Gå til innhold

Kan noen se hit litt? Ang barn og evnt utredning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man bekymrer seg for oppførselen til barnet sitt, hvordan går man fram da?

Kan man kontakte helsestasjonen i første gang? Må man gå via barnehage eller går man direkte til bup (er det riktig?) ?

Og så lurer jeg også på hva skjer etter man har kontaktet noen, vil barnevernet kobles inn og komme inn i hjemmet vårt? Blir vi som foreldre "gransket"?

Hehe, mange sp.mål, men aldri vært borti noe sånt og er veldig usikker på hvor vi skal begynne og hva som vil skje.

Skjønner selvfølgelig at det kommer an på situasjonen/problemet, men om noen har noe erfaring med lignende så hadde det vært fint å få høre litt om det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bhg kontakter ppt så kommer de i bhg og observerer barnet, så tar de det derfra, mener jeg da..

Skrevet

Bhg kontakter ppt så kommer de i bhg og observerer barnet, så tar de det derfra, mener jeg da..

ppt var det ja :P

Så det må gå gjennom bhg altså?

Vi har en mistanke om at de kan være en del av grunnen til oppførselen, så hadde vel egentlig ett ønske om å gjennomføre det selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan ta det via helsesøster også.

Skrevet

ppt var det ja :P

Så det må gå gjennom bhg altså?

Vi har en mistanke om at de kan være en del av grunnen til oppførselen, så hadde vel egentlig ett ønske om å gjennomføre det selv.

Tror du kan ta det gjennom helsesøster også:) ring og hør med helsestasjonen

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg gikk til legen og ba om henvisning til bupa.

Skrevet

Det er flere måter å gjøre det på :)

Jeg kontaktet selv PPT på tlf så jeg fikk fortelle mine bekymringer. Deretter skolen (i dette tillfellet) som sendte henvisning til PPT.

Hvis BUP skal inn i bildet må PPT inn først, så må det sendes henvisning fra legen. Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. :)

Skrevet

Vi fikk henvisning til bup fra legen. Barnevernet blir bare kontaktet hvis de på bup blir bekymret og mener det er grunn til det. Bup skal i utgangspunktet ikke vurdere omsorgsevne, men har jo meldeplikt hvis det skulle dukke opp noe på linje med annet helsepersonell. Bup har vært på hjemmebesøk hos oss, men dette er høyst frivillig.

Skrevet

Takk for svar :)

Noen som har lyst å nevne litt kort hvorfor dere bestemte dere for å kontakte noen?

Og hva er forskjellen på bup/ppt osv?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kontaktet selv PPT på tlf så jeg fikk fortelle mine bekymringer. Deretter skolen (i dette tillfellet) som sendte henvisning til PPT.

Hvis BUP skal inn i bildet må PPT inn først, så må det sendes henvisning fra legen. Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. :)

Vi har ikke hatt kontakt med ppt, bare bupa. Så tror ikke de må inn i bildet? De har hvertfall ikke vært det som jeg vet om:)

Skrevet

Ta kontakt med fastlege. H*n henviser da barnet videre til BUP. Om det er faglige bekymringer, må det sendes søknad til PPT.

Skrevet

Vi har ikke hatt kontakt med ppt, bare bupa. Så tror ikke de må inn i bildet? De har hvertfall ikke vært det som jeg vet om:)

Vi har heller ikke hatt kontakt med ppt.

Skrevet

Hos oss var det bhg som tilbød seg å ta kontakt med ppt. Vi kunne like gjerne gjort det selv. Rundt i samme tidsrommet skulle vi ha toårskontroll til helsesøster. Hun reagerte på forskjellig ang ham og spurte om vi hadde kontakt med ppt om det. For å gå videre til utredning så måtte vi til fastlegen og be om henvisning til habiliteringstjenesten for barn og unge. Har ikke vært gjennom bup, så det vet jeg svært lite om.

Hos dere som ønsker å holde bhg utenfor i starten, så anbefaler jeg å ringe kommunens ppt og be om samtale der. Eller helsesøster, men tror nok helsesøster bare sier at dere må til ppt.

Skrevet

Jeg kontaktet PPT selv. Fikk veldig god hjelp der, både hjemme og for de ansatte i barnehagen

Skrevet

Jeg snakker kun ut i fra egne erfaringer. Jeg gikk til lege for å få henvisning til BUP, fordi min erfaring er at BUP har bredere kompetansefelt enn PPT. Men fikk avslag fra BUP da PPT ikke hadde vært inn i bildet først.

Jeg har en sønn inn i systemet og prøver nå å få hjelp til min datter.

Skrevet

Takk for flere svar :)

Ingen som vil si noe om årsaken til at dere valgte å få inn bup eller ppt?

Skrevet

Jeg er psykolog, så vet litt om hva som er skillelinjene mellom BUP og PPT. PPT er en kommunal (evt interkommunal) som har som hovedfokusområde å sikre at kommunens barn får mulighet til opplæring i samsvar med egne forutsetninger. Skolen og barnehagen tar ofte kontakt med PPT for å sikre ekstra ressurser som kan brukes til å ivareta barnets behov. I enkelte kommuner finnes det psykologer i PPT som jobber individuelt med barn og deres familier. I andre PP-kontor er det hovedsakelig pedagogisk arbeid som utføres. I alle tilbys veiledning til skole og barnehage, men da først og fremst med tanke på å sikre at barnet får den tilpasningen det trenger for å utvikle seg i eget tempo. PPT kan enten kontaktes via skole/barnehage eller man kan ta kontakt selv.

Noen BUP'er krever at PPT har vært inne før de tar saken, men i alle tilfeller er det nødvendig med henvisning fra lege. BUPene tilhører helseforetakene og er dermed statlige tiltak rettet mot barns psykiske helse. Ved henvisninger som omhandler ADHD f.eks er det relevant både med en evnekartlegging som inneholder en evneprofil (det er noe som er "typisk" for ADHD) og det er relevant med observasjon i skole. Dette gjør gjerne PPT. For små barn handler henvisningene til BUP typisk om ADHD, diagnoser i autismespekteret, tvang, aggresjon og avvikende sosial fungering.

Skrevet

Vi har via bhg tatt kontakt med ppt for å få hjelp og veiledning pga dårlig språk hos fireåringen. Helsesøster ville ikke gi verken råd eller tips (veldig spesielt!!) når vi hadde en dialog med ppt.

Vi har dessverre så langt litt kronglete forhold til ppt, må mase og mase for å få fremgang i saken. De gir ikke i formasjon før man drar det ut av dem. Det var for eksempel ingen som informerte oss om at det kunne være opptil tre mnd behandlingstid på en søknad om ekstra ressurser (spes ped). Og vi har jo nå fått oppleve at når de har tre mnd på seg, ja da bruker de tre mnd!

Så, jah, det er viktig å følge opp. Selv om bhg sier de har purret så gjør det selv også! :)

Skrevet

Takk, igjen ;)

Da forstår jeg det sånn at det er bup som er den beste å ta kontakt med i vårt tilfelle.

Barnet (som ennå går i bhg) har fått problemer med å kontrollere sinnet sitt bl.annet. Og vi tror ikke det er snakk om vanlig trass, da barnet begynner å bli stort og var ferdig med den type fase for 1-1,5 år siden.

Skrevet

Takk for flere svar :)

Ingen som vil si noe om årsaken til at dere valgte å få inn bup eller ppt?

Her var det pga psykiske problemer hos oss foreldrene, så jeg tipper det ikke er så relevant for dere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...