Gå til innhold

Hvor mye mat kaster dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere bevisst på å bruke opp maten dere kjøper? Jeg er veldig bevisst på det. Planlegger middager i forhold til at all mat skal spises opp. Kaster omtrent bare potetskrell... Pålegg spises også opp, det er veldig sjelden at det havner noe i søpla av mat.

Jeg har en venninne som kaster alle rester. Har hun brukt litt issalat til en salat, kaster hun resten. Det synes jeg er vanvittig.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør som deg. Det skjer så og si aldri at mat kastes hos oss. Synes det er direkte frekt mot halve verden når man overforbruker og i tillegg kaster nesten alt. Har opplevd mennesker som åpner en leverpostei, smører en skive og kaster full boks i søpla. Mange har den innstilling at når noe har vært åpnet er det søppel. Det er direkte trist.

Skrevet

Vi gjør som deg. Det skjer så og si aldri at mat kastes hos oss. Synes det er direkte frekt mot halve verden når man overforbruker og i tillegg kaster nesten alt. Har opplevd mennesker som åpner en leverpostei, smører en skive og kaster full boks i søpla. Mange har den innstilling at når noe har vært åpnet er det søppel. Det er direkte trist.

Jeg har lit problemer med en åpnet makrell i tomat boks.. Det blir litt feil å sette inn i kjøleskapet (synes jeg, da;), så vi kjøper bare små bokser og spiser opp hele til et måltid..

Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Så mye at jeg blir flau!

Skrevet

Vi kaster ikke mye, men jeg har ikke noen prinsippielle motforestillinger mot å kaste mat. Jeg ser ikke på det som værre enn å kaste andre ting som utleste aviser, gensere jeg ikke bruker lengre eller andre ting jeg ikke trenger.

Skrevet (endret)

Kaster svært lite mat. Jeg kan godt lage "fiskeboller" i hvit saus av en fiskepudding jeg har åpna og ikke får brukt opp (spiser fiskepudding som pålegg), i stedet for at den går i søpla et par dager etterpå. Og rester fra middagen spises til kvelds eller som lunsj dagen etter.

Er det mye fisk igjen etter middagen blir det hjemmelaget fiskegrateng til middag dagen etter. Jeg fryser mye mat. Lager også passelige porsjoner da jeg vet hvor mye vi spiser, så slipper jeg mye rester av det vi ikke kan fryse eller ta vare på.

Lager også middager ut ifra hva jeg handler den uka. F.eks har jeg kjøpt inn isbergsalat, agurk, paprika osv blir det middager med salat (taco, pita osv), så slipper jeg å kaste gammel salat. Det samme gjelder grønnsaker. Kan ha 3 dager med grønnsaksmiddager hvis jg har handlet inn gulrot, brokkoli, blomkål osv (kjøper kun ferske grønnsaker). Slipper derfor å kaste myke grønnsaker.

Har jeg mye rester som jeg enten MÅ spise NÅ eller kaste, vel, da serveres det lapskaus til middag.

Kjøper jg brød så skjærer jeg det opp i butikken for så å fryse halve, da slipper jeg å kaste noe. Vi spiser ikke et halvt brød i uka engang, så frysing av brød er nødvendig.

Endret av håpefull<3
Skrevet

Kaster stort sett bare middagsrester som ingen gidder å spise. Spesielt ris/pasta skal visst være så farlig å varme opp igjen.

Ellers er det en og annen grønnsak som blir liggende for lenge i kjøleskapet. Men jeg kaster aldri noe som ikke er råttent!

Skrevet

Kaster for mye.

Er alenemor med et barn på 5 år Skinke, servelat ++holder seg dårlig noen dager og vi klarer ikke spise det opp så jeg savner mindre pakker av mesteparten. Leverpostei klarer jeg ikke dagen etter så bruker kun småpakker av den.

Jeg jobber med saken ang. å planlegge litt bedre men syns det er himla kjedelig å bare ha ett pålegg til rådighet hele tiden. Så om jeg åpner en pakke skinke nekter jeg spise bare det på skiva til pakken er tom hehe;)

Når det gjelder middagsmat går det noe i søpla der også men ikke så mye. Lager jeg posesaus klarer vi jo selvfølgelig ikke spise opp alt. Ellers får barnet med seg en del dagen etterpå i matboksen om det er noe igjen etter middag.

Skrevet

Mye mindre etter jeg ble mer bevisst..

Planlegger innkjøpene bedre, og har en 'spise det vi har i kjøleskapet dag'

Skrevet

Kaster for mye.

Er alenemor med et barn på 5 år Skinke, servelat ++holder seg dårlig noen dager og vi klarer ikke spise det opp så jeg savner mindre pakker av mesteparten. Leverpostei klarer jeg ikke dagen etter så bruker kun småpakker av den.

Jeg jobber med saken ang. å planlegge litt bedre men syns det er himla kjedelig å bare ha ett pålegg til rådighet hele tiden. Så om jeg åpner en pakke skinke nekter jeg spise bare det på skiva til pakken er tom hehe;)

Når det gjelder middagsmat går det noe i søpla der også men ikke så mye. Lager jeg posesaus klarer vi jo selvfølgelig ikke spise opp alt. Ellers får barnet med seg en del dagen etterpå i matboksen om det er noe igjen etter middag.

Når det gjelder pålegg holder det meste av skinker ol over en uke. Hvis du likevell synes pakningene er for store kan du bare fryse ned halve pakken. Det er ikke noe problem.

Et annet tips er å bruke pålegget du ikke får spist på andre måter i middagen. Skinkepålegg er for eksempel flott å bruke både i pastaretter, omelett og i gratenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...