Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Vi kjøpte hus for to år siden. Inngikk da låneavtale med en bank. Vi lånte vel ca. 2,3 mill (husker ikke nøyaktig). Kjøpte huset for 2,6 mill. Med dette lånet har vi betalt ca. 12 000kr i mnd, og lånet strekker seg over 30år. Nå er situasjonen slik at litt av lånet er nedbetalt, samt at vi har litt penger på bok. Vi har fått ny verdivurdering på boligen på 2 750 000. På grunn av dette kan vi nå bytte bank og få en refinansiering. Gjør vi dette vil vi få ett nytt lån som strekker seg over 40år. Med dette nye lånet vil vi betale kr. 8000 i mnd. Dvs at vi vil ha 4000kr mer å rutte med hver eneste mnd... Som de fleste andre her er vi en småbarnsfamilie. Vi har ok økonomi, men må være bevisste. 4000kr mer i mnd vil være utrolig godt! Men er det egentlig lurt? Vi vil jo sitte med boliglån mye lenger.... Samtidig er det sannsynligvis nå vi har mest behov for pengene. Om 20-30år vil vi kanskje ha arvet, tjener bedre ol og har da mulighet til å innfri lånet før disse 40årene har gått. Noen med peiling på slik?
Ane Elise Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Slik som jeg forsto på deg, så har dere det ok økonomi for tida selv om dere må ut med ca 12 000kr til huslån. Hvis jeg var dere så ville jeg heller flytte lånet til den banken hvor det billigst huslåsrente enn det dere har pr dags dato, og velger så enten samme nedgangstider som dere har nå evt enda kortere nå som renten er lav. Det er utrolig dumt å forlenge nedlånstida dersom dere klarer det fint med det dere har nå. For jo lenger nedlånstider dere har, jo mer renter må dere ut totalt. Med andre ord : Jo mer dere cashe ut nå, jo mer har dere å gå på når renter begynner å stige igjen. Det beste tipset mitt er som sagt å betale ned mest mulig av huslånet til under 75% av dagens verdi (gjerne 600% hvis dere klarer det), nå som renten er lav. For en dag så stiger renten igjen, og plutselig er det så høyt at dere ikke klarer å takle nivået, da er det kjekt å kunne refinansere lånet og forlenge betalingsperioden evt ta avdragsfritt i noen år. Jeg husker den tida fra 1997 og 1998, da var huslånet på hele 17%. Foreldrene mine hadde cashet så mye ned at de hadde lite å frykte, og tok dermed avdragsfritt i noen år og forlenget samtidig betaingsperiode for å få ned termin beløpet. Kjekt å ha det i bakhodet Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 40 år??? Det var lang tid! Hvor mange hundretusner må dere betale i renter da? Lite lønnsomt i hvertfall, der er helt sikkert. Enig med hun som skrev ovenfor.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Lurere å prøve å refinansiere uten å forlenge lånetid. Altså å få en lavere rente, og dermed mindre avdrag pr måned. Visste ikke at banker ga en lånetid på 40 år en gang jeg! Det er nok veldig lønnsomt for banken i allefall.....
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Det er jo fint mulig å gjøre slik du beskriver, men du taper jo mye penger på det. Jeg ville ikke gjort det hvis jeg hadde klart å unngått det. Mye bedre å betale på et lån nå som renten er lav, enn når renten begynner å stige igjen! Hvis dere har ok økonomi nå, så ville jeg ikke ha endret på lånetiden.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Banken kommer til å elske å ha dere som kunder med den lånetiden, og alle rentepengene de håver inn på dere En slik løsning trodde jeg de bare foreslo for folk med seriøse pengeproblemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå