Gå til innhold

Mannen min har eget "røykerom" i huset..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det? Noen som har gjort det samme, eller har andre gode løsninger? Vi har et barn som er under året, og ønsker jo å skåne det mest mulig.

Han har virkelig forsøkt å slutte, uten å lykkes. Han røyker såpass mye at det er uaktuelt å gå ut for hver røyk, i tillegg til at han "trenger" røyken for å få jobbet skikkelig (han jobber litt hjemmefra innimellom). Rommene er godt isolert fra resten av huset med bl.a. gummilister i dørene og teip over nøkkelhullet, og han lufter iherdig med vinduer og vifter, men det lukter jo litt likevel..

Er klar for å bli halshugget nå :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge det ikke går utover den lille ser jeg ikke noe galt i det smile.png

Endret av snartmamma2013
Skrevet

Hadde jeg ALDRI tillatt. Røyken siver jo ut i huset, det kan da ikke være så vanskelig å gå ut å røyke, uansett om han røyker 40 røyk om dagen.

Hva er viktigst, røyken eller barnets helse?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt røyking innendørs

Skrevet

Røyking er jo dumt, men om han først skal gjøre det er vel et eget røkerom en grei løsning.

Skrevet

Det kommer røyk inn i resten av huset også.

hvis han må gå ut for og røyke så kommer han til og røyke mindre og det kan hjelpe hvis han skal slutte.

Skrevet

Hvis han røyker så ofte at de ikke er vits for han å gå ut på verandaen så må jeg nesten anta at han sitter på dette rommet istede for i stua med deg?

Uansett, hadde aldri hatt røykerom i huset. Motiverer iallfall ikke for å trappe ned, legger vel bare mer til rette for økt røyking. Og røyk vil alltid sove ut, og han har det i klærne.

Nei, ut av huset med en "røykejakke" på slik at barna blir minst mulig eksponert. De kan ikke velge, det kan mannen din

Sånn, ble du halshugget nå;-P?

Skrevet

Med mindre det er et bomberom med branndør mellom, så hadde jeg aldri godtatt det. Det er ikke mye som hindrer giften fra å sive rundt i huset.

En far som ikke klarer å sette sine egne så egoistiske og skadelige behov til side for sitt eget barn, er ikke mye til far etter min mening!

Og en mor som heller ikke står opp for ungen sin helse...ja....

Skrevet

Et vennepar av oss har også den løsningen (der røyker begge). Nå vet jeg ikke om deres røykerom er like sikret som ditt. Men jeg syns i alle fall at det lukter røyk i hele huset deres. Også av ungene.

Skrevet

Som eksroeyker selv, maa jeg si at roeykerom er en daarlig idé, hvis han tenker aa slutte. Man roeyker MYE mer naar man kan sitte inne, varmt og komfortabelt, enn dersom man maa ut i vind og vaer for aa roeyke. Og ihvertfall dersom han bruker rommet til jobbing ogsaa, er det ekstra lett aa miste kontrollen over hvor mye man faktisk roeyker naar man sitter oppslukt i diverse papirer etc. Har han derimot ikke intensjoner om aa slutte, og rommet er eksempelvis i kjelleren, vekk ifra andre bruksrom, er "tett" og med god utlufting via vindu, saa ser jeg ikke noe problem med det saann sett. Roeyken henger like godt i klaerne/haaret enten man roeyker ute i full storm, eller inne (ja, faktisk, NormaJean), saa det hele koker vel ned til hvorvidt han vil fortsette aa roeyke like mye som han gjoer naa, eller ofre komforten og faa bedre kontroll paa roeykemengden og helsa.

Men det er helt og holdent opp til dere, vi andre har ikke noe med det :)

Skrevet

Skremselspropaganda: pappa røykte når jeg og brødrene mine var små, han fikk røyke i kjelleren. Min yngste bror fikk en allergisk reakson i huden når han var to-tre år gammel - han så rett og slett ut som en kjøttkake og måtte sove med votter på for ikke å klø seg i stykker. Ingenting hjalp - før mamma og pappa skilte seg et par år senere, og pappa tok med røyken sin og flyttet. Men han fikk utslett hver gang han var på samvær...

Den dag i dag tåler han fremdeles ikke å bo under samme tak som noen som røyker uten å få utslett - selv om vedkommende røyker utendørs.

Så joda, det siver nok røyk rundt omkring uansett om man har et eget røykerom, lufter og styrer på.

Skrevet

Har du ikke sett den reklamen om at det er bare en liten del av den farlige røyken vi ser?? Masse gift som siver ut i resten av huset, selv om du ikke ser det (eller lukter det). Han bør absolutt gå ut.

Skrevet

Det eneste som hadde vert en akseptabel loysning for aa ikkje skade barnet hadde vert aa byggd eit royke/arbeidsrom i hagen som ikkje er i eit med huset. royken siver gjennom vegger og det er umulig aa isolere det fullstendig. Tipper det ikkje vil vere verdt det naar ungen utvikler astma.

Skrevet

Enten er mannen din utrolig egoistisk, eller så har han ikke kunnskaper om hvor farlig det er med passiv røyking. Du får gi han et hefte e.l. der det står fakta. Du kan begynne med å si at ingen trenger røyken for å gjøre en god jobb, å tilføre gift til kroppen kan aldri forbedre prestasjoner. Men en blir hjernevasket av nikotinen til å tro det.

Du har vel også en jobb å gjøre her, i forhold til egne holdninger.

Skrevet

Trenger røyken for å jobbe skikkelig? For noe sprøyt! Hva gjør han de dagene han ikke jobber hjemmefra da, lar arbeidsgiveren ham røyke inne på arbeidsplassen også fordi den stakkars svake mannen din ikke klarer å utføre jobben sin uten jevnlig tilførsel av nikotin?

Nei vet du hva, hjemme hos meg hadde han blitt sendt ut i kulda for å bedrive uvanene sine.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvor mye røyker han siden det ikke er nødvendig å gå ut? En pakke i timen? Og ingen trenger røyk for å jobbe. Det er det dummeste jeg har hørt. Mannen er lat som ikke gidder å gå ut på trappa!

Skrevet

Alle de unnskyldningene han har for å ikke gå ut å røyke er bare tull. Det er en vanesak og sitter i hodet. Både jeg og mannen min var også full av "gode" unnskyldninger for hvorfor vi "måtte" røyke inne. Mannen min syntes det var helt forferdelig da røykeloven kom, for det var helt umulig å nyte en kopp kaffe uten en røyk til. Hele vitsen med å gå på kafé var jo borte, og det kom han aldri til å gjøre mer...

Vel, jeg sluttet å røyke da jeg ble gravid, mannen min røyker nå bare ute, og vi er like ofte på kafé som før. Som sagt er det en vanesak, og nå har vi nye vaner og tenker ikke over at det har vært annerledes. Mannen er blitt vant til at det kan lukte rent og friskt rundt han, og foretrekker dette. Er han på besøk hos noen som røyker inne så går han likevel ut for å røyke.

Heldigvis valgte han dette selv. Å endre en annens røykevaner er verre, da en røyker gjerne låser seg i forsvar dersom røyken hans blir angrepet.

Skrevet

Mannen min røyker også mye (røyker jeg og, men ikke så mye som ham) og vi begge er pent nødt til å gå ut å røyke.

Selv nå på vinteren så er det selvfølgelig ut for å røyke, selv om det er 20-30 minus ;)

Vi prøvde å røyke et annet rom en periode, men fant fort ut at det lukter over hele huset likevel og setter seg fort lukt i klærne (som var i en annen etasje, med lukkede dører og alt).

Men om du ikke røyker selv, kjenner ikke du røyklukten inne?

Stefaren min hadde også eget røykerom før, men det stinka likevel hver gang vi kom på besøk.

Skrevet

He he snakk om egoistisk mann!!! Viktigere at han ikke må lette på rumpestumpen sin enn at barnet hans kan bli utsatt for sigarettrøyken hans... Nei, røyk er ut(e) har du ikke hørt det? :D

Skrevet

Hadde eksakt samme problem som deg, mannen nektet/påstod at han ikke klarte slutte med røyking. I begynnelsen gjorde vi som deg, hadde et røykerom. Men jeg ble helt kvalm av lukta i det rommet, pluss at jeg følte alle tingene våre som sofa, gardiner ect i resten av huset stinket!

Han fikk et ultimatum, gå ut å røyk eller flytt ut (hadde ikke barn sammen). Heldigvis valgte mannen å gå ut med uvanen sin. Dette gjorde at han røykte mye mindre enn før (fra ca 10 sigaretter til 3-5 per dag). I dag er min mann røykfri, HURRA!!!! etter 16 år som røyker. poenget er det går fint an!

Jeg synes du skal ta et oppgjør med din mann her, og kreve litt av han. Det at han må gå utenfor å røyke er kun vanesak, mn det er klart han kommer til å protestere på det.....Og da må faktisk du sette grensene. Spør deg selv, om du hadde hatt en tilsvarense uvane som f.eks spillegalskap og krevde å få bruke av familiens matbudskjett til å spille. På et eller annet tidspunkt hadde mannen satt foten ned for denne type oppførsel, sikkert akkompagnert av sterke protester fra din side.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg røyker selv, men aldri i verden om jeg røyker innendørs! Og at han "trenger" røyken for å gjøre jobben sin? For noe vas! Nei vet du hva, enten går han ut og røyker, eller så får han finne seg et annet sted å bo, røyking innendørs er totalt uaktuelt. Det lukter nok røyk her (pga. røyklukt i mine klær) selv om det overhodet ikke røykes innendørs eller i bil.

Prøvde forresten å røyke innendørs på en kafe (utenlands - i lovlige former) for et par år siden. Røyken smakte ikke riktig - ergo: røyk hører til utendørs.

Gjest ________
Skrevet

ÆSJ, da er det jo bedre at han investerer i varmelampe på verandaen eller bygger seg en bod ute, eller står i garasjen

Skrevet

Hadde jeg aldri godtatt. Han hadde værsågod fått gått ut. Røyker vel ikke akkurat mindre av å bli sittende inne?

En ting at man ikke klarer å slutte, men å trappe ned bør man iallfall klare for barnas skyld...

Skrevet

Pappa hadde røykerom i kjelleren der vi bodde da jeg var liten. Var vel mer "hobbyrommet" hans, hvor han hadde diverse verktøy, våpenskap, puslerier han holdt på med. (han pleide å pusse opp/"renovere" fioliner).

Jeg synes ikke det var noe galt i det da, men tror ikke jeg hadde likt at gubben hadde brukt et rom til røyk, om han hadde røyka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...