Gå til innhold

Bipolar og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med mitt andre barn. Med min første så visste jeg ikke hva som feilet meg. Levde bare med opp og nedturene.

Men nå, etter "endelig" fått diagnosen kjenner jeg mer på følelsene mine.

Har bestandig merket når jeg var på tur ned, men latt det gå sin gang, hadde bare meg selv å tenke på.

Men nå som gravid og mamma til en 2-åring så er det tungt når jeg er på tur ned. Merker at jeg ikke er meg selv, mye trøtt, aggressiv, gråter lett, dårlig selvtillit (bestandig hatt) og jeg kommer meg ikke opp. Faller mer og mer ned.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg saa hjelper det aa ha noko aa sjaa fram til. Draume seg litt vekk i framtida, legge planar. Eit raad eg har faatt for aa komme ut av eller ungaa depresjon er aa gjere noko fysisk, mentalt utfordrandes og sosialt kvar dag.

Ein anna ting kan vere aa skrive ei liste over alle tinga som gir positiv engergi. Og saa prove aa gjere ting fra den lista saa ofte som mulig.

Sorg for at ein er stelt og ser representabel ut. Naar eg foler meg daarlig hjelper det aa bli positivt overraska av sitt eget speilbilde.

Eg har forresten lite erfaring med bipolar lidelse, men ein del erfaring med depresjon. Eg antar at raadene kan gjelde for begge.

Prov aa finn noko du kan legge din stolthet i, finn sider ved din egen personlighet du liker og foler du kan vere stolt av.

Det som fekk meg ut av min forste depresjon var framtidshaap. At eg innsaag at eg hadde noko aa sjaa fram til, og mulighet til aa gjere det eg ville med livet mitt.

Kva har faatt deg opp igjen tidligere?

Skrevet

Klart det blir tøft, men vit at du er kjempe flink! Dette er ikke en sykdom det er lett å leve med.

Er du alene med barnet? I så fall bør du alliere deg med noen som kan stille opp på kort varsel, om du skulle trenge litt tid alene. I tillegg er det kanskje lurt å ha noen å prate med? Å holde ting inne gjør ting bare enda verre.

Vær åpen med de rundt deg, og ikke minst ærlig!

Masse lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...