Gjest Leaf Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Hei og god formiddag Lurer på hvordan dere gikk frem hos fastlegen i forhold til sykemelding? Tenker i hovedsak graviditet og plager deretter. Ble ganske paff selv da jeg var hos legen. Sliter ganske hardt med bekkenløsning, og det er verst etter jobb. Sover ikke den natta grunnet smerter, og klarer ikke å fungere slik jeg ønsker med barna hjemme. Fortalte akkurat det til legen, og sa videre at jeg synes det er viktigst nå fremover(5 mnd igjen til termin) at jeg klarer å fungere best mulig hjemme med barna, slik at samboer ikke må ta alt av ansvar i forhold til de og huset helt alene. Det jeg fikk som svar var; hvem skal betale for at jeg er 100% sykemeldt, staten? Legen mente videre at det var normalt å neglisjere både jobb og barn til en viss grad i graviditeten.. Hun nektet å sykemelde meg 100%, men heller 50% av min 75% stilling. Dvs at jeg skal jobbe tre vakter denne mnd.. Selv om jeg poengterer at det er like vondt uavhengig hvor mye eller lite jeg jobber.. Men klart er jeg glad for at jeg får litt pusterom. Reagerte bare kraftig på at hun ikke vil sykemelde meg helt for da må staten betale for at jeg skal gå hjemme?? Er det bare meg, eller hva synes dere? Blir takknemlig for litt input :)
Lisjtuppa Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Dette var utrolig frekt svar fra legen. Jeg har vært sykmeldt i 2 mnd nå for bekkenplager med smerter. Jeg har en fysisk og psykisk krevende jobb og legen sykmeldte meg først 100% i 2 uker, for å så ha en ny samtale om hva som var best for meg i svangerskapet. Det er veldig godt å ha en lege som lytter, forstår og ikke vil presse meg til noe:)
Gjest Leaf Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Heldig du er! Det er jo slik det skal være. Synes det er fælt å ikke bli trodd. Noe av det verste jeg vet er når andre tror jeg ikke snakker sant. Når jeg i tillegg har lumbago ishcias, blir det ikke akkurat lettere å ha bekkenløsning heller.. Nei, må kanskje vurdere å bytte. Har vært kjempe fornøyd med legen frem til nå etter jeg ble gravid.. Da har det vært en isfront hele veien..
Lisjtuppa Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg byttet fastlege. Kroppen sin kjenner man best selv, ikke personen i frakk som pirker på pc'n;) lykke til!
babysyk_74 Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 Hei og god formiddag Lurer på hvordan dere gikk frem hos fastlegen i forhold til sykemelding? Tenker i hovedsak graviditet og plager deretter. Ble ganske paff selv da jeg var hos legen. Sliter ganske hardt med bekkenløsning, og det er verst etter jobb. Sover ikke den natta grunnet smerter, og klarer ikke å fungere slik jeg ønsker med barna hjemme. Fortalte akkurat det til legen, og sa videre at jeg synes det er viktigst nå fremover(5 mnd igjen til termin) at jeg klarer å fungere best mulig hjemme med barna, slik at samboer ikke må ta alt av ansvar i forhold til de og huset helt alene. Det jeg fikk som svar var; hvem skal betale for at jeg er 100% sykemeldt, staten? Legen mente videre at det var normalt å neglisjere både jobb og barn til en viss grad i graviditeten.. Hun nektet å sykemelde meg 100%, men heller 50% av min 75% stilling. Dvs at jeg skal jobbe tre vakter denne mnd.. Selv om jeg poengterer at det er like vondt uavhengig hvor mye eller lite jeg jobber.. Men klart er jeg glad for at jeg får litt pusterom. Reagerte bare kraftig på at hun ikke vil sykemelde meg helt for da må staten betale for at jeg skal gå hjemme?? Er det bare meg, eller hva synes dere? Blir takknemlig for litt input :) den typr svar hadde jeg ikke tollerert.jeg hadde byttet lege med en gang!
Februargullet2013 Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 De kan aboslutt ikke nekte det det. Heldigvis har jeg en sikkelig fastlege . Jeg ville ikke slutte og jobbe helt,men måtte gå ned mye pga jeg slet veldig med Migrene, så nå jobber jeg Mandag 3 og halv time og Onsdag 2 og halv time . det funker veldig bra Håper jeg klarer og holde ut til 19 Desember,da går jeg i permesjon
Gjest Leaf Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Nei, og det var akkurat det jeg sa til henne, at hun ikke kunne nekte meg det. Men hun ville at jeg skulle prøve osteopat og redusert jobbing. Selv om jeg har gjort akkurat det med de to andre svangerskapene med dårlig resultat. Tror hun er til de grader hormonell. I ene øyeblikket smiler hun og skravler som at vi skulle ha vært venninner i flere år, og til og med forteller hvor hun bor(Vi er vist naboer). For så å snu helt om og være isdronningen selv! Skal helt klart bytte lege, men må vente til en som har ledig kapasitet for barna mine og
Mamsen<3 Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Neste gang du evt skal til henne igjen. Ta med samboer/mannen din. Så kan han fortelle henne hvordan du har det etter en dag i jobb. Ofte hjelper det og ha med en tredjepart som kan fortelle hvordan de opplever dine plager. Jeg måtte ha med mamma til legen for å bli trodd angående kronisk sykdom. Ikke at jeg hadde sykdommen, men at jeg hadde plager selv om blodprøvene viste at jeg hadde riktig dose og var "frisk"
Fomle84 Skrevet 10. november 2012 #10 Skrevet 10. november 2012 Ganske omvendt av min lege.. ville sykemelde meg 50% med en gang jeg klaget på bekkenet. Mente selv det holdt med 20%, var det to uker før jeg ble sykemeldt 30% og går vært det en mnd nå. Går til fysio og det hjelper, selv om det ikke hjalp i forrige svangerskap. Så er alltid håp...
Gjest Leaf Skrevet 10. november 2012 #11 Skrevet 10. november 2012 Ja, vil tro de fleste leger er imøtekommende når det kommer til gravide og plager deretter. Bare så synd at jeg har en av de som viker fra det Gjennom de to første svangerskapene var de så rådløs til slutt, at de valgte å sette strøm i ryggen to ganger i uken. Hjalp jo ikke det heller, så jeg ga opp med nr 2, da de skulle begynne med samme opplegget der og. Men har ikke vært borti osteopat før så håper det vil fungere Er såpass plaget med ryggen og(har hatt to kollapser det siste året, og var sengeliggende 2 mnd) at jeg ikke vil ta noen sjanser på noen måter, hvis dere skjønner Men legen vil ikke høre snakk om ryggen min en gang.. Så tenker jeg tar i mot rådet ditt lille miss bebs
tommelommelise Skrevet 10. november 2012 #12 Skrevet 10. november 2012 Hei, Legen har jo et poeng. Sykemelding under graviditet er et kostbart problem for arbeidsgiver og for staten. Det at man ikke klarer å fungere optimalt hjemme er jo i bunn og gru n ikke staten sin feil, eller arbeidsgiver for den saks skyld. Om du har så vondt som du beskriver, klarer du da å gjøre noe hjemme? Jeg ville prøvd 50% sykemelding først, lagt godviljen til og gjort mitt ytterste for å holde ut i fem måneder til
Gjest Leaf Skrevet 10. november 2012 #13 Skrevet 10. november 2012 Vel, det er jo akkurat det jeg gjør. Og vil mer enn gjerne fungere, for å gå så lenge uten arbeid og så ut i permisjon vil bli lange dager. Når det er sagt, så er dagen min ødelagt når jeg kommer hjem fra jobb. Gått med smerter hele dagen, der det er umulig å få et pusterom, og hjem til hus og to barn. Sistnevnte anser jeg som aller viktigst, og når jeg ikke klarer å stelle minstebarnet fordi det gjør vondt, og det til slutt går utover humør og energi, må jeg lytte til kroppen. Håper derfor at en osteopat kan gjøre det bedre(selv om jeg har mine tvil, men man vet aldri). Har gjort det du nevner sist i ditt innlegg med svangerskap nr 2, og det resulterte i en enda verre rygg med kraftig betennelse og sengeliggende siste 2 mnd før fødsel. Og et bekken som levde sitt eget liv. Poenget mitt til syvende og sist, er at min lege skal se langt bort fra om staten eller arbeidsgiver får det vanskelig, det er faktisk helt forferdelig å høre at min helse er mindre prioritert, nettopp grunnet det du nevner. Jeg har faktisk 30 år mer på baken i arbeidslivet, og hvis det er for galt at jeg skal bli hørt i forhold til mine helseplager pga av økonomi, ja da er det noe som er helt skrudd. Når jeg nå er i samme "seng" som i mine to tidligere svangerskap forventet jeg å bli hørt og trodd, og ikke bli belært i hvor kostbart det blir for staten(som jeg tross alt betaler rævva av meg i skatt, veiavgift, bompenger, årsavgift etc). Skulle tro at fem mnd ville såvidt være et slikk i regninga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå