Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 at vi ikke vil ha hunden hennes i hus på julaften.. Hunden er alene når hun er på jobb. Hun kommer hit kl. 16.00 på julaften og blir vel til ca 23.00, så det er jo ikke lenger enn en arbeidsdag, men vet ikke om hun vil syns det er trist å ikke ha med hunden. Hun er alene etter et samlivsbrudd og finner nok mye trøst og styre i denne hunden, så det føles litt slemt å si at hunden ikke er velkommen. Samtidig blir vi mange på julaften, og hunden er fortsatt valp (7 mnd, er de valp da?) og ganske urolig. Springer overalt og river ned ting. Tigger ved bordet og blir veldig vill når ungene løper. Jeg er veldig redd for julepynten min, og ungene er akkurat blitt så store a jeg tør å ha den fremme (har brukt plastkuler noen år på juletreet, men skal i år ha glasskulene jeg har arvet.
Hannepålandet Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Ha bikkja i bur. Synest ikke du er urimelig jeg. Spør henne hvilken løsning som er best for at det fungerer for alle. Kan bikkja vere hjemme alene? Ligge i bur? Ja, eller noe annet. Kan ikke huske at jeg hadde med hund på julaften på besøk hos andre. En hund vet ikke at det er jul.
2blå1rosa Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 SI til henne at du ikke vill ha hunden i hus, og skal han være med får han være i et bur i gangen så får hun lufte den ute av og til. At du synes han er litt vill av seg og ikke vill han skal hoppe rundt, tigge mat og risikere og rive ned ting du er redd for
Musemorbr / Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Du får spørre pent om hun tar med skåler og tepper til å ha i gangen, eller om du skal finne noe til å ha der. Imidlertid du nekter ha hunden i hus i det hele tatt, kan hun neppe komme, og det ville vært litt slemt. Å skaffe hundepasser på julaften blir sikkert umulig. Let frem en gylden middelvei, som en gang, et rom, eller en varm kjeller.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Har ikke noe imot at hunden er i hus sålenge den er innestengt i gangen eller på et annet rom. Men vil ikke at hunden skal løpe fritt rundt i huset. Vil heller ikke ha hunden under bordet mens vi spiser. Hi
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Hunden vet ikke at det er jul, men det gjør "mammaen" hans. Hvis hun i tillegg skal jobbe på dagen blir jo hunden veldig mange timer alene. Hun vil nok bli veldig såret over at du ikke vil ha hunden der for hun regner den nok som en del av familien og vil selvfølgelig ha med den på julaften Jeg kan skjønne at du syns det blir slitsomt, men det kan nok bli vanskelig å komme utenom da svigermor nok uansett vil bli skuffet. Ikke dra frem argumentet med julepynten ihvertfall for det vil nok for henne virke smålig. Og er det verdt å risikere å lage dårlig stemning med svigermor for dette? Det får jo du vurdere selv . Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Hunden vet ikke at det er jul, men det gjør "mammaen" hans. Hvis hun i tillegg skal jobbe på dagen blir jo hunden veldig mange timer alene. Hun vil nok bli veldig såret over at du ikke vil ha hunden der for hun regner den nok som en del av familien og vil selvfølgelig ha med den på julaften Jeg kan skjønne at du syns det blir slitsomt, men det kan nok bli vanskelig å komme utenom da svigermor nok uansett vil bli skuffet. Ikke dra frem argumentet med julepynten ihvertfall for det vil nok for henne virke smålig. Og er det verdt å risikere å lage dårlig stemning med svigermor for dette? Det får jo du vurdere selv . Lykke til Hun skal ikke jobbe på dagen. Jeg syns ikke det er smålig å være redd for julepynten som jeg har etter mine besteforeldre. Hi
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Nesten får hunden være hjemme eller så må svigermor holde den i kort bånd ved siden av seg. IKKE stenge den inne i bur så lenge dere andre går rundt den. Jeg gjorde det en periode fordi noen av mine barns venner er redd hunden. Merket etter hvert på hunden at den ikke var komfortabel med den løsningen, begynte med en sår bjeffing hver gang og ble litt mer intens på akkurat disse barna. Disse barna forventet og forlangte at hunden skulle inn i buret når dem kom. Nå er buret ryddet bort. Hunden bor her. Din svigermors hund er en valp/ unghund og de er ofte sånn som du beskriver den. Dem tester grenser, er nesten som tenåringer. Svigermor må være bestemt og vise hvem som er sjefen. Det samme gjelder når dem er hos dere. Vi skal selv bort på julaften og kan ikke ha med hunden. Synes ikke det er noe greit, men nå er den 4 år og vandt til å være hjemme alene så det går bra. Verre for meg som gjerne vil være sammen med den også. Kan hende vi blir hjemme rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Vi har en lignende situasjon, bare at det er min mamma. Hun ville ikke kommet om hunden ikke fikk være med. Jeg har sagt ifra at vi ikke vil ha bikkja i stua, og vi har blitt enige om at den ligger i gangen med døra på gløtt. Får en skikkelig luftetur før middag og litt godsaker i gangen. Dette er et kompromiss, jeg ønsker ikke at noen skal bli ekskludert pga et kjæledyr. Hun ble ikke lei seg, var glad for at vi kunne finne en løsning sammen.
Gjest peacock Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Er vel bare å ta opp problemstillingen og spørre om hun har forslag til hvordan det kan løses? Vi har hatt akkurat samme problemstilling når vi har feiret hos min mormor: min kusine må absolutt alltid ta med hundene sine. De greier ikke å styre de og ender selvfølgelig opp rundt benene til min pappa (som er dårlig til beins) når han lager mat på kjøkkenet, tigger ved bordet osv. I fjor var sønnen min tre måneder til jul og sov i vippestolen i stua. Ikke greide de å holde hundene unna han heller *snuse snuse*. Jaja, tror man må være hundeeier for å forstå hvordan hundene plutselig ble så menneskelig del av familien at de MÅ være i sentrum for alt som skjer og nærmest ha sin egen plads ved bordet.
Februargullet2013 Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 Synes at ho kan ha den hjemme da, så den kan være fri Ho bør jo respektere deg Får håpe ho er en sånn menneske som ikke er helt i mot og dra fra dyret sitt på en sånn da:) Det er nemmelig onkelen og tanten min, alle andre dager er greit,men ikke julaften
marsve Skrevet 6. november 2012 #12 Skrevet 6. november 2012 Hvis hun har litt antenner så kan du vel kanskje bare si noe som "du, jeg lurte litt på hvordan du tenkte med valpen i julen? Ungene er jo endelig så store at jeg hadde gledet meg til å bruke de arvede julekulene i glass osv men med en valp i hus så blir jo kanskje det litt vanskelig? Tenkte du å ha han løs, eller i bur eller om du vil jeg skal rigge til for han på gjesterommet? Eller så kan jeg jo vente med pynten til neste år eventuelt (se gjerne litt trist ut her), og jeg vet ikke om middagen kanskje kan bli litt kaotisk med en tiggende valp i hundre løpendes rundt, men jeg vet ikke jeg altså, vi kan jo kanskje passe på å gi han mat samtidig eller noe.." Må vel gå ann å si noe i den duren, da bør hun jo ta hintet? Da virker det som du spørr fordi du bryr deg om det, og lurer på hvordan du skal ta hensyn samtidig som du forteller at du helst skulle sett at bikkja var et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #13 Skrevet 8. november 2012 Takk for gode forslag! Tror jeg går for den, med unntak av det med å vente til neste år. For det utgår:)Hi Anonym poster: 65be28d7e687604edbcd473d425e86e6 Anonym poster: 65be28d7e687604edbcd473d425e86e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå