkalt testasjonsfør. Det betyr i praksis at man ikke må være alvorlig psykisk syk, og man må ikke være påvirket av alkohol eller andre stoffer når testamentet settes opp.

Testamentet må bevitnes av to personer over 18 år. Vitnene må ikke være tilgodesett i testamentet, og de kan heller ikke ha nær tilknytning til noen som er tilgodesett i testamentet.

Det er viktig at den som skriver testamentet, signerer det mens begge vitnene er til stede. Vitnene skal signere etter at testator har signert. Loven stiller et meget strengt krav om at vitnene signerer mens den som skriver testamentet, er til stede.

Testamentet kan fritt og når som helst tilbakekalles, med mindre man har laget en arvepakt. Arvepakt betyr å gjøre testamentet ugjenkallelig. Dette er en komplisert prosess, og hvis arvepakt er aktuelt, bør du oppsøke advokat. Å opprette et testament er en viktig handling. Hvis testamentet skulle vise seg å ikke være gyldig, kan det få store konsekvenser for arvingene. En advokat kan hjelpe deg med å sette opp et testament i tråd med lovens strenge regler.

Oppbevaring av testament

Et testament bør oppbevares trygt. Et godt alternativ er å oppbevare testamentet i tingretten. I Oslo er det Oslo byfogdembete som oppbevarer testamenter. Kontakt din lokale tingrett for nærmere informasjon. De norske tingrettene har en felles database over testamenter. Dette betyr at du ikke behøver å sende testamentet til en ny tingrett hvis du flytter innen Norge.

Du kan også oppbevare testamentet i en bankboks eller hos en advokat. Hvis du oppbevarer testamentet et annet sted enn i tingretten, bør du gi arvingene informasjon om hvor originalen er oppbevart, og gjerne ha en kopi lett tilgjengelig hjemme.

Ektefellen eller samboeren må varsles

Hvis man vil redusere sin ektefelles arv til lovens minimum, det vil si fire eller seks gangerfolketrygdens grunnbeløp, må man varsle ektefellen skriftlig, og sikre et bevis for at ektefellen er varslet. Bevis kan være en signatur på et varsel, eller et rekommandert brev. Det samme gjelder hvis man vil frata samboeren retten til arv tilsvarende fire ganger folketrygdens grunnbeløp.

Barns pliktdelsarv

Hvis man har barn, har disse krav på å dele 2/3 av det man etterlater seg, såkalt pliktdel. Den siste tredjedelen kan man fordele etter eget ønske, men da må man opprette testament og beskrive hvordan man vil fordele disse verdiene.

Du kan også opprette et testament som krenker barnas pliktdelsarv. Testamentet blir ikke automatisk ugyldig. Barn og eventuelle barnebarn kan velge om de vil bestride testamentet eller akseptere mors eller fars ønsker om hvordan arven skal fordeles.

Hvis du oppretter et testament i strid med arveloven sin hovedregel om barns pliktdelsarv, bør du skrive inn i testamentet at du er klar over at du krenker pliktdelsarven. For eksempel ved en formulering i retning av følgende: "Jeg er klar over at dette testamentet krenker mine barns pliktdelsarv, men det er likevel mitt ønske at de vil respektere innholdet i dette testamentet".

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/samboere-trenger-ofte-testament/

Skrevet

Dere som tror at dere kan sikre dere på akkurat samme måte som ektefeller, glemmer arveavgift. Ektefeller svarer ingen arveavgift, mens samboere svarer høyeste sats. Og det går ikke an å testamentere seg bort fra.

Anonym poster: 15e21b921cf2f9f7e1c04dcb84c0f45e

Anonym poster: 15e21b921cf2f9f7e1c04dcb84c0f45e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...